Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

mobiele schuilhut

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 17:14    Post subject: mobiele schuilhut
beste, ik zie hier veel mooie foto's genomen vanuit 'mobiele schuilhut'. Wat moet ik me daarbij voorstellen ? Auto in camouflagekleuren, geblindeerde ruiten, camouflagenet of gaas voor alle ruiten, electrisch voertuig (=geluidsarm) aanschaffen ...?? Rij je daar voortdurend mee rond, of blijf je gewoon enkele tijd op een vaste spot met raam open ? Hoe camoufleer je je voertuig met kans op succes ? Motor afzetten als je erin slaagt voor een vogeltje te stoppen? ...
bedankt voor de tips (eventuele foto's)

Frank

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 19:04    Post subject:
Ik ga iedere ochtend in mijn mobiele schuilhut naar mijn werk, zien zij mij niet aankomen. Laughing
Ik verbaas mij telkens weer dat iedereen deze term overneemt.
Is het zo vreemd om vanuit je auto te fotograferen?

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 22:18    Post subject:
Natuurlijk is het vreemd om natuurbeleving vanuit de auto te plegen...
er een sigaret bij opsteken vind ik ook belachelijk
kletsen in een openbare hut, stompzinnig
(en ja, ik ben die sufferd die altijd zijn statiefpoten tegen een akoestische paal stoot)

Om de een of andere reden zien vogels een auto minder staan dan een mens... of althans, minder als een bedreiging. Dus ja, de eigen, of andermans, auto is een uitstekende mobiele schuilhut. (Heel ondemocratisch voor gezonde wandelaars in camouflagepak en zeker fietserts.)

Als je een foto neemt, dan staat de auto uit, want anders is de foto zeker weten bewogen. Al die andere dingen... als je met een netje voor de ruiten rijdt, en je komt een slechtbebeenduitbedgestapte oom agent, of belastinginspecteur, of boswachter tegen, dan wordt je er op aangesproken.

lekker makkelijk...
(... langs de openbare weg dan toch)
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Mon 06 Oct 2014, 9:53    Post subject:
...en niet te vergeten dat oom agent je sommeert je te verplaatsen als je aan de verkeerde kant van de weg staat...(dat daar juist die ene vogel zit, is aan hem niet besteedt..)

...of die keer dat je je rot schrikt, wanneer je in opperste concentratie een blauwborstje probeert te schieten, en er op je (rechter-)raam wordt getikt: "Meneer, meneer....alles goed met u...??" (een bezorgde voorbijganger die denkt dat er in een scheef geparkeerde schuilhut een dood lijk half uit het raam hangt..)

...of die keer dat een ijverige boswachter kwaad op je afkomt...die dacht dat ik stond te jagen....(die boswachter bleek trouwens een (aangetrouwde) oom van me te zijn...Smile )

... om af te sluiten...dat je (bijna) wordt opgepakt omdat je blijkbaar op een plaats staat te fotograferen, die in de gaten wordt gehouden omdat er weleens 'gedealt' wordt......wist ik veel..

Mijn mobiele schuilhut wil ik niet missen, geen dag...Smile

Rinus
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Oct 2014, 11:31    Post subject:
Inderdaad zoals wordt aangehaald;
- Vogels uit de auto fotograferen zoveel mogelijk doen met de motor uit omdat anders de trillingen van de motor je foto verpesten (indien de lens met rijstzak op portier ligt).
- Nu de winter voor de deur staat; laat de verwarming uit want de warmtetrillingen uit je autoraam ervan kunnen de foto's ook verpesten...
- Vogels direct naderen met rijdende auto leidt meestal tot opvliegen. Als ik een vogel(s) nader met de auto zet ik deze meestal op een afstandje van de vogel stil en hoop/wacht totdat deze naar mijn auto komt. Zo ook bij de blauwe reiger foto hieronder. Als een vogel telkens naar hetzelfde paaltje of struikje terugkeert kun je tijdens afwezigheid gauw proberen de auto erbij te zetten en motor weer uitschakelen, maar hou het gedrag in de gaten (alarm/ zenuwachtig gedrag = afstand vergroten...).
- Camouflagenetje is zeker aan te bevelen. Meestal hang ik die er al in voordat ik een locatie nader waar ik vogels verwacht, er in hangen bij de vogel zelf = vogeltje weg... In het buitengebied zul je niet snel een agent tegenkomen die over je netje gaat zeuren, althans, mijn ervaring.... Ik gebruik deze:
https://www.lowlandphotoservice.nl/nl/camouflage-netten/313-camouflagenet-woodland-camo.html
En o.a. deze foto heb ik ermee gemaakt:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=391604
- Daarbij is inderdaad van belang dat je je auto zo neerzet dat je geen ander (landbouw)verkeer hindert, want dat wekt irritaties natuurlijk. Of je moet er echt zeker van zijn dat er even geen verkeer komt terwijl je de foto's neemt.
- Let wel dat je jezelf niet vastrijdt in o.a. een modderige berm, mij 2 keer overkomen Embarassed . Ook met sneeuw erg goed oppassen, 2 wielen op het asfalt houden is dan het devies. Maar blijf opletten dat je niemand hindert daarmee...

Een nadeel bij vanuit auto fotograferen; je trekt niet alleen eventueel agenten of boswachters aan, je trekt vaak mede fotografen aan die achter je of soms pontificaal voor je hun auto parkeren om te zien wat jij voor de lens hebt. Soms gaat dat goed en soms betekent dat dat de vogel(s) daardoor vertrekt...

Succes ermee en groet,

Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum