Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Värmland Zweden

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 17:03    Post subject: Värmland Zweden
Hallo allemaal,

In augustus ga ik naar Zweden in de buurt van het plaatsje Ekshärad in de provincie Värmland op vakantie. Ik heb uiteraard al
op het internet gezocht naar verschillende informatie betreft de natuur daar in de buurt, wat de plaatsjes zijn om niet over te slaan.
Daarnaast heb ik ook al eens gekeken naar de voorkomende soorten in dit gebied.

Ik vroeg me af of er toevallig mensen zijn die hier (of in de buurt) al eerder eens op vakantie zijn geweest? Of zijn er mensen die toevallig
in de buurt van Ekshärad een aantal plaatsen weten die zeker de moeite waard zijn om eens te bekijken/bezoeken. Het gaat hierbij dan
voornamelijk over de natuur en de vogels. Ook andere soorten (zoogdieren, insecten e.d.) of landschappen vind ik ook erg interessant.
Mocht iemand nog algemene tips hebben over een vakantie in dit gebied, dan zijn deze ook van harte welkom.

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties!

Met vriendelijke groet,
Robbert de Smet
Reply with quote

balsan

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Jul 2013, 13:03    Post subject:
Ik heb 4 jaar een huis gehad op 70 km van Eksherad. Kan je verklappen dat vogelfotografie in Zweden mij erg is tegengevallen. Wel mooie kans en op kraanvogels.

De Kraanvogels vind je bijna overal wel. De vogeldiversiteit viel mij erg tegen. Wel mooie kansen op Bever, Eland, en met heeel veel mazzel een wolf. Tip: zoek een Gids die de omgeving kent!

Succes Andre

Martijn Horsten

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Jul 2013, 18:19    Post subject:
Hoi Robbert,

In de plaatselijke supermarkt ( of in Nederland) wat zonnebloem pitten kopen en dan gewoon ergens op een steen neerleggen. Maak je zeker goede kans op Matkop, Kuifmees, Boomklever, Goudvink, Groenling etc die dan zowat uit je hand komen eten. Dat is tenminste mijn ervaring.

Ik weet er trouwens ook nog wel een kolonie Noordse Stern te vinden, maar ik weet niet of die nog goed te fotograferen zijn wanneer jij er bent en of ze er dan zelfs ook nog wel zijn.

De top tip voor Kraanvogels en Elanden; rond 4-5 uur is haast wel zeker dat je ze tegenkomt. Gewoon een beetje rondrijden dan in de bossen en langs poeltjes maar ook tussen huizen en tot dusver heb ik er dan altijd veel gezien. Toen we eergisteren vertrokken om half 4 zagen we ook meteen 4 Elanden binnen een kilometer van het huis Very Happy

Gr
Martijn
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 17:39    Post subject:
Allereerst beide bedankt voor jullie reactie!

Andre,
Qua vogels had ik inderdaad al vaker gehoord dat je best veel geluk moet hebben om ze goed te kunnen fotograferen. Over het algemeen valt het de meeste mensen inderdaad wat tegen. Gelukkig is er is Zweden ook nog genoeg anders moois te zien in de natuur zoals zoogdieren en landschappen.

Martijn,
Bedankt voor je tip betreft de zonnepitten. Hier zal ik zeker wat mee doen rond het huisje waar we zullen verblijven! Zijn toch leuke soorten die je opnoemt waar je dan kans op maakt, zeker omdat ze hier in Zeeland niet veel voorkomen..
Ik zie dat de zon al vroeg genoeg op komt als we daar zijn, dus rond de tijden die je noemt voor de Kraanvogels en Elanden verwacht ik dat ik wel al op pad ben voor foto's.

Met vriendelijke groet,
Robbert

P.S. Als er verder nog mensen zijn die hun ervaringen of tips willen delen.. Ik hoor ze graag!
Reply with quote

jarnovanbussel

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Jul 2013, 16:35    Post subject:
Hoi Robbert,

Ik heb vorig jaar 3 maanden stage gelopen op het elandenpark in Ekshärad. Ik ben er erg vaak op uit gegaan om te fotograferen, en zoals al gezegd is, is vogelfotografie daar moeilijk.
Als je wilt kan ik je een plek doorgeven waar ik vorig jaar een koppel grauwe klauwieren heb gevonden en waar een bevers zitten.
Als je 's avonds net voor de schemering gaat rondrijden is de kans op elanden best groot, zo ook 's morgens in de schemering.
Her en der staan in weilanden inderdaad ook kraanvogels.
En de zonnebloempitten werken perfect!

Mocht je naar het elandenpark gaan, doe de eigenaar maar de groetjes! (zijn Nederlanders)

Ik zal even bedenken wat ik nog meer weet in de omgeving daar.

Groetjes en veel plezier!

Jarno

Robbert de Smet

PostPosted: Tue 30 Jul 2013, 18:12    Post subject:
Hallo Jarno,

Hartelijk dank voor je reactie! Toevallig dat je net hier stage hebt gelopen. Ben de website van het Elandenpark een tijdje terug al eens tegengekomen
en las ook dat het door Nederlanders beheerd wordt. Als we er naar toe gaan zal ik ze zeker de groeten doen.

Een koppel grauwe klauwieren klinkt erg interessant dus als het kan hoor ik graag de locatie. Ook ben ik wel benieuwd waar ik de bevers (ongeveer) kan vinden.
Als je nog iets te binnen schiet over interessante onderwerpen mag je het natuurlijk altijd laten weten!

Met vriendelijke groet,
Robbert
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum