Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 300-800 of Sigma 800?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 11:57    Post subject: Sigma 300-800 of Sigma 800?
Beste mede Bp'ers.

hoop niet dat dit al besproken is(zal wel) maar kon het niet zo snel vinden....
graag wil ik weten:
- zelfde optische kwaliteit?
- voordeel versus nadelen
- hoe komt het grote prijsverschil?
- ik heb nu een 055proxb van manfrotto moet ik overstappen en naar welk? bij voorkeur goede prijs/kwaliteit...Wink

mijn keus zou zijn voor de vele mm en de prijs versus Canon "soortgelijke".

deze zou ik veelal met statief of vanuit de auto willen gebruiken..

bedankt alvast!

mvrgr.
Spencer

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 12:16    Post subject:
Je kan eens zoeken naar reviews van deze lenzen.
Bijvoorbeeld hier:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=106

Ik heb de lenzen zelf nooit gehad, maar ik weet uit diverse bronnen dat de 300-800 mm beter presteert op Nikon dan op Canon body`s.
Prijsverschil zit hem waarschijnlijk in de glassoorten die gebruikt worden, de naam etc.
Je statief kan je vergeten met deze lenzen, je zal naar een zwaarder lees steviger statief moeten overstappen. Goed carbon statief met een schommelkop lijkt me de meest aangewezen combinatie. Uit de hand fotograferen kan je vergeten, te zwaar en geen image stabilizer op de lenzen. Met de lens struinen kan je ook wel vergeten.
En het is geen makkelijke lens om mee te werken. Vergt een best wel lange leercurve.
Maar heb je de lens eenmaal onder de knie kan je er wel erg goede foto`s mee maken. Kijk maar eens bij Han Bouwmeester op zijn site.

Succes met de keuze.

Groet,
Ruud

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 17:22    Post subject:
Dank Ruud!

Ik zal eens online even verder zoeken.

Als iemand nog ervaring heeft met deze lenzen en nog tips heeft en dergelijke hoor ik het graag.

Bedankt!

Gr.Spencer

H.van Emden

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 18:38    Post subject:
De 800mm van Sigma is een stuk minder qua optische kwaliteit. De 300-800mm is beter, vooral op een Nikon. Beide lenzen zijn wel groot en lastig te gebruiken in sommige hutten. Er mee lopen en uit de hand fotograferen is lastig met deze lenzen. Voor de prijs van een 300-800mm kan je ook een nieuwe Canon 300mm f.2.8 IS II kopen met de nieuwe Canon converters. Met een crop Camera heb je ook veel bereik en kwalitatief een goede optische opname kwaliteit ( afhankelijk van de fotograaf).
Daarnaast blijft een Canon lens erg waarde vast, een Sigma lens is minder waarde vast.
De Sigma 800mm en 300-800mm gaan binnenkort uit productie. Ze zijn bezig met een nieuwe serie, zoals de nieuwe 120 -300mm f2.8, die een stuk beter is dan z'n voorganger.
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 20:46    Post subject:
Beste Harry,

Hartelijk dank voor je informatie jeetje weer wat om over na te denken...tweedehands canon 500mm f4 is ook een optie...toch neig ik naar een 800mm. Goed even terug naar de tekentafel:-)

dank!
gr.Spencer

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 20:47    Post subject:
Sinds een paar jaar heb ik de 300-800 van sigma en gebruik hem icm een nikon d300. Daarbij het zwaarste carbon gitzo statief met schommelkop.
Ik heb de lens laten kalibreren en hij is superscherp en stelt heel snel scherp.
Het is wel een heel gesjouw. Langer lopen dan 15 - 30 minuten hou ik in ieder geval niet vol.
Uit de auto fotograferen lukt mij niet, want het is een lange lens en zo'n rijstzak geeft gewoon te weinig stevigheid als ondergrond.
Ik ben er superblij mee en neem hem altijd mee als ik naar een hut ga of zo. Ook neem ik hem mee als wij met de auto op vakantie gaan, met het vliegtuig gaat niet lukken.
Succes met je keuze.

groetjes
Astrid Schute

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 21:06    Post subject:
Dag Astrid,

ja statief en schommelkop is ook belangrijk inderdaad.(ben naar de bh2 van benro aan het kijken Hans Bouwmeester had een positieve review) ben ook tweedehands aan het kijken...
Voor de lange afstand als je lekker op een goede plek zit is de "reach" wel een must!

hartelijk dank voor je reactie/informatie!

gr.
Spencer

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 21:19    Post subject:
Ik vermoed dat de Canon 500mm met 1,4x extender een betere kwaliteit geeft als de 300-800mm. En daar is makkelijk mee te struinen. Maar vraag jezelf eens af: waarom 800mm? Om vogels van heel ver te kunnen fotograferen? Gaat je hoe dan ook tegenvallen. Wat je waarschijnlijk beter kunt doen is je fotografietactiek/techniek aanpassen, en je verdiepen in de vogelsoorten die je wilt fotograferen.
Daar gaat tijd in zitten, maar geeft erg veel voldoening kan ik je wel vertellen Very Happy

Groet,
Ruud

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 21:57    Post subject:
Als Canon man zou ik niet voor een sigma kiezen. Een vaste 800 mm lijkt me een crime om mee te kunnen werken. Ik heb de laatste tijd veel met een vaste nikon 500 mm gewerkt maar alles bij alles zou ik waarschijnlijk toch weer voor de 300-800 mm gaan. Ik kan geen vrienden worden met het vaste bereik. Het ligt ook aan je wensen qua fotografie. Als je de omgeving rond je onderwerp belangrijk vindt en je dus niet alleen portretten wilt maken ben je met een zoom naar mijn mening gewoon een stuk beter af. Neem niet weg dat het idd een lens is waar je hard mee moet werken; maar daar ga je niet dood aan:-))

Overigens heb ik zelf nog niets gehoord over het uit productie gaan van de 300-800 mm. Waar weet je dat van?
Reply with quote

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 22:01    Post subject:
Hallo Ruud,

helemaal waar, en daar ben ik in de loop der tijd achter gekomen er gaat een hele nieuwe wereld open, de soorten kennen draagt zeker bij . ik staar me ook zeker niet blind op de reach maar ik denk ook als je kennis hebt is 800mm meegenomen..Wink
de combo die je noemt 500 + 1.4 neem ik zeker ook in overweging.

dank!

gr.
Spencer

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 16 Mar 2014, 22:11    Post subject:
Beste Han,

als eerste dank voor je reactie!

ik denk dat de flexibiliteit vwb de 300-800 zeker een belangrijk punt is. Mijn ervaring met Sigma is zeer positief (macro 150, wide angle , prime 30mm )
ben zeer blij met de reacties dit is zeker goede input voor mijn overwegingen...@!( reacties uit de praktijk zijn zeer nuttig)
vwb the end of life van de sig 300-800 moet ik het antwoord toch aan Harry overlaten....
en over moeite doen voor resultaat .>helemaal waar!
bedankt nogmaals.
gr.
Spencer

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 9:56    Post subject:
Quote:
Ik heb de lenzen zelf nooit gehad, maar ik weet uit diverse bronnen dat de 300-800 mm beter presteert op Nikon dan op Canon body`s.

Quote:
De 300-800mm is beter, vooral op een Nikon.

Quote:
Als Canon man zou ik niet voor een sigma kiezen.

Hoi,

Zonder het topic geheel te willen kapen of jullie commentaar in twijfel te trekken vroeg ik me even af waarop jullie dit baseren? Is dat vanuit gebruikerservaringen of reviews/bronnen op het web? Wel is het zo dat ik zelf 2 leden hier op bp de 300-800 mm op Canon heb zien aanschaffen (naast de 500 mm f4 IS mk I....)....en daarna weer zien verkopen...dus er lijkt wel 'iets' aan de hand te zijn. Alvast dank voor (hopelijk) verdere info.

Een puntje van overweging nog; ik heb het idee dat door het hoge gewicht en omvang de 300-800 mm nauwelijks geschikt is voor snelle acties zoals vliegende vogels. Hooguit als je 'm op een goede gimball zoals Benro/Wimberly zet misschien. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beelden van Rein hofman - www.birdfocus.nl - (jaren gebruik makend van de 300-800 mm...op Nikon...) zie ik slechts enkele keren vliegende vogels gemaakt met deze lens voorbij komen. Kan natuurlijk ook door de keuze in het veld van Rein komen, maar ook bij Han zie ik vooral zittende vogels. Toeval of....?

Groet, Joep

ruurd

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 10:04    Post subject:
Hallo,

Ik gebruik de lens nu een jaar of vier en ben er erg blij mee. Zeker een leercurve maar wat een mogelijkheden. Vliegende meeuwen zijn mijn specialiteit dus vliegend gaat zeker zie bijv.
http://www.pbase.com/ruurdjellevanderleij/pontische_meeuw

Mocht u meer vragen hebben mail me gerust

Ruurd Jelle van der Leij
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 10:12    Post subject:
Ruurd Jelle,

Dank voor je reactie, maar ehh....welk merk gebruik je op de Sigma 300-800 mm; Canon of Nikon, en welke body dan (ik zie geen exif info bij je foto's)? Je hebt zeker mooie vliegbeelden ertussen zitten, ga ik eens op m'n gemak bekijken!

Groet, Joep

Birdwatcher70

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 10:18    Post subject:
Beste Joep,

dit kun je in zijn profile zien....

nikon...300-800

http://www.pbase.com/ruurdjellevanderleij/profile

gr.

Spencer

ruurd

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 10:27    Post subject:
Klopt. D 300S Nikon.
Ik kan beamen wat Han zegt. Heerlijk om composities in het veld uit te snijden want met 300-800 heb je alle mogelijkheden. Ook bij de meeuwen erg handig want vaak mis je een vleugelpunt. Tijdens het maken van de vliegbeelden draai ik dus constant aan de zoom om de vogel zo optimaal mogelijk om beeld te hebben maar wel met alle vleugelpunten erop!
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 18:41    Post subject:
ook heel tevreden van deze 300-800 zoom in combinatie met canon.
kwa scherpte zal k zeker niet klagen.

mvg,

Birdwatcher70

PostPosted: Tue 18 Mar 2014, 7:55    Post subject:
beste allen,

bedankt voor alle feedback weer wat om over na te denken(en ik niet alleen Wink, ik neig naar de sig3-8 voor nu.

mvrgr.

Spencer

Martijn de Jonge

PostPosted: Thu 20 Mar 2014, 13:57    Post subject:
Interessant onderwerp, werk zelf het liefst met vast brandpunt hoewel vanuit schuiltent een zoom handig kan zijn. Was de afgelopen weken in staat om voor een test de Sigma 800mm, de Canon 800mm en de Nikon 800mm in het veld te vergelijken. Dan merk je dat vooral de Canon en Nikon extreem snel en goed zijn, daar zal de 300-800mm niet bij in de buurt komen denk ik, afgezien van het ontbreken van OS op die lens. Heb trouwens nog bij Sigma gevraagd of er mogelijk een 300-800mm of 800mm met OS zou komen maar dat wisten ze niet. Overigens is de 300-800mm bijna € 2.000 duurder dan de vaste 800mm en een kilo zwaarder, kan ook punt zijn denk ik. Daarbij als je met fullframe en crop werkt beschik je al over een aardige variatie in brandpunt en beeldhoek. Alleen het beeldveld is met 2-3 graden wat klein.

Korandoke

PostPosted: Sat 22 Mar 2014, 9:47    Post subject:
Vraag me eigenlijk wel af of het zin heeft deze lens te voorzien van OS daar deze toch het meest gebruikt wordt op statief omwille van het gewicht (5,880).

Birdwatcher70

PostPosted: Sat 22 Mar 2014, 20:52    Post subject:
dat is wel een punt echter ik kan me sommige situaties voorstellen waarbij je geen statief gebruikt in combinatie met deze lens...aan de andere kant schakelen alle fotografen IS uit als ze hun "IS" lens op een tripod bevestigen?....daar zijn ook een de meningen van verdeeld... Very Happy (mogelijk andere topic;-)
ik denk dat Glas en techniek (van de lens) belangrijk is en voor het resultaat en dat dit niet afhangt van IS. ik bedoel te zeggen dat als ik een canon 500 f4 kies boven een sigmonster 300-800 dan is het niet voor IS... Very Happy (in mijn optiek) maar op zich heb je wel een punt vind ik ...dus IS vs gewicht...wanneer heeft IS geen effect meer?..Wink

Groet,

Spencer

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 15:19    Post subject:
Ik kan je wel vertellen dat je met een lens van 5,5 kg NIET uit de hand gaat fotograferen, en al helemaal niet zonder IS Wink
En nee, IS schakel je met de huidige lenzen niet uit op statief. Doen de nieuwe lenzen gewoon zelf.

Groet,
Ruud

Martijn de Jonge

PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 18:09    Post subject:
@Ruud, hoe zo niet? Ik heb afgelopen jaar regelmatig met een (oude) Canon USM 600mm f/4 plus Canon D1 mark IV gewerkt uit de hand uit de boot, dan heb je het over ongeveer 6,3 kilo. Truc is dat je pas op het laatste moment als een vogel nadert gaat richten. Als je mee maait met alle bewegingen zal je het inderdaad niet redden.
Oefening baart kunst!

Birdwatcher70

PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 20:46    Post subject:
@Ruud,

dank, ik was niet op de hoogte dat de lenzen dit zelf doen? kzal dit even nazoeken op internet hoe dit werkt...dank voor de info en je opmerking.

groet.

Spencer

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 21:12    Post subject:
Ik kan de ervaring van Martijn onderschrijven. Makkelijk is het niet maar heb absoluut mooie foto's uit de hand gemaakt met de 300-800 mm. Ideaal is het natuurlijk niet en elke vergelijking met een vaste 500 mm gaat eigenlijk toch al mank.

@Ruud: Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Onlangs een tijd met de nieuwste Nikon 500 mm gewerkt en die doet dat in elk geval niet. Zou ook bijzonder irritant zijn want er zijn situaties waarbij VR op een statief ook erg handig kan zijn.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum