De 300mm F4 samen met 1.4 ext =420mm op F5.6. Doe 55 mm ga je echt niet missen. Om het je nog moeilijker te maken zou je er ook voor kunnen kiezen om een Canon 400mm F5.6 te nemen. Deze lens kost nieuw rond de 1200,- euro en is ook erg goed. _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Gender: Male Age: 68 Joined: 27 Mar 2007 Posts: 32 Location: Zandvoort, Noord-Holland
Posted: Fri 01 Mar 2013, 19:14 Post subject:
Nee, de Sigma zit al bij 250mm op f/6.3, dus bij 420 f/6.3, 1/3 stop minder licht dan bij f/5.6...
Nadeel van de Canon 400mm f/5.6 is geen beeldstabilisatie....
als je de keuze hebt, absoluut voor de Canon 300 f/4 IS gaan. De IS die daarop zit, zou ik op de 400 5.6 missen, denk ik. Zelf ben ik ook super tevreden over de 100-400mm van Canon, net zo scherp (er zitten ook slechtere exemplaren tussen), IS en veel flexibeler vanwege zoom.
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Vandaag de knoop doorgehakt om toch maar de sigma te kopen. Hier veel ervaring mee op doen en dan zien we later wel weer hoe en wat. De verkoper zei nog dat ik eigenlijk 750mm heb en dat is daar rekening mee moest houden met de sluitertijd. Achteraf snap ik niet helemaal wat hij hier mee bedoelt. Iemand enig idee?
Posted: Fri 08 Mar 2013, 19:48 Post subject:
de 50-500 of de 150-500?
Zonde van de 'investering', maar ik zou het eerder afschrijving noemen: je bent meer geld kwijt aan een Sigma 150-500 of 50-500 als je hem tweedehands wil verkopen (in vergelijking met een 300 F4 of een 100-400), en je zal ondervinden dat zelfs in de beste omstandigheden de lens vaak scherpte mist. Op die manier leer je nooit of die wazige foto aan je materiaal licht, of je techniek (of beide). Ik begrijp eigenlijk ook niet goed dat je toch de Sigma koopt als iedereen hier net andere lenzen vermeldt.
Posted: Fri 08 Mar 2013, 20:03 Post subject:
De brandpuntafstand van de lens is gemaakt voor sensoren die groter zijn. Omdat jouw sensor iets kleiner is, maak je een uitsnede. Hierdoor is jouw bereik anders, want de pixels vinden zich op een kleiner oppervlak. Dat is voor vogelfotografie vaak gunstig. De verschillen in sensorformaat heet de crop-factor.
Een vuistregel om uit de hand scherpe foto's te schieten is 1/brandpuntafstand. Dit heeft te maken met het effect van trillingen bij een telelens. Als je energie investeert in leren stabiel fotograferen, dan is de vuistregel wel erg ruim genomen. Gelukkig kan de stabilisatie helpen.
Wat de beste investering is qua vogelfotografie is het Praktijk Handboek van Birdpix. Hierin wordt helder technieken en ervaringen gedeeld. Van onmisbare waarde, terwijl het boek goedkoper is dan een UV-filtertje .
Heel veel plezier met jouw Sigma. Hopelijk traceert de natuur je op prachtige waarnemingen!
Posted: Fri 08 Mar 2013, 21:32 Post subject: Sigma 150-500mm vs Canon EF 300mm f/4L IS USM
Veel plezier met je nieuwe Sigma lens.
Ook met deze lens kun je goede foto's maken, al is het misschien met wat meer moeite dan met een duurdere lens.
Ik hoop dan ook binnenkort wat resultaten op deze site te zien.
Gr. Hennie _________________ Sony RX10 M3
Gender: Male Age: 59 Joined: 22 Aug 2010 Posts: 190 Location: Leerdam
Posted: Sat 09 Mar 2013, 0:22 Post subject:
Had jaren geleden ook zo'n 150-500 gekocht en heb, na een 'slecht' jaar, in de lensvatting een fittinkie gemonteerd, de vrouw heeft een mooi stukkie stof voor om het zonnekapje gemaakt en krijgt nu van iedereen complimenten waar wij toch dat mooie schemerlampje gekocht hebben met dat fijne scherpe licht. Zat wel eens met dat ding uit de mobiele schuilhut te fotograferen toen er ineens een man naar me toen kwam die me erop attendeerde dat ik waarschijnlijk een lekke uitlaat had Maar over de verf zal je mij niet horen
Groet Kees _________________ Leerdams Kristal, made in Japan.....
@temmie financieel gezien scheelde het op dit moment gewoon te veel. Ik ga hier mee oefenen en ervaring op doen en dan misschien alsnog overstappen op de vaste brandpunten. Daarnaast heb ik genoeg reacties gehad die ook voor de 150-500mm gekozen hebben.
@Milihili bedankt voor de reactie. Dus toen de man zei dat ik niet lager dan de zoom moet gaan bedoelde hij dat ik bij een volledige zoom niet op 1/400 kan gaan zitten. Ik ga zeker het boekje bestellen. Thanks!
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sat 09 Mar 2013, 17:58 Post subject:
ELB wrote:
... Dus toen de man zei dat ik niet lager dan de zoom moet gaan bedoelde hij dat ik bij een volledige zoom niet op 1/400 kan gaan zitten. Ik ga zeker het boekje bestellen. Thanks!
misschien ben jij wel één van de mensen die bij 1/100 s soms scherpe foto's kan maken... of éen van die mensen die het bij 1/1000 s nog niet lukt. Ik wens je de eerste categorie toe. Oefening baart kunst, en een goed statief kan je aan scherpe sluitertijden van meerdere seconden helpen... onder voorwaarden.
veel plezier, niet vergeten om af en toe slechte foto's te maken. Daar wordt je een beter fotograaf van. _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 55 Joined: 18 Oct 2008 Posts: 194 Location: Hoenderloo
Posted: Sat 09 Mar 2013, 20:13 Post subject:
Op de mooie zustersite, Nederpix, staan bijna 300 foto's die ik met deze 150-500 heb gemaakt.
In mijn ogen is dit de meest ondergewaardeerde lens ooit.
'Tuurlijk kan hij zich kwalitatief niet altijd meten aan de veel duurdere primes, maar onderschat hem niet.
Als je z'n beperkingen kent, en daar mee om weet te gaan, zal je zeker mooie platen kunnen schieten.
Zelf heb ik inmiddels een lichtsterke prime-lens gekocht, maar mis nog dagelijks de flexibiliteit van m'n oude vertrouwde zoomlens.
deze foto zou ik anders niet makkelijk maken
@Leerdammerkees het is eigenlijk niet zo netjes om zo over een andermans spullen te praten of af te kraken,want niet iedereen kan een lens kopen van 5000 euro.
Groet Peter. _________________ Nikon Z6ii met Z180 /600 Nikon.
Posted: Sat 09 Mar 2013, 23:11 Post subject:
Peter, t' is maar met een knipoog en het gaat toch over de 150-500 en de 300 F4 en beiden verschillen niet veel in prijs. Alleen is laatstgenoemde lens veel beter dan die Sigma, tenminste dat is met Nikon zo en ik heb ervaring met beiden lenzen en dat zal met Canon net zo zijn. Maar dat gaf iedereen al aan hier en waarom dan toch kiezen voor de Sigma? En ik heb zelf ook hard genoeg moeten sparen om die dure lens te kopen maar een hobby kost nu eenmaal geld en eens komt het er toch wel van....En das eigenlijk met iedere hobby....
@ Kees ik ben ook niet boos hoor,maar ik dacht ik zeg het toch even,toevallig heb ik hem zelf ook en niet elke foto is haarscherp maar toch ben ik er nog blij mee,en maak er ook mooie foto's mee,even goeie vrienden hoor.
Groet Peter. _________________ Nikon Z6ii met Z180 /600 Nikon.
Posted: Sun 10 Mar 2013, 0:04 Post subject:
@Peter, je hebt wel gelijk hoor en het is natuurlijk ook: 'hoe hoog leg je de lat bij vogelfotografie'. En als je tevreden bent met de resultaten van deze lens, so what....En ik zou het fantastisch vinden als jij, of de anderen die over deze lens beschikken, hier op BP een topfoto zouden plaatsen...
Posted: Sun 10 Mar 2013, 0:25 Post subject:
Nog over de sluitertijden:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (scherpe foto dus). Elke vorm van stabilisatie (rijstzak, monopod, tripod en uit de hand) heeft voor- en nadelen. Het is gemakkelijk als je vooraf kiest, en daarna gewoon lekker geniet. Dan heb je minder gedachten van "chips, had ik maar...". Het voordeel van een zoomlens is groot, het scheelt veel gesjouw en omwisselen.
Ik gebruik de Sigma 150-500 nu bijna 3 jaar tot volle tevredenheid. Na een 'moeilijk' begin begon ik de lens te leren kennen, en te weten hoe ik hem moest gebruiken. Toen ik dit eenmaal doorhad, werden foto's snel scherper en scherper. En nu? Nu ben ik blij dat ik voor deze lens gekozen heb die relatief veel waarde voor zijn geld biedt.
Helaas kampt hij met een imageprobleem. Dit komt vooral doordat er heel veel negatieve ervaringen nagepapegaaid worden door de verschillende fotografen terwijl het ging over USER ERROR!
Mijn tips:
-Scherpste diafragma = F8
-Sluitertijd te kort? Schroom niet om de iso omhoog te gooien; of gebruik gewoon een statief.
-Statief gebruiken is sowieso wel handig trouwens...
-Als de onderwerpen echt verder weg zijn is hij wel wat onscherp, dat klopt inderdaad. _________________ Canon 7d
Sigma 150-500
Sigma 17-70
Sigma 105
Canon 10-22
Gender: Male Age: 51 Joined: 28 Feb 2010 Posts: 258 Location: den haag
Posted: Mon 15 Apr 2013, 14:32 Post subject:
Ik ben het helemaal eens met, Marcel.
Maar ik merkte ook wel verschil, toen ik van een 50D naar een 7D ging.
Ook een wat duurdere filter aangeschaft.
Zie mijn foto's op de homepage, fotograaf van de maand. Alles is gemaakt met de 150/500mm. Ook de zoom is een voordeel, als een vogel heel dichtbij komt of een panorama beeld.
Een 7D met een 150/500mm, heb je een mooie set voor relatief weinig centen.
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Feb 2008 Posts: 127 Location: Lommel, Limburg, België
Posted: Fri 25 Oct 2013, 22:44 Post subject:
Dag allen,
4 jaar geleden bij de aankoop van mijn eerste telelens was ik al enorm aan het twijfelen tussen de 150-500mm van Sigma en de 300mm F4 van Canon.
Toen na veel getwijfel toch voor de sigma gegaan voor de mogelijkheid tot zoomen en het maximaal bereik van 500mm.
Met de sigma heb ik op 4 jaar tijd 10.000'den foto's gemaakt. Voor internetfoto's (800pxls breed) vind ik het allemaal prima. Maar tegenwoordig druk ik regelmatig wat af en vragen ze foto's voor in tijdschriften. Steeds vaker wordt het duidelijk dat de foto's gemaakt met de sigma 150-500 de gevraagde kwaliteit niet haalt. En naar mijn mening ligt dit niet aan mijn techniek en instellingen.
Vaak heb ik te kampen met een waas rond de vogel, welke onmogelijk weg te werken is op de computer. Ook dat tikkeltje scherpte (als alle omstandigheden gunstig zijn) mis ik vaak.
Ik ben momenteel aan het overwegen om over te stappen naar de Canon 300mm F4 + converter. Ook heb ik even aan de Canon 100-400mm gedacht, omdat ik ongetwijfeld de zoom ga missen. Maar de 300mm blijkt toch wel scherper te zijn.
Tevens is de 300mm veel makkelijker mee te nemen op vakantie dan die lompe 150-500mm.
Momenteel ga ik nog even verder nadenken over de mogelijke aankoop, maar dit wilde ik jullie i.i.g. al even meedelen.
Gender: Male Age: 44 Joined: 23 Dec 2011 Posts: 154 Location: Friesland
Posted: Sat 26 Oct 2013, 9:27 Post subject:
Vergeet ook zeker de 400mm f5.6 niet! Kben zelf overgestapt van de 150-500 naar de 400mm f5.6 een verademing en razend scherp en snel. Het ontbreken van zoom is in een enkel geval lastig maar in 99% van de gevallen fotografeer je toch op max. aantal mm. En mocht het eens voorkomen een stukje achteruit kun je meestal makkelijker als vooruit.
Eventueel een andere keus zou kunnen zijn de Sigma 120-300 2.8 EX DG IF APO HSM er stond er 1 hier te koop. Wel voor NIKON maar voor CANON zullen ze er vast ook zijn. _________________ Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Je komt een beetje in verschillende ontwikkelingsstadia terecht wat mij betreft. Eerst twijfel je tussen de 150-500 en 50-500 van Sigma. Daarna tussen de Canon 100-400, 300 4.0 met converter of de 400 5.6. Als laatste tussen de Canon 500 4.0 en de Sigma 300-800. Althans daar ben ik nu beland.
Een ding is zeker: Je spaart wel geld uit als je gelijk tussen de laatste twijfelt en daaruit een keuze maakt
Succes!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum