Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon d750
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jan 2015, 23:19    Post subject: Nikon d750
Ben wat aan het rondkijken naar een nieuwe camera. Op internet lees ik veel goede reacties over de Nikon d750.
Iemand ervaring met deze camera, wat betreft voordelen/nadelen?
Laat maar horen!

Groet,
Arné

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Jan 2015, 8:27    Post subject:
Voor dat geld zou ik ook de d800/D810 bij je overweging betrekken
En voor minder geld de D610

Nadelen D800 tov de D750
- aanzienlijk minder beelden per seconde (valt denk ik wel mee als nadeel)
- grotere bestanden (maar zo heel veel groter is 36mp nu ook weer niet dan 24mp)
- geen wegdraaiend scherm voor als je je camera onder een moeilijke hoek hebt

voordelen
- stevigere stabielere body (check verschil in sluiter D800(e) / D810)
- logischere, snellere bediening
- meer mogelijkheid om te croppen

Er schijnt nog een verschil in autofocus unit te zitten. Misschien dat daar voor je een belangrijk punt ligt? Die van de D800 is al niet verkeerd.
Reply with quote

jee

PostPosted: Tue 06 Jan 2015, 13:38    Post subject:
Peter,

Bestanden van een D800/D800e zijn echt wel veel groter, dat is 70mb, of 30mb voor de D750.

verder ben ik het ook niet eens met je opmerking over de "logischere, snellere bediening" gezien de TS al een D7000 en D90 heeft, dan is het juist dat de D750 veel makkelijker is omdat die vrijwel dezelfde bediening heeft.
Reply with quote

RobvdR

PostPosted: Tue 06 Jan 2015, 20:31    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Tue 06 Jan 2015, 22:42    Post subject:
Peter, Jaap,

Bedankt voor de nuttige informatie!
Waarom ik liever voor de d750 zou gaan (ipv d800(e)/810) is:
* kleinere bestanden, scheelt toch aanzienlijk, en zoveel pixels hoeft van mij ook niet
* de foto's per seconde vind ik ook erg belangrijk
* AF schijnt ook vernieuwd/beter te zijn
* de prijs ten opzichte van de d800E/d810

Rob,
Die had ik nog niet gezien, bedankt! Eerst maar even afwachten wat Nikon met dit probleem gaat doen..

Verdere informatie altijd van harte welkom!

Groet,
Arné

peter wijn

PostPosted: Wed 07 Jan 2015, 11:56    Post subject:
De bestandsgrootte die Jee noemt voor de D810 is een 'tikkel' overdreven - https://photographylife.com/nikon-d750-vs-d810. Mijn D800 bestanden zijn overwegend 40~45 MB, lossless compressed 14bit NEF. Dat gezegd zijnde, mijn computer moet er behoorlijk aan wennen... (Overweeg: als de verhouding pixels in een sensor 2 staat tot 3 is en bestandsgrootte een 1 staat tot 2, wat is er dan verloren gegaan... kleur of detail?)

In dit artikel kun je lezen waarom je gelukkig kunt zijn met een D750. (Merk op dat de D800 momenteel een heel stuk goedkoper is dan de D810 en D800E. Die laatste voegt vrij weinig toe aan een D800.)

en nu maar hopen op echte D750 ervaringen hier...
Reply with quote

Robert van Brug

PostPosted: Thu 08 Jan 2015, 16:01    Post subject:
Ik heb de camera toevallig onlangs aan de tand mogen voelen en dat beviel uitstekend. Review op mijn blog:
http://robertvanbrug.blogspot.nl/2015/01/test-nikon-d750.html

Je kunt me altijd een pb'tje sturen.

Succes met de overwegingen,

Robert

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Thu 08 Jan 2015, 18:46    Post subject:
Peter,

Gezien de prijs van een d800E en de d810, zie ik daar van af.
Waarom zou ik dan voor de d750 gaan ipv d800:
1. Betere prestaties bij hogere iso-waardes
2. Die 24 MP staat me meer aan aan de voor mij onnodige 36 MP
3. De AF is beter
3. Goedkoper
Of heeft u andere redenen waarom ik voor de d800 zou moeten gaan, laat maar zien Very Happy

Robert,
Bedankt voor je mooie review!
Dat er een AA-filter in zit, zou dit te zien zijn in de scherpte? Zoals je zelf ook al schrijft, het gaat tegen andere body's in, die dit filter niet hebben. En wat is de reden dat Nikon toch zo'n filter erin heeft geplaatst?

Groet,
Arné

RobvdR

PostPosted: Fri 09 Jan 2015, 12:36    Post subject:
Het vervolg komt er aan blijkbaar:
http://nikonrumors.com/2015/01/09/nikon-to-start-fixing-the-d750-reflectionflare-issue-at-the-end-of-january.aspx/

O ja: ik heb een D800 gebruikt voor (vogel)telewerk en dat bleek geen succes......
Studio- en macrowerk ging uitstekend!

Rob
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 09 Jan 2015, 17:29    Post subject:
Wat ik altijd begrepen heb is , dat de D800/D800e meer voor studio gebruik is dan voor het veldwerk. uit de reacties en het feit dat jonge D800 met grote regelmaat op diverse podia te koop word aangeboden klopt dat beeld volgens mij ook wel. Ik heb zelf een D7100 en ben daar uiterst blij mee. Wat niet wil zeggen dat dit DE camera voor iedereen is.. maar voor mij is het een meer dan prima camera.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Wim Werrelman

PostPosted: Fri 09 Jan 2015, 17:43    Post subject:
Hoi allemaal,

Ik gebruik met VEEL plezier mijn D800E en nu mijn nieuwe D810 voor het fotograferen van vogels. Zowel in vlucht als statisch.
Ze bevallen beide uitstekend!

Ik heb er bijvoorbeeld een foto mee gemaakt die de derde plek gehaald heeft in de Birdpix "beste vogelfoto 2013" wedstrijd: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=383750
En dat was geen makkelijke opname.......

Ten opzichte van sommige andere camera's moet je wat bewuster fotograferen en kun je niet gedurende langere tijd de ontspanknop ingedrukt houden (om te "ratelen"). Maar dat ondervind ik tegenwoordig eerder als een voordeel dan als een nadeel. Ik kijk namelijk veel bewuster naar het precieze moment van afdrukken en heb betere resultaten.

Zelf vind ik 36 miljoen pixels wel erg plezierig, onder andere voor grote afdrukken en stock fotografie. Wel heb je een snelle computer nodig...

Helder (in)zicht!
Wim

peter wijn

PostPosted: Mon 12 Jan 2015, 8:44    Post subject:
Arne,

D750 reflectie probleem zal worden opgelost, zie link.

https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/63345
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Mon 19 Jan 2015, 20:13    Post subject:
Wim,

Bedankt voor je reactie! Dat geloof ik zeker ja, bewust kijken is zeer belangrijk.

Peter,
Ik las het ook al ja, mooi dat ze het zo aanpakken.

Vorige week heb ik de d750 kunnen testen bij iemand thuis. Eerste indrukken waren erg goed. Met name de kwaliteit van de beelden met hoge ISO-waarden.
Maar het bereik viel me wat tegen (ik had me hier al een klein beetje op voorbereid). Ik heb zelf een Nikon 300 F4 + TC14II. Maar met de m'n d7000 kreeg ik dan 630 mm, en nu natuurlijk gewoon 420 mm. Ik had gehoopt dat dit mee zou vallen, maar het bereik werd gewoon heel wat minder.
Dus mijn plannen zijn nu om eerst een Nikon 500 mm F4 te kopen (die ik al lang wilde, maar de prijs hield me tegen), en later een FX Body, mogelijk dan de d750. Aangezien de lenzen niet zakken in prijs, en de camera's wel, denk ik dat dit een goede stap is.
Dus als mensen hun ervaringen kwijt willen over deze lens, laat aub horen!

Groet,
Arné

Gilbert Houtekamer

PostPosted: Mon 19 Jan 2015, 21:52    Post subject:
Hallo Arne,

Ik heb pas dezelfde soort afwegingen gemaakt (daar is ook een topic over) en heb gekozen voor een 600mm lens bij mijn D7100 op de grond van de adviezen en discussie hier. Na een paar ervaringsdagen bevalt dat goed. Wel meer voor een driepoot dan een eenbeen denk ik.

Eerder had ik een 80-400mm (de nieuwe), en hoewel die echt heel scherp is, viel de autofocus snelheid op F5.6 me tegen. Dus ik denk inderdaad dat een 500mm (of 600mm, naar verhouding niet zoveel duurder, maar zwaarder) je beste optie is.

Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk de ben van de vergroting die de lens biedt ten opzichte van de 300mm, het verschil is groter dan ik voor mogelijk hield. Dus ga vooral voor mm's in plaats van FX.

Anderzijds denk ik af en toe nog wel aan de 80-400mm, compact, klein en licht. Ik koop die lens vast nog eens terug voor reizen waar de grote lens niet mee kan.

Ik denk nu niet dat ik een FX body zal kopen, maar een DX body met veel pixels en snellere autofocus. Misschien de D7200 dit jaar, of de D7300 over twee jaar Smile.

Of het waar is dat lenzen niet goedkoper worden weet ik niet, maar ze worden wel beter en minder zwaar. Op korte termijn zal met de dollar/euro koers zal alles duurder worden.

Succes met de afwegingen,

Gilbert
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Tue 20 Jan 2015, 18:56    Post subject: Nikon 500 F4
Gilbert,

Bedankt voor je reactie!
Ik ga liever voor de 500 mm ipv. de 600 mm. Dit niet alleen om de prijs, maar vooral ook om het gewicht, zoals je zelf ook al aan geeft.

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe wendbaar de 500 mm is. Met mijn 300 mm + TC 1.4 heb ik m'n onderwerp vrijwel direct in beeld. Als ik dan met 500 mm zal werken, of zelfs 700, word het wel een ander verhaal denk ik. Of zijn er mensen die hier andere ervaringen mee hebben?

Wat de prijzen betreft; de 500 mm is niet goedkoper geworden, sterker nog, duurder zelfs. Eerst was de prijs E6800, inmiddels gestegen naar E7299.. En bij Kamera-expres maar liefst E7499!!

Of weet iemand een ander adres waar de lens goedkoper is dan 7300 euries? Ik blijf het toch wel erg veel geld vinden moet ik zeggen..

Groet,
Arné

Gert-Jan

PostPosted: Tue 20 Jan 2015, 21:54    Post subject:
Op E-bay kun je soms ook goed zaken doen. Je kunt aan de feedback score zien hoe betrouwbaar iemand is. En ook Hongsien kwee die adverteert op fotoapparatuur.nl is een betrouwbaar adres. ik praat uit eigen ervaring in deze.

Met vriendelijke groeten
@Leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 20 Jan 2015, 22:06    Post subject:
500 is niet wendbaar in vergelijk met 300, probeer het eens uit ergens.

Volgens mij is de prijs die je noemt inclusief BTW en 2 jaar garantie. Een tijdje terug was ie iets goedkoper, maar niet zo ontzettend veel. De eerste vraagprijs was iets van 8 mille.
Reply with quote

Twizter

PostPosted: Wed 21 Jan 2015, 4:42    Post subject:
Arne, hier te koop voor €7.199 (geen euries uiteraard Wink )

http://www.fotocoudenys.be/objectieven/vast-brandpunt/nikon-af-s-500mm-f/40g-ed-vr

Een winkel waar ik al heel veel heb gekocht. Het betreft hier een echte fotozaak, 3de generatie fotograaf en die zelf nog op reportage gaat.
Een aanrader.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 21 Jan 2015, 13:07    Post subject:
oh ja,
er is recent een beduidend lichtere 400 F2,8 op de markt gekomen met een soort van coating die maakt dat je eventuele modder heel makkelijk van de frontlens veegt. Ook nogal beduidend duurder trouwens en nog weer meer oplossend vermogen. (Net als de huidige Canon serie dus, gek hè Wink ).

Te verwachten is dat anytime - maar wanneer precies? - de 300 F2,8 en de 600 en 500 F4 ook deze behandeling krijgen. De huidige prijsstijging zou daar al op kunnen wijzen. Dat betekent een golfje met iets groter tweedehands aanbod.
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Wed 21 Jan 2015, 20:01    Post subject:
Leo,
Ik koop liever een nieuwe lens. 2e hands vind ik ze nog behoorlijk prijzig in vergelijking met nieuw..

Twizter,
Bedankt voor de link, jammer dat die in België zit ipv in Nederland. België is toch niet naast de deur..

Peter,
Ik heb al eens een 500 mm beet gehouden en paar foto's gemaakt, maar dit was op een full-frame camera. Dat viel me toen niet tegen qua wendbaarheid.
Ja daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik heb nog geen berichten gehoord over een opvolger van de 500mm. Dus dat duurt dan nog wel even denk ik, weet niet of ik dat geduld heb Very Happy

Groet,
Arné

peter wijn

PostPosted: Wed 21 Jan 2015, 21:33    Post subject:
Hong Sien waar Leo het over heeft, biedt nieuwe lenzen aan die met het label 'boeken' langs de duane moeten om de importbelasting te omzeilen en je het eventuele financiele voordeel te geven. Mocht de duane het pakket openen en geen boeken aantreffen, dan kun je rekenen op een naheffing. Als je googled dan zie je ook Rhinocamera en nog zo wat in Engeland of Hongkong gevestigde bedrijven.
DEZE VOLGENDE ZIN KLOPT NIET, ZIE LEO HIERONDER: Voor eventuele garantie zend je je peperdure lens weer terug - ik neem aan weer als boeken - naar Singapore of Hongkong.

Als je de lens hanteerbaar vindt op een full frame, dan waarschijnlijk ook wel op een DX-camera. (Het is met een crop camera een beetje als met een 1,4 convertor op een FF camera, maar dan met snellere autofocus omdat die convertor er niet opzit... Wink.
Beetje afhankelijk van de camera waarmee je het uitprobeerde, want een D3 werkt zeker een heel stuk prettiger dan een D90. En een D700/D800 ook. Hoe de D7000 daarin staat, dat weet ik echt niet.

Persoonlijk vind ik de huidige 500, uh, bijzonder bruikbaar. Er staat een gebruiksbeschrijving hier op de site.
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=7867
Let wel, die is geschreven aan de hand van de D300 en D700 en niet de nieuwe hoge resolutie camera's als D800 en D7100.

Last edited by peter wijn on Thu 22 Jan 2015, 13:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 21 Jan 2015, 21:56    Post subject:
Heb bij Hongsien ooit een 80-400 gekocht en deze toen er wat mee was netjes onder garantie bij Nikon in Beverwijk laten herstellen. Alleen had ik geen 2 maar 1 jaar garantie en ook nog eens flink voordeliger dan in Nederland.Daar het € 600 scheelde kon dat toch niet laten liggen. Maar we hebben niet allemaal een ruime portemonnee.

Met vriendelijke groet
@Leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Jan 2015, 12:35    Post subject:
dank voor je correctie Leo
Reply with quote

Arne Roest

PostPosted: Sun 25 Jan 2015, 18:09    Post subject:
Ik had de 500mm getest op een D3s Peter! Dat werkte heel prettig;-)

Toch koop ik liever gwn de lens in Nederland. Ook al zal het via een andere manier wat goedkoper zijn, ik wil graag weten waar ik aan toe ben.. Overigens al komt iemand met een goed aanbod van een 500 mm, sta ik daar zeker voor open!

Bedankt voor de link van de test over de 500mm. Had dit artikel al eens eerder op NP gelezen, maar hier op BP staan er meer interessante reacties onder!

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met de Nikon 500f4 G ED VRII, laat maar gerust horen.

Groet,
Arné

Gert-Jan

PostPosted: Sun 25 Jan 2015, 21:19    Post subject:
Ga eens bij fotoklein kijken/informeren. of hou fotoapparatuur.nl in de gaten.

Met vr groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum