Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Hoe krijg ik snel de vogels in mijn "vizier"?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Dec 2003, 18:25    Post subject: Hoe krijg ik snel de vogels in mijn "vizier"?
Hallo,

Sinds enige tijd ben ik aan het digiscopen. Ik heb nogal wat moeite om de vogels in het "vizier" te krijgen. Ik zoek de vogels met behulp van het beelschermpje, maar dat valt niet mee. Grotere, niet zo beweeglijke vogels zijn op deze manier goed te traceren, maar zodra het om kleinere, beweeglijkere vogels gaat, is het een ramp.
Heeft iemand tips?

Groet,
Rico
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2003, 23:25    Post subject:
Hoi Rico,

Door de grote vergroting die je met digiscopen bereikt is dit een fenomeen wat vaak optreedt bij digiscopen, eigenlijk is het gewoon een luxe-probleem dus zie het positief Smile)

Er zijn 2 dingen die ik vaak doe als mij dit overkomt:

- Of ik laat de camera erop zitten en probeer het met mijn eigewijze kop toch te vinden (wat meestal niet goed werkt en vaak al snel resulteert in):

- (al dan niet zwaar gefrustreerd door voorgaande) de camera van de scoop halen en dan door de scoop zoeken zonder de camera. Zodra de vogel weer is gevonden de camera er weer op en schieten met die handel.

Ik hoef je niet te vertellen welke de betere methode is, denk ik??

Groeten Michel Veldt
Reply with quote

steenl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Dec 2003, 11:30    Post subject:
Hallo Rico, Michel en de rest,

Ik verkies ook meestal de tweede methode. Vooral bij de wat kleinere en beweeglijke vogels. Bij grote vogels wil het overigens prima om via het beeldscherm de vogel op te zoeken. Het is volgens mij ook een kwestie van oefenen.
Ik heb echter een ander probleempje.
Wanneer ik de (kleine) vogel in beeld heb, stel ik snel de telescoop scherp en plug mijn CP 4500 op de telescoop en klik mij suf.
Echter vaak is het vogeltje dan net iets van plaats veranderd.
Nu komt mijn vraag: Wat is dan de beste manier om een scherpe foto te krijgen?
Alsnog met je telescoop proberen om de vogel scherp op de plaat te krijgen? Of laten jullie die camera de vogel scherp stellen? Welke instellingen van de camera kan je dan het beste gebruiken?

Ik heb met de wat kleinere vogels veel meer last van onscherpe foto's dan bij de grotere vogels. Volgens mij doe ik dan iets niet goed met het scherp stellen van de vogel.

Groet en suc6 met digiscopen.
Lennaert Steen
Back to top
Reply with quote

Wietze Janse

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 23 Dec 2003, 14:25    Post subject:
Ik heb de problemen alsvolgt opgelost:
- Maak geen gebruik van een adaptor.
Druk mijn camera handmatig op de lens.
Mijn combinatie (Canon Poweshot G2 en Zeiss 40x vast oculair) geeft dat vaak goede resultaten.
Je kan dan ook snel zoeken en snel weer scherpstellen als de vogel verplaatst door het oculair van de telescoop.

Vogels die ver weg zitten zijn in het algemeen moeilijk scherp te krijgen. Het focusgedeelte van je camera is vaak veel groter waardoor het stipje niet juist geprojecteerd wordt.
Beter dan om geen foto's te maken, als je van te voren al weet dat het resultaat niet bevredigend is. Ook bij het uitvergroten van de foto krijg je alleen maar onscherpte.

Daan Schoonhoven

PostPosted: Wed 24 Dec 2003, 13:16    Post subject: Re: Hoe krijg ik snel de vogels in mijn "vizier"?
ricootten wrote:
Ik heb nogal wat moeite om de vogels in het "vizier" te krijgen.

Net als anderen heeft het ook mijn voorkeur om via de scope te zoeken en dan snel de camera er voor te zetten. Naast de redenen die hier al voor genoemd zijn, is het voor mijn combinatie van belang dat het te fotograferen voorwerp exact in focus van de telescoop is, mede omdat ik via autofocus fotografeer.

Een hulpmiddel dat je zou kunnen gebruiken (ik heb er geen ervaring mee) is een "Image location sight". Een voorbeeld hiervan kun je vinden via deze link: http://www.eagleeyeuk.com/image_locating_sight.htm
Het is overigens relatief makkelijk om zelf iets in elkaar te prutsen. Maar net zoals bij vele andere dingen rondom digiscoping: sommigen zweren erbij, anderen vinden het maar niets.
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

PostPosted: Wed 24 Dec 2003, 13:21    Post subject:
steenl wrote:
Nu komt mijn vraag: Wat is dan de beste manier om een scherpe foto te krijgen?
Alsnog met je telescoop proberen om de vogel scherp op de plaat te krijgen? Of laten jullie die camera de vogel scherp stellen? Welke instellingen van de camera kan je dan het beste gebruiken?

Zie hiervoor het onderwerp "Tips voor beginnende digiscoper?" op dit forum.
Back to top
Reply with quote

Erik

PostPosted: Sun 28 Dec 2003, 16:35    Post subject:
Ik zelf zoek de vogel meestal eerst op zonder dat de camera op de telescoop zit. Als ik dan de vogel in beeld heb natuurlijk snel de camera erop en, als daar geen tijd voor is, nog even niet de schroefjes van de adaptor vastdraaien en meteen klikken. Als ik de vogel op die manier in beeld heb gekregen en de vogel verplaats zich en is moeilijk te volgen zoom ik de camera helemaal uit om het beeld zo groot mogelijk te maken. Meestal is op die manier de vogel wel te volgen. Vliegende vogels volg ik ook zo en fotografeer ik ook met de brede zwarte rand eromheen, maar als de foto scherp is kan je altijd de vogel op de computer nog uitknippen.
Ik denk, zoals al gezegd is, dat dit ook vooral een kwestie is van veel oefenen...

Over het scherp krijgen, als ik vind dat de autofocus niet snel genoeg scherp stelt, stel ik de telescoop gewoon een beetje bij. Op die manier zijn vogels die ver weg zitten meestal ook wel scherp te fotograferen.

Groeten,
Erik
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum