Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Advies gevraagd en een brutale vraag

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 11:39    Post subject: Advies gevraagd en een brutale vraag
Hallo mede forumer's ,

Ik ben sinds kort lid geworden van deze mooie site Smile

Ik heb het forum al afgespeurd in diverse topics over lezen maar heb niet echt een antwoord gevonden voor mijn vraag , vandaar dat ik deze hier nu stel.

Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Nikon D7100 en de 70-200 2.8 VR type I en heb sinds kort de TC 1.7II.

Nu heb ik al heel wat foto's gemaakt met deze combi maar bespeur toch vaak onscherpe foto's.
Heb mijn sluitertijd opgeschroefd naar +/_ 1/1000 en mn diafragma van 4.8 naar 6.3-8.0 dan nog ondervind ik vaak onscherpte als ik de foto's bekijk in Lightroom.
Als ik de TC er tussen uit laat zijn mn foto's rag scherp dus moet het zoeken in of een andere TC of andere aanpassingen de in camera.

Nu Vind ik foto's maken van vogels steeds leuker mede omdat het een uitdaging is om deze mooi scherp in beeld te krijgen en in een mooie compositie te zetten .
En ik merk dat ik toch dat ik de nodige mm mis dus ben een zoektocht gestart voor ander glas .
Heb hier en daar al informatie gezocht en gevonden en ben al een stukje wijzer geworden.
Ik heb gekeken naar :
Nikon 300MM F4 PF (nieuwe versie) + TC 1.4 III
Nikon 300MM F 2.8 VR II + TC 1.4III of TC 2.0 III
Nikon 500MM F4 VRII en eventueel een TC er bij
Nikon 400MM f2.8 en niet de FL versie die is echt te duur ^^
Ik weet dat sigma ook wat leuke lenzen heeft maar blijf toch liever bij Nikon, tweedehands is ook een optie .

Nu zijn er veel fotografen die van 300mm naar 500mm zijn gegaan ik wil het gelijk in 1 keer goed doen ik kan mijn eurotjes net als de meeste maar 1 keer uitgeven.
Dus wat is wijsheid ...................................?

Nu mijn Brutale vraag zijn er leden eventueel bereid die bij mij in de buurt wonen om mij de gelegenheid te bieden om de 500mm of 300mm met TC uit te proberen.
Zodat ik een betere keuze kan maken ,in een foto winkel is het toch een andere sfeer en voel me daar niet echt op mn gemak .

Ik kan u bij mij thuis ontvangen dan zorg ik natuurlijk voor koffie of thee met een lekkere koek en zal u te gemoed komen in de benzine kosten.

Graag hoor ik van u ,

Met vriendelijke groet

Dennis

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 12:36    Post subject:
Hoi Dennis

Hier een link naar de site van DXO http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-Nikkor-400mm-F28G-ED-VR-mounted-on-Nikon-D810__963 misschien dat je daar wat aan hebt. De D7100 is een top camera. Daar zou ik ook top glas aan hangen. Kost wat, maar het plezier wat je er van hebt is ook mega. Ben nog steeds geen vogelfotograaf, maar heb wel in de korte lenzen top glas gekocht , waar ik veel plezier beleef.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Hans Germeraad

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 13:14    Post subject: Beste Dennis,
Je mag van mij best een keertje mijn 2.8 300 VR komen uitproberen met de 1,7 en 2 x converter. Ik woon in Edam.

Hans

Chris Schenk

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 14:32    Post subject:
Tja, als je het zo stelt zou ik voor de 500 gaan omdat dat mijn inziens is toch de meest all-round lens is voor vogelfotografie. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je met bijvoorbeeld een 300 plus converter geen goede foto's kunt maken. Als je in de buurt van Breda bent mag je best mijn 500 uitproberen, maar ik geef je nu al 100% garantie dat die lens loeischerp is. Overigens heb ik ook de 4.0/300 en 1.4 teleconverter(s).
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 16:22    Post subject:
Welke lens het ook wordt, vergeet niet om een flink statief met kop er bij te kopen.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Dennis Schroder

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 17:08    Post subject:
Alvast een Big Thanks voor de reacties Smile

Kleine Edit : Ik woon vlak bij Schiphol

@ Chris
Alvast bedankt voor het aanbod Smile dat de lens loei scherp is had ik al begrepen heb diverse youtube filmpjes bekeken en diverse foto's hier op het forum voorbij zien komen ^^ Smile .

@ Leo

Dat er een stevig statief bij komt daar had ik al rekening mee gehouden
heb al zitten kijken naar een Gitzo statief en een Wimberley schommelhoofd.

Fotograferen is best leuk alleen het is wel een zeeeeeeeer prijzige hobby ben al heel hard aan het sparen ^^ Smile

Gr Dennis

Gert-Jan

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 17:29    Post subject:
Hoi Dennis

Zo wel met de wimberly HW200 als de Gitzo ( Gt 5532LS ? ) zit je goed. Koop in ieder geval het best mogelijke statief die je kunt betalen. Kwaliteit heeft een prijs, Maar daar heb je dan ook voor de rest van je leven veel plezier van, en dat betaald zicht terug in veel gebruikers gemak en voorkomt het weer verkopen van een statief dat, of net te licht is of instabiel. en je op die manier als nog veel geld kost.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 17:31    Post subject:
Voordat je veel geld gaat uitgeven ... De onscherpte kan ook veroorzaakt worden doordat de lens met converter nog gekalibreerd moeten worden.

Kijk ook hier:
https://fstoppers.com/gear/focusing-problems-and-micro-adjustments-your-camera-may-be-fault-3376

En hier:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=414325

.

RobvdR

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 17:46    Post subject:
Ik had het zelfde probleem en heb dat met deze:
http://www.cameranu.nl/nl/p139904/datacolor-spyder-lenscal opgelost.
In het camera menu onder het "steeksleuteltje" staat het hoofdstuk AF-fijnafstelling.
Even een half uurtje tijd er in gestopt en geen onscherpe fotos weer gehad (tenminste niet door lensafwijkingen..... Very Happy )
Makkie. (en goedkoop)
Een 500mm f4 is een toplens, maar ik denk dat je ook daar t.z.t. een converter aan gaat knopen Very Happy
En ook dan zou ik gaan fijnafstellen als de eerste aktie ná aankoop.
De kombi's vertonen bijna allemaal een afwijking (die vaak wel te korrigeren is).

Rob
Back to top
Reply with quote

Dennis Schroder

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 23:42    Post subject:
Dank voor de tips Smile

@ Hendrik

Ik gaat eerst er voor zorgen dat alles gekalibreerd is dat zal een hoop onscherpte wegnemen .
Heb inmiddels ook begrepen dat de TC ook 17% kwaliteit verlies geeft en de nieuwste 1.4 III heel veel beter is dan de TC 1.7II .

@ Leo

Ben wel ff geschrokken van de prijs van de Gitzo statief Sad

Gt 5532LS 899,00
Wimberley 549,00
Plate voor de lens +/- 100,00
-----------
1548,00 <== ( moet de staatsloterij winnen )

Maar je hebt wel gelijk goed gereedschap is het halve werk Smile

@ Rob

Tja idd 500mm is uiteindelijk ook te weinig Smile ach ja dan is er altijd nog de 800mm f 5.6 met TC voor een prijs waar je een mooie auto van kan kopen
Shocked Shocked

Gr Dennis

Gert-Jan

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 13:21    Post subject:
Hoi Dennis

Op de prijs van de wimberly en de Gitzo zal niet veel tot niets meer in prijs goed koper zijn te krijgen, de lensplate is volgens mij wel goedkoper te krijgen net als de 400mm lens . de laatste versie koop je als je goed rondkijkt voor rond de € 93/9400 . zelf is hij mij vorig jaar voor €9200 aangeboden, heb dat niet gedaan omdat mijn spaarvarken toen nog niet vet genoeg was Very Happy . einde van het jaar gaan we verder kijken.

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 13:51    Post subject:
Er zijn alternatieven voor Gitzo en Wimberley.
Ik ben er niet in thuis, maar de site staat er vol mee.

Het goedkoopste en meest degelijke duurzame en stabiele alternatief is de rijst-, bonen-, pittenzak. Ideaal voor in de auto, of op de grond of een bestaande hut die daar ruimte voor heeft.

Een 400 mm wil je niet, te zwaar voor zijn mm's. Grote kans dat je een 500 F4 wilt. Die is nog behoorlijk zwaar.
Ik woon in Utrecht en heb dezelfde lenzen als Chris (tenzij die een PF lens heeft).

Veel plezier.
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 15:52    Post subject:
De nieuwe 2,8/400 weegt 80gram minder dan de door jullie geliefkoosde 500mm, dus wat is zwaarder?. neem daar bij dat Nikon net als Canon. al zijn lange lenzen aan het vervangen is voor types met beter glas en AF die de mega pixels beter aankunnen , Dan is de 500mm wel de laatste lens ik zou kopen of beter gezegd niet zou kopen. tel daar bij dat je met een de 500mm met 2 extender op een F waarde zit van 8 en je AF net zo traag is als dikke prut. Het volgens mij niet zo'n goede keuze is. daar en tegen, neem je de nieuwe 2.8/400 die en betere en snellere AF en ook beter glas en ook je nog eens met een 2 x extender op 800mm uitkomt op een F waarde van 5.6 .De 400mm helemaal geen foute keuze is. al mag iedereen daar anders overdenken.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 17:02    Post subject:
@ Dennis,

Ik heb zelf ook die 70-200/2.8 versie 1, en die doet het ook heel goed met mijn TC-20E III converter. (Niet dat ik hem regelmatig zo gebruik, ik heb een 300/2.8, maar ik heb er wel mee getest).

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 17:07    Post subject:
heu...
vergeten... dank Leo.
(Je eerste versie heb ik gelezen, de aanpassing niet verwerkt hierin)

Nu ja, de volgende gedachte is dat je een lens zo min mogelijk met convertor inzet. De kans dat je met een 400 een tc gaat gebruiken is groter dan met de aanzienlijk goedkopere 500.
Zo beter?

Tip. Ik heb een 500 zonder VR gehad, die ik tweede hands voor ongeveer dezelfde prijs kocht als dat ik hem later verkocht. Gratis gebruikt dus, al sparend. In Zwitserland opgehaald, leuke reis ook.

Tweede hands is het aanbod niet heel groot, eufemisme. Je kunt dan overwegen om een andere lens te kiezen dan je ideaal zou vinden. Zoals een oude (wel zware Wink ) 400 F2,8 of 600 F4 met of zonder VR. Er worden het laatste jaar wel iets vaker 200-400 F4 VR eerste versie lenzen aangeboden.
Andere overweging is een sprongetje te maken als je bijvoorbeeld een 500 F4 IS USM tegenkomt. Ook iets meer omzet de laatste tijd. Even een andere body erbij. Kan lonend zijn.
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 18:46    Post subject:
Heye Peter

Inhakende op jou opmerking om van merk te wisselen moet ik toe geven dat Canon wel hele mooie tekening en zacht licht geeft, kijk maar naar de foto's van Edward van Altena hier op deze site . stuk voor stuk juweeltjes van de vogelfotografie . Canon tekent zo wie zo zachter dan Nikon , waar de kleuren meer expressie hebben. Maar misschien dat daar andere oorzaken aan te grondslag liggen.Maar dan komt Dennis nog meer geld te kort Very Happy .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 21:09    Post subject:
Ik doelde op een 2e hands Leo. Daar lijkt me het aanbod nu iets groter van.
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 21:38    Post subject:
Een 2e hands of een nieuwe oude 2.8./ 400mm zou ik persoonlijk niet prefereren. Wordt dan inderdaad gewoon te zwaar. los nog van het feit of je en zeer net exemplaar tegen komt. waar ze dan ook wel en flinke prijs voor zullen vragen. een gebruikte met de daarbij horende krasje en strepen koop je al voor €5800.

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Dennis Schroder

PostPosted: Wed 25 Mar 2015, 23:29    Post subject:
Ik idd een aantal keer er serieus over na gedacht om een tweede merk systeem er bij te nemen of helemaal over te stappen naar The Dark Side (Canon).
Canon heeft een aantal lenzen in zn arsenaal zitten die Nikon niet heeft en vice versa .
Zeker de 400mm versie heeft 3 variaties de 2.8 > 4.0 > 5.6 en zeker de laatste (f5.6 zonder TC) schijnt een killer lens te zijn voor de prijs kwaliteit verhouding.

Ondertussen heb ik net mn bestelling voor de Spyder calibratie device bevestigd deze zal een dezer dagen wel binnen gaan komen ^^

Gr Dennis

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum