Posted: Wed 24 Sep 2014, 21:13 Post subject: objectief
Goedenavond,
Ik ben Nathan en fotografeer met de Sigma 150-500mm op de nikon D3200.
Maar nu ben ik op zoek naar een betere lens in ongeveer dezelfde prijsklasse(mag 100euro )schelen ongeveer.
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Thu 25 Sep 2014, 10:20 Post subject:
De Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO RF DG OS HSM is een mogelijkheid, eventueel tweedehands. Met die 150-500mm zit je toch in de low-budget telefoto range dus van een upgrade voor slechts 100 euro meer (als die al bestond) zou ik niet al te veel verwachten. Het loont dan zeker om wat meer uit te geven en iets te kopen waar je echt plezier van hebt. _________________ http://michieljanssen.smugmug.com/
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Thu 25 Sep 2014, 12:34 Post subject:
Bij de wat oudere modellen in het algemeen wel. Van de nieuwste modellen moet je het zelf even uitzoeken want dat weet ik niet. Het is een vraag die met enige regelmaat op BP (en andere forums) voorbijkomt en er moeten ook genoeg vergelijkingen zijn te vinden op internet. Van de oudere modellen is ook bekend dat ze op 500 mm niet meer zo scherp zijn, dat zie je vaak bij telezoomlenzen (m.u.v. de dure). Ook kan er zichtbaar verschil zitten tussen twee lenzen van hetzelfde type maar ik neem aan dat dat bij de nieuwe lenzen minder is geworden door betere kwaliteitscontrole. Let wel: het is een aanname. Om lenzen (relatief) goedkoop te houden, moet Sigma natuurlijk ergens kosten besparen. _________________ http://michieljanssen.smugmug.com/
De mm zijn op zich wel Ok.
Alleen deze lens is een beetje soft.
Bij iets minder weer is t lastig om.knappe foto's re maken, moet erg snel de iso aanpassen.
Gender: Male Age: 51 Joined: 01 Jun 2005 Posts: 227 Location: Vorden
Posted: Thu 25 Sep 2014, 16:28 Post subject:
Over het algemeen geven objectieven met een vast brandpunt een scherper beeld. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een 300mm f/4, eventueel met een converter. _________________ Canon & Apple
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Thu 25 Sep 2014, 17:32 Post subject:
Ik zou idd vooral de 2e-handsmarkt in de gaten houden. Door €100,- meer uit te geven, zul je niet echt een betere lens krijgen. Tweedehands moet het misschien wel lukken (ik zit niet zo in de Nikon-lensen, dus kan je verder niet helpen). En idd, is een lens met een vast brandpuntsafstand vaak scherper dan een zoomlens.
Ik kan me goed voorstellen dat ie beter is dan sigma, maar als je budget niet al te hoog is moet je wel goed onderbouwd zijn in de klachten over je bestaande lens. Natuurlijk weet ik niet hoe lang je al met die lens werkt, en of je al de mogelijkheden al goed hebt uitgeprobeerd, maar zelf heb ik hem ook en ik ben er dik tevreden mee, al geloof ik direkt dat er betere, scherper tekenende en ook lichtsterkere lenzen zijn. Ik begrijp dat je met je sigma al snel de iso moet verhogen - het is inderdaad zo dat je op 500 mm met een maximale opening van 6.3 zit, maar in de praktijk maakt dat toch erg weinig verschil met de 5.6 van de door jou aangehaalde lens.
Andere redenen voor onscherpte kunnen zijn een verkeerd gebruik van de OS (bij korter dan 1/500 seconde sluitertijd is het niet verstandig meer om die te gebruiken, en kan het juist tegen gaan werken heb ik gelezen en zelf ervaren) bijvoorbeeld. Elders is al gesproken over back - of frontfocus, maar ook een maximaal open diafragma of gebruik van de langste brandpuntafstand zullen wellicht een niet optimale scherpte geven. Wil je een lens die die problemen niet heeft, dan kom je op een kwaliteitslens die inderdaad een stuk duurder wordt.
Misschien dat je een staatslot moet kopen .....
of beginnen met eerst wat meer uit je bestaande lens proberen te halen.
De nikon 300 f:4 met teleconverter is behoorlijk populair en zal je budget niet heel erg overschrijden. Ik denk dat dat voor nu nog de beste keuze zal zijn als je echt iets anders wilt.
grtz en succes
josephine
Gender: Male Age: 71 Joined: 19 Dec 2012 Posts: 63 Location: Tjerkwerd
Posted: Fri 26 Sep 2014, 19:56 Post subject:
Ik ben blij dat ik de Sigma 50-500 heb verkocht en de Canon tele400mm heb gekocht, de 50-500 heb ik bijna geen foto scherp kunnen krijgen, hij bleef maar focusen, en als ik hem tot het uitenste had schreeuwde ik om mijn moeder na dat ik mijn foto`s had gezien, voor mij een slechte ervaring mee gehad
Gr sam _________________ Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum