Gender: Male Age: 31 Joined: 21 May 2010 Posts: 45 Location: Leerbroek
Posted: Mon 09 Mar 2015, 19:19 Post subject: Nikon 300 F2.8 of 500 F4
Dag mede BP-ers,
Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen deze 2 lenzen. Het gaat voor de duidelijkheid om de Nikon AF-S 300mm f/2.8G ED VR II en de Nikon AF-S 500mm f/4.0G ED VR
Ik kom er maar niet uit, dus wil ik graag jullie advies/ervaringen! Wat ik graag fotografeer zijn vogels, en dan graag in hun omgeving.
Voordelen van de 500 F4 t.o.v. de 300 F2.8:
* Meer bereik. Voor vogels die wat verder weg zitten is het erg makkelijk als je behoorlijk wat tele heb.
* Goed te gebruiken met de TC 1.4
Voordelen van de 300 2.8 t.o.v. de 500 F4:
* Goedkoper
* Goed te gebruiken met o.a. TC 2.0III
* Lichter
Ik heb mogelijke voordelen (en dus ook nadelen) van beide lenzen benoemd. Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi Arne! Ik heb de 300 2.8 gebruikt en de lens is bijzonder scherp. Ook goed te gebruiken met de 1.4 converter. Ik heb hem ook gebruikt i.c.m. de 2.0 type 3 en dat viel mij erg tegen bij F5.6. Om er dan nog een goede scherpte uit te halen moet je diafragmeren naar minimaal F9 maar beter naar F11. Als je lichtomstandigheden dan wat minder zijn, zijn je mogelijkheden wel beperkt, mits je op 5.6 gaat werken maar dan moet je toch wel flink aan scherpe inleveren.
Dat was dan ook voor mij de reden dat ik de lens ingeruild heb voor de 500 4.0 en daar heb ik geen moment spijt van gehad! Deze lens is minstens zo scherp en met de 1.4 converter heel goed te gebruiken op 5.6! Levert dan maar héél weinig aan scherpte in!
Het gewicht en de prijs zijn inderdaad nadelen maar als je er wat voor over hebt zal je geen spijt krijgen van de 500mm 4.0.
Ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken, beide lenzen zijn erg goed. De nieuwe 300mm f2.8 VR II, is niet te al te zwaar en erg scherp, ook met de nieuwe type III tc. Op diafragma f 5.6 maak je ook scherpe foto's, kijk maar naar mijn opnamen op BP. Belangrijk is wel dat de lens en tc goed zijn afgesteld op de camera.
De 500mm is ook goed, zeker met de nieuwe 1.4 tc, alleen hij is zwaarder en duurder. Ben je veel aan het wandelen en struinen, dan zou ik voor de 300mm f2.8 kiezen. De set past ook wat makkelijker in een rugzak. _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum