Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Callibreren

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Jun 2014, 11:42    Post subject: Callibreren
Is het nodig om de camera en de lens te laten callibreren. Ik kreeg namelijk bericht van een firma dat dit alleen noodzakelijk was, als de foto's niet scherp waren. Graag jullie antwoord hierop.

Bedankt alvast.

Groetjes, John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Grinco

PostPosted: Wed 18 Jun 2014, 12:52    Post subject:
Als je foto's scherp zijn hoef je niet te kalibreren. Wat iemand ook zegt. Je kan het wel laten kalibreren, je kunt het ok zelf doen. Of je koopt software die het voor je doet. http://www.reikan.co.uk/focalweb/

George
Back to top
Reply with quote

Frankw

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 19 Jun 2014, 6:35    Post subject:
Dag John,

Idd alleen (laten) calibreren als je steeds merkt dat je foto's net niet scherp zijn terwijl alle 'voorwaarden' voor een scherpe foto wel aanwezig waren. Ik bedoel voldoende korte sluitertijd, goede ondersteuning en genoeg contrast voor een goed werkende AF.

Ik heb het in het verleden ook wel eens zelf gedaan met zo'n spyder kaart maar uiteindelijk door TechRepair in Bergen op Zoom laten overdoen. En die nauwkeurigheid is toch zelf thuis niet te evenaren vind ik zelf.

Ben eind vorig jaar naar Alaska geweest en als dan op het moment supreme de omstandigheden perfect zijn (bessen etende Grizzly op zeer korte afstand) is de frustratie erg groot dat ook met de toch erg goede Canon 300mm f2.8 er duidelijk back-focus te zien was terwijl het focuspunt perfect op het oog stond. En Alaska is een locatie waar je niet zomaar even weer heen kan gaan.

Vandaar dat ik preventief begin dit jaar vooraf aan reis naar Yellowstone na aanschaf van de nieuwe Canon 500mm f4 deze eerst bij TechRepair hebben laten afstellen op de body. Doen ze gratis voor niets omdat lens in garantie is.

Mijn zwager heeft onlangs hetzelfde preventief laten doen bij TechRepair met een nieuwe 300mm/f2.8 II en hij was verbaasd hoeveel scherper de lens was!

Verder dit nog; omdat ik zie dat je zoomlenzen hebt geloof ik dat afstellen lastiger is. Reden is dat er geen ideale afstelling is voor alle brandpuntafstanden.

Groet en succes

Frank

Kees vd Heijden

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 19 Jun 2014, 8:52    Post subject:
Hoi John, gezien je in Kerkrade woont is het voor jou wellicht handiger een bezoek te brengen aan Chipclean, deze beste man calibreert ook je lenzen en maakt ze desgewenst ook schoon.
voor mij scheelde het nogal dat mn lenzen (prime) gereinigd en gecalibreert zijn.

ik ben er laatst geweest en ben erg tevreden over de service en vond de uiteindelijke prijs mee vallen.

http://www.chipclean.nl/

(weet niet of ik zo wel "reclame"mag maken, anders vewijder het maar. heb iig geen aandelen in deze zaak)

groet Kees

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Jun 2014, 16:49    Post subject:
Er is een heel erg belangrijk verschil tussen softwarematig kalibreren via de camera met 'micro adjustment' en hardwarematig kalibreren van lens en camera, wat ze bijvoorbeeld bij Tech Repair doen. Het laatste is veel beter en zuiverder over het hele bereik en álle AF-punten.

Grts,

Bas
Back to top
Reply with quote

Laurens

PostPosted: Fri 20 Jun 2014, 21:37    Post subject:
Heb nog geen gevallen gehad dat hardwarematig kalibreren noodzakelijk was, maar softwarematig (micro adjustments) doe ik altijd. Zelfs bij een lens die al scherp lijkt levert dit vaak nog positief resultaat op, en zeker met lange lenzen is een kleine front/backfocus al snel zichtbaar.
Ik gebruik hier reikan focal voor, bevalt uitstekend.
Reply with quote

Henri van Vliet

PostPosted: Mon 23 Jun 2014, 8:11    Post subject:
Persoonlijk zou ik het justeren van je lens door middel van micro-adjustment wel aandurven. Maar ik heb gemerkt dat dit toch wel een nauwkeurig werkje is, en dat je er toch best snel net naast zit.
Als je merkt dat je combinatie niet naar behoren scherp stelt zou ik niet twijfelen en het aan pro's overlaten. Zij kunnen vaak ook hardwarematig kalibreren en dat kunnen wij niet.

tenminste.
Sigma levert tegenwoordig bij haar lenzen een usb-dock.

De Sigma USB-dock is een tool waarmee fotografen door het aansluiten van het USB dock aan het objectief en de computer de firmware en andere parameters (zoals focus positie) kunnen aanpassen.

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 23 Jun 2014, 14:07    Post subject:
Micro-adjustment kun je maar op één scherpstelpunt uitvoeren (de middelste) terwijl het soms nodig is de hele boel uit te lijnen.
Bij MA kan in sommige gevallen de AF wat trager worden omdat e.e.a. wat tegen elkaar in staat te werken.

Grts,

Bas
Back to top
Reply with quote

van bogaert erik

PostPosted: Mon 23 Jun 2014, 17:27    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Micro-adjustment kun je maar op één scherpstelpunt uitvoeren (de middelste) terwijl het soms nodig is de hele boel uit te lijnen.
Bij MA kan in sommige gevallen de AF wat trager worden omdat e.e.a. wat tegen elkaar in staat te werken.

Grts,

Bas

Dit lijkt mij raar, als je micro adjustment doet op het middelste AF punt ,
en je kiest een ander punt dat lijkt mij het logisch dat de ingestelde correctie mee gaat . Wat is anders de meerwaarde van de instelling ??
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 24 Jun 2014, 5:05    Post subject:
Als je lens iets, heel iets scheef in de vatting zit, of je af-unit is in de fabriek niet juist uitgelijnd, of de camera heeft later een tikkie gehad, dan kan het zijn dat de AF-unit denkt dat de scherpte links op de foto anders ligt dan rechts, of aan de randen anders dan in het midden. Dit lost micro-adjustment niet op.

Het klinkt of bovenstaande te maken heeft met een 'kapotte' camera, maar het kan zijn dat de onscherpte waar het toe leidt binnen de marges van de kwaliteitscontrole ligt. Natuurfotografen kunnen behoorlijk kritisch zijn.
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Tue 24 Jun 2014, 10:59    Post subject:
@Erik,

Natuurlijk gaat alles mee, maar dat is juist het probleem. Indien de AF-sensortjes niet perfect in lijn (parallel) liggen krijg je die aan de randen nooit goed, maar de middelste zal altijd in het gemiddelde zitten.
Deze zijn gesitueerd op een gestanst plaatje dat in de fabriek wordt uitgelijnd. Daar zitten marges in. Zelfde geldt voor de spiegel en verschillende lensdelen. Zelfs de tube van een lens is nooit perfect recht. Ook daar zitten marges in. Verder nog een heel technisch verhaal er omheen wat te veel beslaat om in een forum te beschrijven.
Ik vermoed dat o.a. materiaalspanningen (camera-body is spuitgietwerk) er schuldig aan zijn dat nu en dan de boel wat verloopt. Bij sommige typen camera's wat meer dan bij de ander. Zie ook sommige drama's met telkens dezelfde camera's ...

Even controleren met een testkaart en misschien een beetje bijstellen kan nooit kwaad. Is de afwijking erg groot, dan liever hardwarematig kalibreren.

Vorige bericht was misschien iets te kort?

Grts,

Bas
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum