Michiel Janssen wrote: |
De Canon 6D is niet echt gemaakt voor het fotograferen van vogels maar voor landschappen en portretten. Een FF camera met 300 mm en een 1,4x TC is toch wel erg beperkt denk ik. Ik heb een 40D 1,6x cropcamera met de 300 mm en 1,4x tc en daarvoor moet een vogel al behoorlijk dichtbij zitten wil je 'm groot in beeld. Voordeel van de 6D t.o.v. de 40D is natuurlijk wel een betere sensor waardoor je meer kunt croppen. Als je genoegen neemt met foto's van een vogel in z'n omgeving is er niets aan de hand. Evt. zou je je 6D kunnen inruilen voor een 7D MkII voor wat "extra mm". |
peter wijn wrote: |
De vraag is of je zoveel wint in optische kwaliteit met een 300 F4 en tc1,4 en autofocussnelheid dat het opweegt tegen het gemak van de zoom. Een paar jaar geleden was het heel eenvoudig. Maar nu? Ik ben benieuwd of er vergelijkingen zijn van autofocussnelheid en van die stenen-muurtjesbeeldkwaliteitstests.
De kwaliteit van de foto's met die goedkope 600mm zooms valt mij heel positief op. Met een full frame camera wil je normaliter alle mm die je kan krijgen. As je gaat wandelen moet je zeker nog aan het gewicht denken. Wat je aan foto's ziet binnenkomen, is een vergelijkende test eigenlijk nauwelijks nodig. Het gaat op een gegeven moment niet meer puur om de beeldkwaliteit. https://photographylife.com/reviews/tamron-150-600mm-f5-6-3/4 Wat zou je dan aanraden bij een fullframe? Qua budget zou ik dan zitten op de tamron of de 100-400 van canon(dan we de check ook photozone.de voor de prestaties van de Canon 300 F4 en de nieuwe 100-400. Grootste voordeel van de 300 F4 met convertor, was altijd dat je dan ook een 300 F4 zonder convertor hebt. Voor grotere libellen en vlinders en nog beter beeld. Maar ik begrijp dat die zooms daar ook al behoorlijk geschikt voor zijn. Kortom: mij is niet heel duidelijk wat het kwaliteitsverschil is, het zit veel dichter bij elkaar dan voorheen, het is heel persoonlijk wat voor jou belangrijk is. Op het moment zou ik - anders dan Leo - eerder geneigd zijn een Tamron aan te schaffen dan de twee keer zo dure Nikkor 80-400 AF-S. Bij de Canon 100-400 ligt dat iets anders denk ik. Hier nog een andere optie, zwaarder en duurder: http://cameralabs.com/reviews/Sigma_150-600mm_f5-6-3_DG_OS_HSM_Sport/index.shtml |
kanon wrote: |
Vraag je nu van ons toestemming voor je keuze? ![]() Groet, Henk-Jan |