Posted: Sun 01 Feb 2015, 18:20 Post subject: Zonsondergang fotograferen, welke ND filter ?
Hoi iedereen,
Ben al een poosje bezig om zonsondergangen vast te leggen maar zonder GND filter
wil het allemaal niet zo best lukken.
De zonsondergang + lucht zijn telkens mooi vastgelegd maar de voorgrond is steeds veel te donker en onderbelicht. Wanneer er lichte bewolking aanwezig is zijn de wolken nauwelijks zichtbaar.
Daarom ben ik aan het rondkijken op het internet maar raak er maar niet wijs uit
dus hier mijn vraag; welke GND filter heb ik nodig om een zonsondergang vast te leggen?
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een soft en hard grad filter ?
Ik had op internet een setje gezien en wou ook vragen of ik hiermee geholpen ben?
klik voor filter set.
Alvast bedankt ! _________________ ••Pentax K-3 & wat glaswerk
Gender: Male Age: 68 Joined: 18 Jan 2010 Posts: 274 Location: Ommen
Posted: Sun 01 Feb 2015, 19:03 Post subject:
volgens mij moet je het (licht)verschil opvangen met een gradueel filter.
Het felle licht van de lucht moet gedempt worden ten gunste van het land.
Hard=scherpe overgang en zacht=geleidelijke overgang
Groet, Henk-Jan _________________ Werktuig: Sony
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 01 Feb 2015, 20:29 Post subject:
Probeer nederpix.nl
(Zelf maak ik bij moeilijk licht belichtingstrappetjes en dan hetzij oplichten van donkere delen in de rawconcertor, danwel desnoods samenvoegen meerdere foto's. Veel minder gepiel in het veld. Maar ik ben niet echt een landschapsfotograaf.) _________________ hi lui
mooi licht
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum