Gender: Male Age: 76 Joined: 24 Oct 2004 Posts: 78 Location: Alphen a/d Rijn
Posted: Thu 09 Oct 2014, 14:27 Post subject: 1D MKIV kapot
Hallo,
Heeft iemand een idee of de foto dd 9/10 http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=402302 komt door en kapotte sensor of is er meer aan de hand.
Opslagkaart is wel in orde, maar alle foto's die die middag gemaakt zijn vertonen deze beelden.
Mvgr,
Pjotr _________________ Canon - Olympus EM1-MKII + 300mm F/4.0
Last edited by Pjotr on Thu 09 Oct 2014, 15:14; edited 1 time in total
Dit lijkt mij (helaas...) duidelijk een geval van defecte sensor in je mark IV, zeker als alle beelden van die dag er zo uit zien (ik neem aan dat dit ook niet meer verbeterd is hierna?). Een kennis van me had dit ooit ook een keer in zijn compactcamera en ik herken dit defect dan ook direct terug in je foto's. Erg vervelend natuurlijk, want juist de sensor is één van de meest kostbare - zo niet het meest kostbare onderdeel om te vervangen...
Ik weet niet of er nog garantie op deze body zit en anders maar eerst eens een offerte van reparatie aanvragen...
Sterkte ermee!
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Thu 09 Oct 2014, 15:22 Post subject:
Hallo Joep,
Link aangepast, bedankt voor de info.
Ik dacht al dat het een sensorprobleem is , maar als je de foto op het camerabeeldscherm bekijkt ziet dit er niet zo uit als bijgaande link.
Dit krijg je pas te zien als je hem op de PC bekijkt, vandaar de twijfel.
Toestel ongeveer een half jaar geleden gekocht bij Cameraland.
Mvgr,
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Thu 09 Oct 2014, 15:42 Post subject:
Of fotografeer even met een ander kaartje in de camera en kijk dan of je hetzelfde probleem hebt.
Laat je de kaart in de camera zitten of zet je de foto`s via een externe laartlezer op de computer?
Meerdere mogelijkheden voor je probleem.
Succes in ieder geval.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
hoeft geen sensorprobleem te zijn.
heb het ook één dag gehad met mijn 350d.
de dag daarna was alles weer goed. af en toe kan ik (in een bewerkingsprogramma) zomaar weer een foto openen en bewerken. die sla ik dan natuurlijk gelijk weer op.
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Iets soortgelijks heb ik meerdere malen meegemaakt bij mijn laptop, op vakantie. Meer genuanceerd: ik zet de bestanden over van het geheugenkaartje op de laptop, met nikon transfer. Niks aan de hand, prima bestanden. Maar met het overzetten van de laptop naar een andere, externe harde schijf, gebeurt het soms (gelukkig heel soms) dat er ineens een map bij zit waarin alle bestanden op een dergelijke manier corrupt zijn geworden. Men heeft eens gesuggereerd dat het wellicht (in mijn geval dan) te maken kan hebben met niet stabiele stroom op mijn laptop - dat kan met het vakantie adres te maken hebben, bijvoorbeeld. Ik zie het dan ook zeker niet als probleem in de sensor, omdat de bestanden op het kaartje goed zijn. Onder een andere naam weer op de pc zetten is een oplossing maar het is vervelend om mee te maken te krijgen.
Misschien is er een gemeenschappelijke factor in jouw en mijn probleem, dan zou je al wat verder komen.
Ik ben wel benieuwd!
grtz, josephine
Posted: Thu 09 Oct 2014, 18:42 Post subject:
Hallo,
Het probleem is opgelost!!!
Heb rechtstreeks via de camera naar de PC gedownload en geen enkel probleem, daarna weer een poging gedaan via 2 verschillende kaartlezers en gaven alle twee weer dat probleem.
Dus geen kapotte sensor, gelukkig.
Voortaan, voor mij, geen kaartlezers meer gebruiken.
Allen, heel erg bedankt voor het meedenken en de advisering.
Mvgr,
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 09 Oct 2014, 20:00 Post subject:
Fijn dat het niet de sensor blijkt te zijn, ik was nu nalezend te snel met mijn conclusie, maar het leek verdacht veel op wat dus die kennis van me had... eind goed al goed gelukkig! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Thu 09 Oct 2014, 20:00 Post subject:
Ik zou dan eens naar een andere USB kabel omkijken. Vermoed dat daar het probleem in zit. Ik gebruik al jaren kaartlezers, en nooit problemen gehad.
Maar goed, je probleem is opgelost
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Fri 10 Oct 2014, 8:32 Post subject:
Ik zou een andere CF kaart aanschaffen (en een nieuwe kaartlezer). Ik heb hetzelfde ook wel eens gehad en dat lag aan de CF kaart. Overigens is mijn 1D Mark IV ook kapot geweest. Dat was niet de sensor maar een printplaat in de camera. Of dit soort foto's daar een voorbode van waren weet ik eigenlijk niet. Maar dit heb ik ook gehad dus het zou kunnen. Maar ik zou het probleem eerder bij de kaart zoeken. _________________ Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.
Posted: Fri 10 Oct 2014, 13:44 Post subject:
Daar ik in Federow (D) ben, kan ik het verder niet uitproberen op de PC.
Maar hier op de laptop geeft hij het probleem met 2 verschillende kaartlezers en 3 verschillende USB kabels.
Vandaag 2 verschillende kaarten gebruikt en dus zelfde probleem.
Denk nu , dat het misschien de laptop is die dit veroorzaakt in combinatie met een kaartlezer.
Ga het bij thuiskomst verder uitzoeken op de PC.
Dank voor alle info.
.... en de laptop, gebruikt ie de accu of krijgt hij stroom van het net? Zoals ik al eerder opmerkte: instabiele stroomtoevoer kan leiden tot corrupte files.
grtz, josephine
Gender: Male Age: 73 Joined: 06 Jan 2007 Posts: 218 Location: Nederland
Posted: Fri 10 Oct 2014, 21:43 Post subject:
Je hebt de foto's al kunnen downloaden, dus je kunt proberen je kaartje eerst opnieuw te formatteren en kijken of het probeem bijft bestaan. _________________ Canon
Posted: Mon 13 Oct 2014, 8:33 Post subject:
In het weekend verschillende combinaties met de laptop en de PC gemaakt. Kaartjes blijken goed te zijn en geven alleen problemen in combinatie met een kaartlezer.
Bij gebruik van andere snoeren, zelfde probleem met laptop.
Zal kijken voor nieuwe kaartlezer of probleem dan opgelost is en of er veel kwaliteitsverschil is in kaartlezers.
Groet,
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum