Gender: Male Age: 41 Joined: 12 May 2013 Posts: 27 Location: Poeldijk
Posted: Sun 27 Apr 2014, 21:08 Post subject: Is een monopod gewoon een monopod of kan het beter?
Hallo allemaal.
Nadat ik het besluit heb genomen een betere driepoot (gt5542ls) aan te schaffen, ben ik ook gelijk eens aan het rondkijken naar wellicht een betere monopod.
Ik lees op het forum veel aanschaf vragen/adviezen van wanneer iemand een monopod wil gaan kopen voor het eerst of ter vervanging van een dun en te licht monopod.
Hierin worden de manfrotto b681, feisol en de gitzo 5 serie vaak genoemd, mijn persoonlijke voorkeur zou in dat geval uit gaan naar een gitzo 5 serie.
Nu zit ik alleen met een andere vraag…
Ik heb een Benro monopod welke 12 of 15kg kan dragen en moet zeggen dat ik niet veel problemen ondervind in stabiliteit, maar durf ook niet te zeggen dat het stabiel genoeg is.
Waar ik zelf wat irritatie aan ondervind is dat de moer bij de montage van de kop wel eens los komt en dat het voetje vrij makkelijk los wilt draaien.
Nu zijn dit dingetjes die met een beetje loctite of andere schroefdraad troep op te lossen zijn.
Wel ben ik heel erg benieuwd of bijv een gitzo 5 serie echt veel verschil maakt met een naar mijn idee vrij goede monopod van Benro?
Zelf zie ik schieten vanaf een monopod een beetje als vanuit de hand maar dan met een hulpmiddel die het gewicht weg haalt.
Is dit met gitzo 5 serie bijvoorbeeld toch heel anders, word een monopod dan toch ineens heel stabiel of blijft het nog steeds net zo instabiel omdat je de camera etc zelf stil moet houden.
Wat achtergrond info…
Ik gebruik dus de Benro monopod, goed voor 12-15kg en kan zelf nu niet zeggen dat deze moeite zou hebben met het te dragen gewicht.(zoals ik dat met mijn 3-poot wel degelijk merkte)
Ik schiet vanaf monopod meestal op 300 of soms 420mm dmv Canon 300 f2.8L met een 7D.
Hierbij maak ik wel gebruik van de Sirui L-10 Tilthead welke mij uitermate bevalt (compleet locken van de kop mag iets makkelijker gaan, nu iets wat kracht nodig)
Indien nodig zet ik de stabilisatie aan, maar als de sluitertijden goed zijn gooi ik hem uit.
Meestal houd ik de monopod wat langer en dan gekruist tussen mijn benen en druk ik de monopod tegen de binnenkant van mijn been voor stabiliteit, andere keren zet ik hem gewoon recht onder de lens puur om het gewicht weg te halen.
Ben benieuwd of iemand uit ervaring kan vertellen of een "goede" monopod toch niet zo goed is al je zou verwachten en een 5 serie monopod echt een wereld van verschil is.
Of is het geld verspillen en kan ik beter het geld wegleggen voor als nu eindelijk de 7DII uitkomt?
Alvast bedankt,
MVG Anton _________________ Xiezevliegen!!
Canon EOS 7D - Canon 300mm F2.8L
De Gitzo 5 is de beste en de meest stabiele, of het de sterkste is valt nog te betwijfelen. De Manfrotto Monopod Professional 3-Section 681B
is namelijk erg sterk en ook nog vrij stabiel. Daarnaast is die een stuk goedkoper. _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Gender: Male Age: 57 Joined: 15 Oct 2003 Posts: 60 Location: kruibeke- belgie
Posted: Mon 28 Apr 2014, 19:09 Post subject:
H.van Emden wrote:
De Gitzo 5 is de beste en de meest stabiele, of het de sterkste is valt nog te betwijfelen. De Manfrotto Monopod Professional 3-Section 681B
is namelijk erg sterk en ook nog vrij stabiel. Daarnaast is die een stuk goedkoper.
Ik heb de monopoot 5 serie van gitzo en het is de beste , de Alu manfrotto 680 en 681 zijn ook goed maar bij openklikken en dichtklikken van de pootbevestging maken deze veel lawaai !!
Posted: Mon 28 Apr 2014, 21:53 Post subject: momopod
wat de beste momopods zijn dat zijn ze van monostat
mvg marco de jong _________________ Nikon D300s D300 nikkor AF-I 600mm F4.0/ 70-200 f 2.8 G VR/ 17-55 f 2.8 G tc 14e 1.4x/ tc 17e 1.7x lenssteunen. schommelkop lenscoat. gitzo 5542ls en monostat monopod
Gender: Male Age: 41 Joined: 12 May 2013 Posts: 27 Location: Poeldijk
Posted: Fri 09 May 2014, 21:04 Post subject:
Mijn excuses voor de late reactie.
Ik had mij blijkbaar niet aangemeld voor meldingen bij nieuwe replies, dus ging er blind van uit dat er niet gereageerd was op mijn topic.
In elk geval bedankt voor jullie reacties.
Ik vrees alleen dat mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld was.
Ik ben namelijk meer benieuwd of een "betere" monopod echt beter is dan een "goede" monopod.
Naar mijn idee is mijn Benro goed genoeg om mijn setup te kunnen schieten en meer dan de theoretische 2 stops winst kan je niet behalen met een monopod (althans dat heb ik gelezen).
Met mijn Benro kan ik gewoon goede foto's schieten, in elk geval beter dan vanuit de hand maar het haalt het niet bij schieten vanaf een gitzo gt5542 driepoot al is dat logisch.
Ik ben dus meer benieuwd word het schieten vanaf een eenpoot beter vanaf een gitzo 5 serie/monostat of wat voor high-end monopod dan ook dan vanaf mijn Benro die naar mijn idee goed zijn werk doet?
De reden waarom ik zo een omslachtige vraag stel, is dat mijn Benro heeft wat nadelen:
- lange transport lengte
- is van aluminium en voelt heel koud aan met koud weer
- de voet trilt/draaid makkelijk los
- de bout voor de montage van de kop draait makkelijk los bij het wisselen van de kop.
Vooral het eerste punt de lange transport lengte is voor mij een reden om eventueel voor een gitzo 5 serie te gaan, die is zo een 20cm korter doordat die 1 sectie meer heeft.
Ik vind het alleen zonde om honderden euro's uit te geven aan een monopod voor alleen de transport lengte (gezien de andere 3 minpunten wel zelf op te lossen zijn met handschoenen en loctite).
Hierom zou ik graag weten of er aan comfort en stabiliteit veel te winnen is met een high-end monopod.
Daarna ga ik kijken of het dan een monostat of een gitzo word, al neig ik persoonlijk naar een gitzo.
@ digihop ik ga even kijken op marktplaats maar gezien ik aan de late kant ben vrees ik dat ie inmiddels wel weg zal zijn.
Met vriendelijke groet,
Anton _________________ Xiezevliegen!!
Canon EOS 7D - Canon 300mm F2.8L
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum