Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Te koop: Leica APO Televid 77 Digiscoping set

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 May 2006, 19:24    Post subject: Te koop: Leica APO Televid 77 Digiscoping set
Te koop:

Leica APO Televid 77 (45 graden)
Leica 20-60 oculair
Manfrotto 055AB statief
Manfrotto #222 kop
Handgemaakte adapter, zeer geschikt voor Digitale Canon/Nikon SLR camera's

Door een ongelukje is een intern lensje van de Leica een klein beetje beschadigd (aan de rand). Optisch gezien is de Leica helemaal prima, want de beschadiging heeft GEEN negatieve invloed op het beeld. Ook is het uiteinde van de Leica een klein beetje beschadigd (iets ingedeukt), zodat filters niet geplaatst kunnen worden. Natuurlijk een beetje jammer, maar ik heb nog nooit last gehad van deze kleine beschadigingen. Ik heb advies gevraagd bij een professionele fotozaak, maar aangezien de beeldkwaliteit niet is aangetast, heb ik 'm niet laten repareren. Verder is de originele verpakking aanwezig, inclusief garantiepapieren en stickers met de ID nummers. Zie de detailfoto's in mijn volgende posts voor de kleine beschadigingen, want ik wil simpelweg proberen om zo eerlijk mogelijk te zijn tegenover geinteresseerden.

Om de Leica te gebruiken met een Digitale SLR camera (ik heb een Canon EOS 300D / Digital Rebel), heb ik een eigen adapter van aluminium laten maken. Zie foto in volgende post, die precies de opbouw weergeeft. In het verleden heb ik ook gewerkt met een Nikon Coolpix 995 (+ EaglyEye adapter), maar deze adapter in combinatie met de Canon EOS 300D werkt vele malen beter. Kwaliteit is top. Zie ook in de volgende posts voor een paar simpele voorbeeldfoto's die ik vorige week heb gemaakt bij de Oostvaardersplassen.

Informatie over mijn vraagprijs: de Leica APO Televid 77 kost in de winkel minimaal 1950 euro (ik heb niks lagers gezien, in ieder geval). Statief is ongeveer 200 euro waard. Een goede en bruikbare adapter kost ook al gauw 150 euro. Totaal is dit dus zo'n 2300 euro. In verband met de kleine beschadigingen en het feit dat de set gebruikt is, is mijn vraagprijs 1700 euro.

Optioneel 1: ook heb ik een Canon EF 50mm 1.8 II lens beschikbaar, die perfect is in combinatie met de Leica, de adapter en een Canon Digitale SLR. Eventueel ook met UV filter.

Optioneel 2: ik ben nog in het bezit van de volgende digiscoping set:
* Nikon Coolpix 995 (veel gebruikt, maar werkt nog prima)
* Nikon MC-EU1 draadontspanner (nauwelijks gebruikt)
* 4 accu's: 2 x Nikon EN-EL1 (650 mAh) + 2 x Digital (800 mAh)
* Nikon WC-E63 wide-angle converter
* Nikon TC-E2 2x converter
* Niet-originele oplader voor de bovengenoemde accu's (CX-2000 Qwik Charge)
* Eagle-Eye L1 adapter (zie www.eagleeyeuk.com) Digimount Adapter (1 schroefje is missende)
Mocht iemand hierin geinteresseerd zijn (eigenlijk alleen in combinatie met de Leica), dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Vind je mijn prijs te hoog? Doe gerust een bod! Indien er meerdere geinteresseerden zijn, ga ik voor het hoogste bod. Geinteresseerd in onderdelen? Ik hoor het graag, maar kan nog niks beloven. Voor meer informatie/vragen/opmerkingen, mail mij gerust op daalen@worldonline.nl.

Let op: ik ben binnenkort een weekje op vakantie, dus een reactie kan eventjes duren. In die periode leen ik de gehele set uit aan een geinteresseerde, dus begrip hiervoor zou fijn zijn.
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Tue 16 May 2006, 19:26    Post subject:
Foto van de setup met de handgemaakte adapter. (computer foto).

Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Tue 16 May 2006, 19:28    Post subject:
Foto's van de kleine beschadigingen.

De kleine deuk aan de voorkant:

De kleine beschadiging aan een interne lens (lastig fotograferen!):
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Tue 16 May 2006, 19:34    Post subject:
Leica APO Televid 77 met 20-60 oculair:

Statief Manrotto 055AB + 222 kop

De gehele set, inclusief aluminium adapter:
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Tue 16 May 2006, 19:36    Post subject:
Voorbeeld foto's:

Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Tue 16 May 2006, 21:49    Post subject:
Er lijkt wel een kleine digiscoop exodus gaande op BP. Ik heb helaas mijn CP 4500 set nog steeds niet verkocht dit terwijl het de perfect instap set voor een beginnend digiscoper. Deze set ziet er ook mooi uit wel voor de wat gevorderde heb ik het idee. Succes met de verkoop. Probeer ook http://www.fotoapparatuur.nl of http://www.ducthphotozone.com

evandaalen

PostPosted: Wed 17 May 2006, 12:24    Post subject:
Jacob wrote:
Er lijkt wel een kleine digiscoop exodus gaande op BP. Ik heb helaas mijn CP 4500 set nog steeds niet verkocht dit terwijl het de perfect instap set voor een beginnend digiscoper. Deze set ziet er ook mooi uit wel voor de wat gevorderde heb ik het idee. Succes met de verkoop. Probeer ook http://www.fotoapparatuur.nl of http://www.dutchphotozone.com

De Coolpix 4500 is als opvolger van de 995 natuurlijk ook een prachtig toestel. Ik heb er duizenden foto's mee gemaakt, en de kwaliteit is top. Helemaal wat betreft macro foto's ...

Het nadeel van de Coolpix bij het Digiscoping is dat je op het schermpje moet kijken, en ik vind het lastig om dan te oordelen of de foto scherp is of niet. Je kunt daarnaast zowel de camera als de kijker gebruiken om scherp te stellen. Qua prijs is de Coolpix natuurlijk wel veel interessanter.

Als je echter een SLR camera voor de vogelkijker zet, kun je door het fototoestel kijken. Het beeld is veel scherper. Ook het scherpstellen doe ik vervolgens alleen met de kijker, en niet meer met het fototoestel (die ik dan op Manual Focus heb staan). Helemaal met behulp van de handgemaakte adapter lukt het echt prima.

Zelf ben ik erg tevreden met de Digiscoping foto's. Ongelovelijk hoe dichtbij je alles kunt halen. Een vogel op 50 meter is geen enkel probleem. Het is een beetje oefenen, maar de kwaliteit vind ik ook toppie.

Mijn interesses zijn van digiscoping een beetje verplaatst naar gewoon fotograferen. Ik heb ondertussen een mooie Canon EFS 10-22 lens, en wil nog wat verder gaan uitbreiden ...
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Wed 17 May 2006, 12:29    Post subject:
En voor wie de Oostvaardersplassen een beetje kennen: naast het bezoekerscentrum zit een vogelkijkhut. Daarvoor ligt een klein "eilandje". Ik schat dat de afstand tussen het eilandje en de hut zo'n 20-25 meter is. De eerste drie vogelfoto's (groenpootruiter, kleine plevier en bergeend) zijn daar dus gemaakt. Dus dan heb je een beetje de indruk hoe het zit met afstanden en zo ...
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 May 2006, 17:02    Post subject:
Gemaakt met de eos of de nikon?
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Wed 17 May 2006, 18:05    Post subject:
Hendrik wrote:
Gemaakt met de eos of de nikon?

Die foto's zijn gemaakt met de Canon EOS 300D / Digital Rebel.

Als je geinteresseerd bent in een paar foto's met de Nikon Coolpix 995, dan kan ik natuurlijk even op zoek gaan in mijn archief(je) ...
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 May 2006, 19:06    Post subject:
Nee, hou op. Geen oude coolpixen meer. Je hebt zeker wel behoorlijk moeten croppen om de vignettering kwijt te raken of valt dat mee met die 1,8 lens?
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Wed 17 May 2006, 19:35    Post subject:
Hendrik wrote:
Nee, hou op. Geen oude coolpixen meer. Je hebt zeker wel behoorlijk moeten croppen om de vignettering kwijt te raken of valt dat mee met die 1,8 lens?

Nee, totaal GEEN cropping. Is namelijk niet nodig als ik de Leica gebruik in combinatie met de handgemaakte "adapter" en de 50mm 1.8 lens. Dat is nou juist het fijne aan de opstelling! Very Happy
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 12:16    Post subject:
Hallo allemaal,

Door vele andere activiteiten ben ik er nauwelijks meer aan toe gekomen om wat te doen met m'n Leica. Een goede vriend van mij heeft 'm een tijd geleend en er wel van genoten. Maar hij is meer het type voor een goede verrekijker ...

Aangezien ik volgende maand voor lange tijd op reis ga (zie www.continenthopping.com), wil ik toch nog even nogmaals kijken of mensen geinteresseerd zijn in mijn Leica. Zie het begin van deze thread voor beschrijvingen en zo. Nog even over de prijs:

* Leica APO Televid 77 + 20-60 oculair: 1300 euro.
* Met handgemaakte adapter: 1400 euro.
* Met Manfrotto 055AB statief + 222 kop: 1600 euro.

Over de prijs valt natuurlijk wel te onderhandelen ...

(adapter en statief/kop zijn voorlopig nog niet los te koop)

Mocht je interesse hebben, dan hoor ik dat graag! daalen@worldonline.nl.
Back to top
Reply with quote

evandaalen

PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 20:07    Post subject: Verkocht
Ter informatie: de gehele set is al verkocht ...
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum