Posted: Sat 21 Mar 2015, 20:13 Post subject: Aankoopadvies gevraagd
Hallo,
Ik heb recentelijk eens geprobeerd vogels te fotograferen met mijn 5d3 en 135L. Zeer lastig maar het sprak me enorm aan en ik wil er graag meer mee doen! Ik heb mij intussen behoorlijk ingelezen in hoe ik vogelfotografie moet aanpakken maar ben er nog niet uit en zou advies waarderen.
Ik wil vogels in vlucht, maar ook op het strand/wadden en in het bos fotograferen.
Ik kwam zelf in eerste instantie uit op de canon 400 f5.6. Ik wil zoals gezegd echter ook in het bos kunnen fotograferen en ben bang dat deze lens dan niet lichtsterk genoeg is (idem voor de 100-400 ii).
Vervolgens kwam ik bij de 300 f4 maar ik vrees dat deze weer 'te kort' is. Ik zou dan met een extender kunnen werken (1.4) alleen dan speelt het lichtsterkteprobleem weer.
Ik ben bereid er zo'n 3000 euro aan uit te geven maar voor dat geld lijkt er geen canon lens op de markt te zijn.
Ik denk er nu dus ook over om een 2e body aan te schaffen speciaal voor vogelfotografie, te weten de 7dii. Als ik hier dan de 300 f4 bij koop zou dat per saldo een 480mm f4 opleveren. Hier kan ik dan eventueel nog een 1.4 extender opzetten voor fotografie buiten het bos/heldere dagen voor 670 f5.6.
Ik wil alleen canon producten en geen Sigma/Tamron en wat dies meer zij.
Mocht de hobby enorm bevallen dan sluit ik het niet uit dat ik ooit nog een 500 of 600mm f4 aanschaf.
Zag hier de volgende advertentie.
Daar kun je je toch geen buil aan vallen?
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=11280
Zelf gebruik ik de 300mm en 1.4 extender.
Die zijn voor mij al wandelend goed mee te nemen. _________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Gender: Male Age: 68 Joined: 18 Jan 2010 Posts: 274 Location: Ommen
Posted: Sat 21 Mar 2015, 23:05 Post subject:
Naar mijn bescheiden mening is de 100-400 II een prima optie: veelzijdig (zoom), snel en de ISO is met je camera geen probleem om snelle acties te maken (dus snelle sluitertijd mogelijk ondanks rel. hoog diafragma).
Bijkomend voordeel: kortste instelafstand van < 1 m voor andere fotografie.
Andere voordelen: veel sneller dan de 300 + 1.4 ext en IS t.o.v. de vaste 400
De ideale combi is dan met de 7d II
Gender: Male Age: 57 Joined: 05 Jan 2010 Posts: 66 Location: België - Oost Vlaanderen
Posted: Sun 22 Mar 2015, 12:28 Post subject:
Beste oplossing lijkt me voor jouw een 2de hands Canon f2,8 L IS
Eigenlijk zoals hierboven reeds in een linkje is aangegeven.
Kan je makkelijk gebruiken met een 1,4 extender en in noodgevallen kan deze ook nog gebruikt worden met een 2x extender.
Versie II van deze lens kan wel makkelijk werken met een 2x extender maar die ligt ver boven budget.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sun 22 Mar 2015, 12:32 Post subject:
Ik zou - omdat je net begint met vogelfotografie - vooral bij je 5D mark III blijven en het gereserveerde budget (ten dele) investeren in glaswerk. De 5D III is een killer body, ook voor vogelfotografie. Oké met full frame mis je soms de cropfactor, maar met de 22 megapixels van de 5D III kun je nog aardig croppen achteraf. Lichtsterkte van de lens is dan ook minder belangrijk aangezien je met de 5D III vrij straffeloos hoge ISO's kunt gebruiken, gaat minder goed bij de 7D mark II. Omdat je ook vogels aan het strand/wadden en in vlucht wil fotograferen is het bijkomend voordeel daar dat hoge ISO's niet altijd noodzakelijk zijn. Vervolgens zou ik voor het begin niet verder gaan dan aanschaf van 300 mm f4 of 400 mm f5.6 of 100-400 mm II.
Wanneer je daarmee aan de slag bent, kun je ervaren en proeven of vogelfotografie 'jou ding' is.
Succes! Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Investeer in goed glaswerk, de link naar de 2,8/400 lijkt mij niet verkeert. Van goed glaswerk heb je heel lang plezier en is ook nog eens waarde vast. een body gaat hooguit 2 jaar mee, en dan is er alweer een nieuwe opvolger. zonde van je geld .
Ik ga kijken naar de mogelijkheid van een 2e-hands 300/2.8 i, eventueel in combinatie met extender(s).
Afhankelijk van wat hier uit komt beslis ik dan of ik de 300/2.8 doe of zoals Joep voorstelt toch eerst een 300/4 of 400/5.6.
Als het een blijvende hobby blijkt dan kan ik een 500/4 of 600/4 in overweging nemen.
Ik heb deze week in ieder geval al lol gehad met de 135mm lens, ik zal zo een foto posten van een tamme fazant die ik vanmorgen voreg in de duinen tegenkwam
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum