Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
@Josephine er zit geen stabilisator op de body zit bij canon in de lens.
Het statief maakt geen verschil heb het geprobeerd met een driepoot, monopod en vanuit de hand alles met en zonder stabilisatie etc.
Ook als ik een andere body pak (bijv 7d of 5d3 van mijn broer) dan is het probleem direct weg.
@Henri van Vliet ik heb de lens ook al eens na laten kijken bij Rofa nadat ik deze tweedehands gekocht had. Inderdaad met een week kon ik deze al ophalen.
@Bennie masman helaas ben ik nog niet veel wijzer, maar het probleem lijkt bij mij opgelost te zijn zie hieronder:
Het probleem lijkt een soort van magisch verdwenen te zijn.
In zoverre dat ik heel wat op internet heb zitten zoeken en vond allerlei reactie en oplossingen die mij niet echt hulpvol leken.
Zo las ik iets over een slome accu die de autofocus niet voldoende kon voeden, een stuk over een nieuwste en snelste type cf-kaart welke niet lekker wilde werken in de 7d en als laatste een stukje over dat de harde reset (alle batterijen eruit voor een nachtje over plus reset van alle instellingen camera) wel eens niet in een keer goed wil lukken, bij mij bleven dan ook veel instellingen gewoon goed staan als alleen de AV stand was als het waren gereset(aantal focus punten, servo, iso, diafragma etc).
Vervolgens heel sceptisch over dit alles maar toch op zoek naar een laatste "redmiddel" heb ik deze dingen toegepast.
Mijn oude 90mb/s sandisk kaart er terug in gedaan tvv een 3maanden oude 160mb udma7 sandisk extreme, de originele accu vervangen door mijn backup accu van Hahnel (al ben ik zelf nooit voorstander van thirdparty accu's te gebruiken) en vervolgens eerst de gebruiker instellingen gereset, toen de camera instellingen gereset, accu eruit, knoopcel eruit, camera aan, sluiter 10sec ingedrukt gehouden en vervolgens de camera in de aan stand een dag laten liggen (zonder de accu's).
Vervolgens de camera weer in elkaar gezet met bovenstaande accu en kaart erin, eerst de kaart nogmaals geformatteerd, de camera instellingen nogmaals gereset, camera uit, accu eruit, camera aan sluiter 10sec ingedrukt, camera uit accu erin, camera aan en vervolgens alle instellingen terug gezet zoals ik ze altijd had.
Tot nog toe lijkt de camera compleet anders te reageren dan voorheen.
Focus lijkt goed te werken en wat mij opvalt is dat voorheen als ik met de focus op 1 plek zat was hij heel zenuwachtig, maar bijv als de vogel zijn kopje verdraaide duurde het voorheen even voor de focus versprong (ja ik weet van de sensitivity die staat altijd al en ook nu weer op -1) nu zodra ik iets naast het object komt dan verspringt de focus direct.
Tevens iets wat mij wel eens aan het twijfelen heeft gezet maar nooit een alarmbel heeft doen rinkelen, is dat ik schietend in AV vaak -2/3e onderbelichte voor een neutrale/ietswat hoge belichting, op 0 beet alles altijd uit. Nu na deze reset en verandering kaart/accu belicht ik voor het zelfde resultaat op +1/3 a +2/3e zoals het eigenlijk hoort (7d altijd iets overbelichten vanwege ruis).
Vandaag ook weer aan het testen geweest in mijn eigen fotohut en daar was alles goed, had een specht vol in beeld op zo een 7-8mtr en die was gewoon scherp. Toch niet overtuigt omdat dit nog dichtbij is voor zo een grote vogel en daar had de camera juist geen problemen mee.
Ik een koolmees opgezocht op zo een 15meter (veel te ver weg zou ik normaliter niet eens op reageren) en ondanks dat deze last had van hard licht en dus een harde schaduw (belichting van opzij) was het resultaat acceptabel al is het veel te ver weg en niet bruikbaar in wat voor zin dan ook.
Mijn conclusie is dan ook dat ondanks dat ik heel sceptisch was over deze wijzigingen (kaart, accu, 2 keer resetten ipv 1 keer) dat het probleem to dusver toch verholpen is.
Dat is dan ook direct de reden dat ik dit even zo uitgebreid vermeld, wellicht dat iemand anders deze dingen ook kan testen en hier een verbetering mee ondervind.
Met vriendelijke groet,
Anton van Elswijk