Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 100-400 L IS USM lens: goed of niet goed ??
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Oct 2004, 20:29    Post subject:
Beste Michel,

Quote:
Ik wil toch nog een kritische kanttekening plaatsen over het commentaar dat je erop kreeg en dan vooral de opmerkingen dat het onderzoek waardeloos zou zijn, ik ben het hier namelijk niet helemaal mee eens.

Dat is een van de opmerkingen waar ik weer op wil reageren. Misschien wat minder 'releaxed' als ik eerder heb gedaan, maar dat mag je wijten aan een verschil van inzicht en kennis tussen ons.

Misschien is het handig om eerst eens op wat professionele sites te kijken wat men van dit objectief vind. Dat zal je een beter beeld geven dan goedbedoelde opmerkingen van bezitters. Er zijn namelijk niet zoveel mensen die hun eigen spullen als niet of minder goed zullen aanduiden. Zeker niet wanneer ze hiervoor lang hebben moeten sparen en hun hobby veel geld kost.
Natuurlijk kan je nog beter testen of het objectief aan jouw eisen voldoet. Je kijkt waar je een aantal proeffoto's kunt maken van een paar objectieven uit verschillende prijs (en dus kwaliteits)klassen. Maak dan foto's van onderwerpen die er voor zorgen dat eventuele lensfouten ook zichtbaar worden. Wanneer je niet weet welke dat zijn, dan hoor ik het wel.

Zoals ook al door enkele medeforumleden is aangegeven, valt er helemaal niets te VERGELIJKEN tussen de geplaatste foto's. Als jij denkt dat dit wel zo is, moet je dat maar bewijzen. Ik hoor graag van je wat je van mijn geplaatste foto's vindt en wat ik fout heb gedaan. Dan zal ik jou verblijden met wat gegevens en originele foto's zodat je kunt zien dat je er helemaal maar dan ook helemaal naast zit. Laten we dat dan ook vooral hier openbaar houden zodat anderen er ook wat van kunnen leren.

Dan nog even wat over je opmerking over de scherpte die beter zou zijn bij diafragma 8 en hoger. Zeer weinig objectieven geven goede resultaten bij een volle lensopening (dit wil zeggen het grootst mogelijke diafragma). Meestal moet je een of twee stops diafragmeren om de optimale kwaliteit van het objectief te halen. Uitzonderingen hierop zijn er legio, maar die zal je terugvinden in de testen die goede fotobladen met objectieven doen. (Lees er overigens altijd meer dan een.)
Wanneer je je echter met dierfotografie bezig houdt, wordt het allemaal wat anders. Vaak wordt de foto in moeilijke (licht)omstandigheden genomen zodat het diafragmeren vaak achterwege blijft en zelfs de sluitertijd niet is wat het zou moeten zijn. Een lage sluitertijd heeft natuurlijk een veel onscherper beeld dan een foto die met een hoge sluitertijd is genomen. Wat eveneens meespreekt is wanneer de fotograaf voor het laatst heeft gegeten en wat dat is geweest. Wanneer het suikergehalte in je bloed te laag wordt, ga je meer en sneller trillen. Dat kan onmerkbaar zijn, maar het zal wel effect hebben of de foto.
Ook telt natuurlijk mee of het objectief (of de camera) beschikt over een vorm van vibratiereductie en zelfs of je lang met de camera in de aanslag in een eventueel moeilijke houding hebt moeten staan. Kortom er zijn vele zaken die maken of een foto scherp of onscherp is en die helemaal niets met een objectief te maken hebben.

Naar aanleiding van deze discussie heb ik in het begin al gevraagd om mijn foto's te verwijderen aangezien deze voor verkeerde doeleinden werden gebruikt. Ik heb toen een mailtje gehad met de mededeling dat dit niet zo snel geregeld kon worden omdat Digidaan een weekje op vakantie was. Tenzij dat twee weken of langer is geworden, hoop ik nog steeds te horen hoe ik "zo snel mogelijk mijn foto's kan verwijderen".

Gezien het bovenstaande mogen ze nog even blijven staan, maar ik wacht nog steeds op antwoord van een van jullie.

Groet
Marco

HJDT

PostPosted: Tue 12 Oct 2004, 9:40    Post subject:
Marco en anderen,

Nu ik mijn laatste reactie over dit onderwerp nog eens lees zie ik dat ik over 1 ding niet duidelijk ben geweest: de foto's waarop ik mijn conclusies gebaseerd heb waren zonder uitzondering originele foto's, dus onbewerkt en meestal voorzien van een volledige EXIF. Ik heb dus GEEN foto's die op birdpix gebruikt al heb ik wel geprobeerd de parallel door te trekken naar het op birdpix getoonde materiaal, dit met wisselende resultaten overigens.

Overigens heb ik er ook op gelet dat alle foto's met een EOS 10D body genomen zijn omdat ik weet dat er tussen verschillende modellen veel verschil kan zitten.

Marco nog bedankt voor de tip om "professionele(re)" bronnen aan te boren om een wat objectiever beeld te krijgen van de materie, dit heb ik uiteraard al lang gedaan. Je kraakt inderdaad niet gauw je eigen materiaal af maar gelukkig zijn er ook zat gebruikers die hem professioneel gebruiken en zodoende een eerlijker beeld schetsen, zie bijv. de reactie van Chris Schenk.

Overigens houd ik me zeker aanbevolen over tips waar ik op moet letten als ik een lens aan het uitproberen ben, staat dit ook op je website ?? Ik heb nog niet de tijd gehad om de info die je daar gepresenteerd hebt helemaal door te spitten.

Nogmaal bedankt voor alle reacties !!
Michel
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Tue 12 Oct 2004, 9:44    Post subject:
Marjolijn,

ik heb nog een vraag over die extra lenssteun: heb je die zelf gemaakt/laten maken of is dit bij elke fotozaak te krijgen ??

Groeten Michel
Reply with quote

wilmers

PostPosted: Wed 01 Dec 2004, 19:08    Post subject: 100-400 is canon
al vanaf het begin dat de 100-400 er is gebruik ik deze lens naar volle tevredenheid en dat is nu denk ik zon 5 a 6 jaar alweer. sommigen verwachten wonderen van deze lens en blijven bij 400 mm stand uit de hand fotograferen met 1/15 of 1/30 dan is het niet vreemd dat de fotos onscherp worden. tot 2 stops vangt de lens wel op en dan ligt het er natuurlijk aan of je flink aan het lopen was en of je al een tijdje rustig stil stond waardoor je je arm en ademhaling onder controle hebt. de is scheelt natuurlijk wel maar kan natuurlijk niet alles. optisch is natuurlijk de 500 4.0 beter en das ook logisch, toch zijn dr ook met deze lens zeer goede scherpe opnames te maken.

wat veel gebruikers van de 10d wellicht niet weten is dat je de originele 1.4 converter wel tot goed autofocus en stabilisatie kunt dwingen daar is een trucje voor. je neemt de converter neemt een plakbandje of tape en je houd de converter naar je toe gericht zodat je de gouden pinnetjes die het contact maken naarje toe gericht zijn. het is effe pielen maar als je de linker 3 pinnetjes afplakt dan werkt de converter op autofocus en met stabilizer dus das handig om te weten.

dit stond op op de site van www.fredmiranda.com

alternatieve lens iets goedkoper tegenwoordig maar dan zonder stabilizer is de 50-500 van sigma schijnt ook goed te zijn

groet wim wilmers

Frits

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Dec 2004, 22:04    Post subject:
Ik heb deze lens ook en ben er zeer tevreden over. Zelf heb ik nog nooit een statief gebruikt en dat is eigenlijk ook niet nodig. Als je maar zorgt dat de sluitersnelheid ongeveer hetzelfde is als de brandpunt afstand. Dus bij 400mm een sluitersnelheid van 1/400. Minder kan natuurlijk ook maar dan is de kans op misser toch weer groter. De IS werkt voortreffelijk die zou ik niet meer kunnen missen. De IS heeft twee standen een voor horizontaal en verticale beweging en een voor alleen verticale beweging. Deze laatste is ideaal voor vliegende vogels. Wel zou ik nog eens willen weten hoe de resultaten zijn van deze lens in combinatie met een 1.4 extender.
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Wed 01 Dec 2004, 22:43    Post subject:
Ik zou wel eens willen weten of de stichter van dit onderwerp al een keuze heeft kunnen maken en zo ja wat? Dus Michel laat eens wat van je horen!!! Laughing

Jacob

wilmers

PostPosted: Wed 01 Dec 2004, 23:27    Post subject: 100-400 is
mn ijsvogels zijn merendeels met de eos 3 of soms 10d met 100-400 is lens icm 1,4 extender gemaakt wel vanaf zwaar statief , maar mn mening tekent de lens dan toch nog wel scherp af.

Digibird

PostPosted: Thu 02 Dec 2004, 11:38    Post subject: AF truukje door pinnetjes af te plakken
De tip die Wim Wilmers beschrift ken ik ook al enige jaren en werkt ook bij de 2x converter; mijn ervaring is dat je veel licht nodig hebt en dat de AF me te lang duurt en er ook wel eens naast zit (blijft naar focus zoeken). Dus ik gebruik het niet meer.

Phil

HJDT

PostPosted: Thu 02 Dec 2004, 12:23    Post subject:
Hoi Jacob,

De stichter van het onderwerp heeft nog steeds geen keus gemaakt. Ik weet ondertussen wel dat het waarschijnlijk niet de EF 100-400 lens word omdat de testresultaten en de ervaringen van gebruikers mij te wisselend zijn.
Ik heb geen twijfel dat het een goede lens is maar volgens mij zijn er toch betere alternatieven waaronder de optie die Arie van den Hout gaf (EF 300f4 i.c.m. een 1.4 of 2x converter) of een EF 400f5.6 lens.

De keuze ligt wat mij betreft bij 1 van deze 2 lenzen. Welke het word zal ik zeker laten weten, iedereen heeft zo met me meegedacht dat ik dat wel "verplicht" ben. Naar verwachting zal de uiteindelijk beslissing ergens rond de jaarwisseling vallen.

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn input, er hebben zelfs verschillende BP-ers aangeboden om mij hun apparatuur te laten testen, wat ik me uiteraard niet heb laten ontgaan. Erg tof allemaal !!

Groeten Michel
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Thu 02 Dec 2004, 12:37    Post subject:
Hoi Michel,

spannend man, ik wou dat ik ook al aan die keuze toe was. Wellicht later. Ik ben het wel met je eens wat betreft de keuze, succes met de uiteindelijke aanschaf, ik wacht je resultaten af!

Mvg
Jacob

Jacob

PostPosted: Fri 03 Dec 2004, 18:13    Post subject:
Nog een klein vraagje Michel, aan welke body komt deze lens te hangen??Ik zag tot mijn lichte verbazing dat de foto's van Anne van der Wal met een 300D gemaakt zijn, en echt best goed zijn. Ik weet dat deze in principe dezelfde chip gebruikt als de 10D maar toch, een goed resultaat.

Karel Mauer

PostPosted: Fri 03 Dec 2004, 22:59    Post subject:
Beste Jacob, met lichte verbazing las ik dat jij met lichte verbazing had geconstateerd dat de 300D echt geen slechte camera was. Als je echt wilt weten hoe dat kan, dan raad ik je aan om http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/ eens op te slaan, en de specificaties eens te bekijken en te vergelijken met de 10D.
Als je resultaten met de 300D wilt bekijken, en nog wat meer te weten wilt komen, bezoek dan ook eens http://www.eosdigitaal.nl/ (tot voor kort nog www.300D geheten). Deze site is ooit eens gecreeëerd speciaal voor 300D gebruikers.
Groeten,
Karel (Canon 300D met (onder andere) 300mm/f4.0 gebruiker)
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sat 04 Dec 2004, 9:29    Post subject:
Beste Jacob,

Net als Karel heb ook ik je posting met (lichte) verbazing gelezen.

Camera's kennen, net als heel veel andere artikelen, klasseverschillen.
Op het gebied van digitale camera's zijn er tal van factoren waardoor de ene camera beter is dan de andere. Dat komt omdat er bijzonder veel electronica inzit die nodig is om het eindproduct te laten zijn wat het is.

Door het weglaten van (delen van) deze electronica of door een eenvoudige versie toe te passen, kan je de eindprijs van het product verlagen. Het gevolg van deze lage prijs is dus een mindere kwaliteit. Een koper neemt dat voor lief (is er natuurlijk niet blij mee) en bespaard daarmee een som geld.

In alle gevallen is een digitale SLR beter dan een compactcamera. De eerste SLR's waren uitsluitend bestemd voor de professionele markt wat zeker ook door de ontstellend hoge prijs kwam. Vanaf 2000 gingen de ontwikkelingen echter snel. Door de vergrootte kennis en het in grote aantallen vervaardigen van onderdelen, kon ook een middenklasse SLR worden ontwikkeld (10D, D100, S1) waarna zelfs een instapversie het licht zag (300D en D70). Inmiddels hebben ook veel andere merken camera's voor het middensegment op de markt gebracht en zijn de oudere middenmoters al vervangen of aan vervanging toe.
Het spreekt voor zich dat foto's die met camera's uit de hierboven besproken segmenten zijn gemaakt, in principe goed zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van de fotograaf, maar een goede fotograaf maakt er beslist goede foto's mee.
Het is daarom erg verwonderlijk dat je stelt: "Ik zag tot mijn lichte verbazing dat de foto's van Anne van der Wal met een 300D gemaakt zijn, en echt best goed zijn."

Natuurlijk zijn deze goed. Er is niets mis met deze camera. De 10D bevindt zich in een ander segment, dat is juist. Dat zegt echter wat over de duurzaamheid van de camera, het gebruikersgemak en de mogelijke vergroting van de mogelijkheden en niet geheel onbelangrijk, de mogelijkheid om de foto groot to zeer groot af te drukken of er delen uit te gebruiken.
Het zegt echter helemaal niets over de kwaliteit van de foto wanneer deze op internet wordt afgebeeld of tot A4 wordt afgedrukt.

Groet
Marco

HJDT

PostPosted: Sun 12 Dec 2004, 22:49    Post subject:
Schreef ik twee weken gelden nog dat ik eind dit jaar waarschijnljik de knoop door zou hakken over mijn nieuw aan te schaffen camera; amper een week later is allles een beetje in een stroomversnelling geraakt en heb ik mijn centen over de balk gesmeten !!
Wat is het uiteindelijk geworden: een Canon EOS 20D met een EF 400f5.6 lens.
Jamer genoeg heeft er zich nog niet echt een mogelijkheid voorgedaan om de spullen eens serieus uit te proberen maar dat komt binnenkort hoop ik. Resultaten zal ik uiteraard op de site zetten evenals mijn ervaringen met dit materiaal. Wie specifieke vragen heeft mag altijd contact met me opnemen.

Groeten Michel
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 8:16    Post subject:
michel,
Gefeliciteerd. Als het je vergaat als mij: er gaat een wereld voor je open. Mooie lens lijkt me, slimme keuze.
Ik ken Canon niet (recent), maar Canon is beter geprijsd dan Nikon en op vrijwel alle langere Canon lenzen zit stabilisator IS, terwijl bij Nikon alleen op een paar (echt onbetaalbare) en op de zoom 80-400 het vergelijkbare (?) stabilisator VR zit. Zal nog wel komen.

veel plezier, Peter
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 11:23    Post subject:
HJDT wrote:
Schreef ik twee weken gelden nog dat ik eind dit jaar waarschijnljik de knoop door zou hakken over mijn nieuw aan te schaffen camera; amper een week later is allles een beetje in een stroomversnelling geraakt en heb ik mijn centen over de balk gesmeten !!
Wat is het uiteindelijk geworden: een Canon EOS 20D met een EF 400f5.6 lens.
Jamer genoeg heeft er zich nog niet echt een mogelijkheid voorgedaan om de spullen eens serieus uit te proberen maar dat komt binnenkort hoop ik. Resultaten zal ik uiteraard op de site zetten evenals mijn ervaringen met dit materiaal. Wie specifieke vragen heeft mag altijd contact met me opnemen.

Groeten Michel

Gefeliciteerd Michel! Enorm veel plezier toegewenst met dit mooie spul. Ik kom het graag eens testen Laughing Zoals je weet ben ik ook druk aan het sparen..... Nu nog even je profiel aanpassen Confused
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 13:12    Post subject:
Mooi werk Michel. Zie graag je resultaten tegemoet. Mijn post over de 300D was meer een gedachtegang en ik begrijp derhalve de reacties!!Panthera bedankt voor de toelichting.

Jacob

FRANCOIS roland

PostPosted: Fri 05 Aug 2005, 18:52    Post subject:
Veel succes toegewenst Michel met je nieuwe aanwinst.
De Canon EF 400mm f5.6 heb ik al sinds 1995 geloof ik en gebruik die nog dagelijks, en met de 20D zal je er schitterende beelden maken.
Ik kijk er al naar uit!
Groetjes,
Roland
Back to top
Reply with quote

Frans

PostPosted: Fri 05 Aug 2005, 18:55    Post subject:
Legov, ik heb zowel met een 300D als een 20D getest of de AF van de 100-400 werkt met een 2.0 extender. Om te beginnen moet je dan een paar contactpunten op de extender afplakken met tape. In beide gevallen wordt geprobeerd scherp te stellen met de AF, maar dat lukt niet. Dat komt omdat het te donker is voor het autofocusmechanisme. Een 1.4 laat meer licht door dan een 2.0. Misschien werkt het met de 1.4 wel, maar dat weet ik niet.
Back to top
Reply with quote

Wolter van Dijk

PostPosted: Fri 05 Aug 2005, 23:01    Post subject:
Ik heb de 100-400 gebruikt met een 1.4 extender op een D30 en een 10D.
Bij beide werkten AF niet. Als je de contactpunten afplakt dan werkt de AF wel, mits er voldoende licht is (anders gaat ie teveel "zoeken").
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 06 Aug 2005, 9:55    Post subject:
legov,

je kunt het bij elke lenscombinatie proberen na te vragen, maar het gaat om een paar fundamentele dingen die Canon in de cameras hanteert. Daar staat al een best veel over op de forums van birdpix.
Als het een nikon zou zijn, dan zou ik je voor technische details over camera en lenzen verwijzen naar www.nikonians.com. ik neem aan dat canon ook zoiets heeft?
peter
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sat 06 Aug 2005, 10:17    Post subject:
De precieze reden waarom AF niet werkt bij deze lens en extenders kan ik je niet uitleggen helaas, maar het zit inderdaad in de body zelf (volgens Canon, ik heb er al 3 jr geleden over lopen klagen).

Tot 5.6 open diafragma heb je AF bij de 10D en 300D, daarboven niet. Dus dan moet je MF bij de 100-400 gebruiken. Afplakken kan inderdaad, maar het 1) is alleen werkbaar bij zeer helder licht; 2) AF is langzamer geworden en 3) AF is minder nauwkeurig. Dus afplakken doe ik niet in de praktijk.

Omdat het aan de body ligt, kun je wel dezelfde lenzen gebruiken met AF i.c.m. extenders op body zoals de MarkII etc.
Persoonlijk vind ik het zeer jammer dat die AF techniek in camera's zoals de 10D zo beperkt is.

Gegroet
Phil

Peter van der Wijst

PostPosted: Sat 06 Aug 2005, 11:09    Post subject:
Legov,

Ik heb de 100-400 diverse keren gebruikt in combinatie met een Tamron 1.4x convertor. Deze mist de genoemde pinnetjes en dus werkt de AF wel. Echter zoals al aangegeven, alleen met voldoende licht. De AF werkt trager en zoekt meer. Maar als je handmatig de focus al bijna goed zet en dan de AF laat werken dan gaat het wel snel.

Canon heeft alleen in de prof camera's (ik meen sinds de analoge 1N) de verbeterde AF waarbij een minimaal diafragma van f/8 werkt. Alle bodies daaronder (dus niet prof) werken nog bij minimaal f/5.6.

Kortom, met trucjes (afplakken of ander merk) werkt het wel maar je moet geen wonderen verwachten.

Sinds een aantal weken heb ik ook een 500/4L en een Canon 1.4TC. Als ik dat ook nog combineer met de Tamron 1.4x dan krijg ik effectief een 500x1.4x1.4x1.6=1568mm combinatie. Dat werkt mits er voldoende licht is. Ik heb er enkele foto's van hier op BP staan (zie PA).

Groeten,
Peter

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 06 Aug 2005, 11:13    Post subject:
Even de off topic vraag beantwoorden: de AF werkt bij de 500mm f/4 + 1.4 converter in combinatie met een 10D & 20D. Met converter is de AF altijd wat trager dan zonder, ongeacht de gebruikte body.

Ook hier geldt: AF werkt tot diafragma 5.6 of kleiner (getal). Gebruik van 1.4 converter 'kost' altijd 1 stop, een 2x 2 stops (dus een f/4 lens met 2x converter wordt dan een f/8.
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Sat 06 Aug 2005, 23:52    Post subject:
Ook op de 300D werkt dat gewoon. De f/4 wordt f/5.6 en dan werkt de AF nog gewoon, ook op de 300D, op elke EOS body.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum