Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

welke lens ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 20:40    Post subject: welke lens ?
Ik ben pas twee weken aan het fotograferen met de Canon 70d in combinatie met de Tamron 70-300mm-lens. Maar nu al merk ik dat ik toch wel meer mm nodig heb/wil hebben. Ik denk aan rond de 500 mm.
Een dure canon van 500-euro-plus is teveel van het goede.
Nu twijfel ik tussen de volgende opties:

1. Een canon 400 mm/f5,6 met een 1.4 teleconverter.
2. De nieuwe Tamron 150-600 mm. f5-6,3.

Vanwege de prijs is voor mij een canon 400 mm/f4 te duur (daarbij is de converter geen probleem), vandaar de keuze voor de 5,6. Maar.... met teleconverter moet ik voor de canon dan rekenen op een diafragma van 7,8 als ik het goed heb?

Wat prijs betreft is de canoncombinatie wat duurder. Maar hoe zit het met die Tamron??? Op internet lees ik verschillende berichten...... van enorm lovend tot....... met 600 mm kun je er geen scherpe foto mee maken en...... onder de f11 kun je er ook geen scherpe foto mee krijgen. Als dat echt zo is kan ik beter kiezen voor de canom 400/5,6+1.4 converter.

Wie heeft er echt zelf ervaring met de Tamron 150-600 of kent iemand die mij een zetje kan geven. Of is de kwaliteit van de canon 400/5,6+1.4 converter sowieso beter?????
Back to top
Reply with quote

Gejo Wassink

PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 20:41    Post subject: welke lens
Ik bedoelde een dure canon van 5000 euro plus!
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 21:32    Post subject:
in ieder geval heb je op de 70d met de 400mm 5.6 en 1.4x extender geen autofocus meer...
GJ
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 21:49    Post subject:
Misschien nog even wachten tot de nieuwe Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM uit is en getest?

Zie: http://www.digifotopro.nl/content/preview-sigma-150-600mm-f-5-63-dg-os-hsm-in-twee-varianten

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Nov 2014, 7:27    Post subject:
Die sigma wordt nu ook geleverd.
Hoeveel megapixel heeft die 70D? Misschien kun je zonder convertor.
Hoe wil je gaan fotograferen?
Reply with quote

Haralddikkers

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Nov 2014, 9:35    Post subject:
De nieuwe Canon 100-400 komt er ook aan....

http://www.dpreview.com/articles/0288511554/canon-ef-100-400mm-f-4-5-5-6l-is-ii-usm-becomes-reality

Gejo Wassink

PostPosted: Tue 11 Nov 2014, 10:00    Post subject:
@Peter Wijn..... is die Sigma 150-600 al te koop of bedoel je dat deze binnenkort op de markt gaat komen?

Ik wil met name vanuit de auto vogels fotograferen die wat verder weg zitten en ook met statief. Voor de wandelingen kan ik mijn tamron 70-300 mm om de nek hangen.
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Nov 2014, 19:54    Post subject:
De 400mm f5.6 is een super scherpe lens en erg snel. Ik heb hem zelf en zou hem niet willen ruilen tegen de tamron 150-600. Als je echt in de mm wilt zou ik wachten op de sigma 150-600 sport. Eventueel heb je ook nog de optie sigma 50-500 en sigma 150-500 (gunstig geprijsde onderschatte lens in mijn ogen) Tevens heb je nog de optie van een 300mm f4 incl 1.4x converter.
Je zou ook kunnen denken aan een 300mm f2.8 met een 2x converter maar hou er rekening mee dat de beeldkwaliteit dan achteruit gaat. Het is maar net hoe hoog je de lat voor jezef wilt leggen. Bedenk wel dat een goede fotograaf met een slecht lens vaak betere foto's maakt dan een slechte fotograaf met een goede lens.
Kijk anders eens op de volgende link om lenzen te vergelijken: http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=31
Vergelijk wel verschillende fotografen want 1 fotograaf is geen graadmeter.

Van de Velde Frank

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 12 Nov 2014, 18:59    Post subject:
Als je echt 'economisch' wil kopen (want inderdaad, fotomateriaal is duur), waarom de aankoop vd oude versie 100-400mm canon niet overwegen.
Er is nu zopas v deze lens een nieuw versie op de markt (mag dus veronderstellen dat de in stock zijnde lenzen wel wat in prijs zullen zakken of er wel meerdere zullen aangeboden worden op de 2de handsmarkt). Voordeel tov klassieke 400 mm is de beeldstabilisatie en de flexibiliteit (zoom 100-400) Kan er nog makkelijk insecten mee fotograferen (wat ook wel leuk is als er eens géén vogels te zien zijn), landschappen lukt ook nog ...
Verdere ervaring met deze lens : vluchtfoto's lukt zeer goed, macro opnamen ook, aanvaardbaar in gewicht (kan er makkelijk mee rondwandelen en fietsen (meenemen op reis),dus flexibel, bent niet gebonden om met statief te fotograferen,wat ook een groot voordeel kan zijn...).
Nadeel : het moet mooi weer zijn om kwalitatieve goede foto's te maken (wat wellicht bij alle iets goedkopere lenzen het geval is)
Als je convertor 1.4 gebruikt stelt hij nog automatisch scherp, maar dan enkel op live view. Lukt dus voor stilstaande onderwerpen (gebruikt ik zeer sporadisch).
Alle foto's in mijn album zijn met deze lens gemaakt (heb maar deze lens).
groeten

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum