Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Vreemd gedrag Canon 7D (type1)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Apr 2015, 21:03    Post subject: Vreemd gedrag Canon 7D (type1)
Goedendag allen,

Ik heb een vraag en ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit ook wel eens hebben ervaren of misschien tips hebben om te proberen om dit op te lossen.
Sinds 3jaar heb ik een canon 7D (eerste type) welke momenteel een shutter count heeft van 30760clicks.
Altijd goed mee kunnen fotograferen (op de ruis na maar dat terzijde) eigenlijk tot en met December vorig jaar, sindsdien begon het probleem met wisselend effect en lijkt steeds erger te worden.
In de tussentijd niet laten vallen, gestoten of iets en heb geen enkele gebeurtenis dat kan herleiden tot de start van het huidige probleem.

Wat het probleem is:
Wanneer ik foto's maak van vogels op iets grotere afstanden(denk aan vanaf zo een 8-10mtr) dan worden de foto's simpelweg niet scherp.
De focus zit er compleet naast terwijl door de viewfinder lijkt het scherp te zijn, maar na het schieten blijkt de focus er naast te zitten of eigenlijk meer lijkt het er op of de foto zwaar bewogen is (er is geen enkel punt in de foto scherp).
Ik schiet met een canon L 300mm f2.8 IS(vorig jaar nagekeken,geserviced en gecalibreerd) met 1.4x, 2x tc en vaak ook zonder teleconverters en dit maakt eigenlijk geen verschil.
Pak ik even de body van mijn broer(5d3) op mijn lens dan is er niets aan de hand en kan ik alles weer schieten als vanouds.
Nu komt het hele vreemde.... als ik bijvoorbeeld macro foto's maak of de zelfde combi het zij met of zonder converters vanuit mijn zelf gebouwde foto hut gebruik en ik schiet dan vogels op afstanden van 3-6meter is er niks aan de hand en is alles scherp.

Inmiddels heb ik van alles geprobeerd, verschillende lenzen op mijn bodie, andere instellingen, harde reset van de bodie (12uur beide accu's eruit en stroom ontladen door sluiter 10sec ingedrukt, met voorafgaand volledige reset in de camera) niets lijkt te helpen.
Ik weet dat de camera op wat langere afstanden meer moeite krijgt en wat inconsistent wordt, maar heb vaak zat op 20-30mtr geschoten met de 2x tc en dan zijn de foto's wel acceptable en nu komt het in geen velden of wegen in de buurt.

Zelf ga ik twijfelen of de sluiter niet brak is misschien want de symptomen lijken er wel wat op, al is 30k shutter niet veel voor een 7d die 150k zou moeten kunnen halen.

Hoop dat jullie wat weten, of misschien het zelfde hebben ervaren.
Anders ga ik de body maar even na laten kijken bij Rofa repair ofzo.
Het komt alleen zo slecht uit (komt een kapotte of slecht werkende camera nooit uit) maar wil eigenlijk in de komende maanden een 7d2 of 5d3 gaan kopen, tot die tijd moet deze camera nog gewoon lekker blijven schieten.

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk reageren.
Met vriendelijke groet,
Anton van Elswijk
Reply with quote

josephine

PostPosted: Sun 12 Apr 2015, 21:12    Post subject:
Zit er toevallig een stabilisator op je camera die brak is?
De twee omstandigheden macro vanuit hut en "gewoon" (voor zover ik begrijp) kunnen vooral het verschil van gebruik van statief of niet inhouden. Dus korte vs lange sluitertijden. Dus met statief stabilisatie uit en zonder statief stabilisatie aan.
Ik doe maar een gooi ....
Succes in elk geval, altijd balen als je niet op je camera kunt rekenen he.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Henri van Vliet

PostPosted: Sun 12 Apr 2015, 21:33    Post subject:
Mijn ervaring is dat Rofa wel snel werkt, je je camera dus met enkele dagen weer terug kan hebben. en je 6 maanden garantie op de reparatie krijgt. De kans dat je je 2e hands camera daardoor goed kan verkopen is een stuk groter.
Bovendien voelt het goed als je weet dat je een goed werkende camera doorverkoopt zonder mankementen Wink

Bennie masman

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Apr 2015, 21:52    Post subject:
Ik vind dit heel intressant het zelfde heb ik met mij nieuwe canon 7 d mark ii ik ga er 7 mei mee naar canon service punt in Nederweerd.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak bij jou is.

Gr Bennie
Reply with quote

AntonvE

PostPosted: Sun 19 Apr 2015, 20:00    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

@Josephine er zit geen stabilisator op de body zit bij canon in de lens.
Het statief maakt geen verschil heb het geprobeerd met een driepoot, monopod en vanuit de hand alles met en zonder stabilisatie etc.
Ook als ik een andere body pak (bijv 7d of 5d3 van mijn broer) dan is het probleem direct weg.

@Henri van Vliet ik heb de lens ook al eens na laten kijken bij Rofa nadat ik deze tweedehands gekocht had. Inderdaad met een week kon ik deze al ophalen.

@Bennie masman helaas ben ik nog niet veel wijzer, maar het probleem lijkt bij mij opgelost te zijn zie hieronder:

Het probleem lijkt een soort van magisch verdwenen te zijn.
In zoverre dat ik heel wat op internet heb zitten zoeken en vond allerlei reactie en oplossingen die mij niet echt hulpvol leken.
Zo las ik iets over een slome accu die de autofocus niet voldoende kon voeden, een stuk over een nieuwste en snelste type cf-kaart welke niet lekker wilde werken in de 7d en als laatste een stukje over dat de harde reset (alle batterijen eruit voor een nachtje over plus reset van alle instellingen camera) wel eens niet in een keer goed wil lukken, bij mij bleven dan ook veel instellingen gewoon goed staan als alleen de AV stand was als het waren gereset(aantal focus punten, servo, iso, diafragma etc).
Vervolgens heel sceptisch over dit alles maar toch op zoek naar een laatste "redmiddel" heb ik deze dingen toegepast.
Mijn oude 90mb/s sandisk kaart er terug in gedaan tvv een 3maanden oude 160mb udma7 sandisk extreme, de originele accu vervangen door mijn backup accu van Hahnel (al ben ik zelf nooit voorstander van thirdparty accu's te gebruiken) en vervolgens eerst de gebruiker instellingen gereset, toen de camera instellingen gereset, accu eruit, knoopcel eruit, camera aan, sluiter 10sec ingedrukt gehouden en vervolgens de camera in de aan stand een dag laten liggen (zonder de accu's).
Vervolgens de camera weer in elkaar gezet met bovenstaande accu en kaart erin, eerst de kaart nogmaals geformatteerd, de camera instellingen nogmaals gereset, camera uit, accu eruit, camera aan sluiter 10sec ingedrukt, camera uit accu erin, camera aan en vervolgens alle instellingen terug gezet zoals ik ze altijd had.

Tot nog toe lijkt de camera compleet anders te reageren dan voorheen.
Focus lijkt goed te werken en wat mij opvalt is dat voorheen als ik met de focus op 1 plek zat was hij heel zenuwachtig, maar bijv als de vogel zijn kopje verdraaide duurde het voorheen even voor de focus versprong (ja ik weet van de sensitivity die staat altijd al en ook nu weer op -1) nu zodra ik iets naast het object komt dan verspringt de focus direct.
Tevens iets wat mij wel eens aan het twijfelen heeft gezet maar nooit een alarmbel heeft doen rinkelen, is dat ik schietend in AV vaak -2/3e onderbelichte voor een neutrale/ietswat hoge belichting, op 0 beet alles altijd uit. Nu na deze reset en verandering kaart/accu belicht ik voor het zelfde resultaat op +1/3 a +2/3e zoals het eigenlijk hoort (7d altijd iets overbelichten vanwege ruis).

Vandaag ook weer aan het testen geweest in mijn eigen fotohut en daar was alles goed, had een specht vol in beeld op zo een 7-8mtr en die was gewoon scherp. Toch niet overtuigt omdat dit nog dichtbij is voor zo een grote vogel en daar had de camera juist geen problemen mee.
Ik een koolmees opgezocht op zo een 15meter (veel te ver weg zou ik normaliter niet eens op reageren) en ondanks dat deze last had van hard licht en dus een harde schaduw (belichting van opzij) was het resultaat acceptabel al is het veel te ver weg en niet bruikbaar in wat voor zin dan ook.

Mijn conclusie is dan ook dat ondanks dat ik heel sceptisch was over deze wijzigingen (kaart, accu, 2 keer resetten ipv 1 keer) dat het probleem to dusver toch verholpen is.
Dat is dan ook direct de reden dat ik dit even zo uitgebreid vermeld, wellicht dat iemand anders deze dingen ook kan testen en hier een verbetering mee ondervind.

Met vriendelijke groet,
Anton van Elswijk
Reply with quote

AntonvE

PostPosted: Sun 19 Apr 2015, 20:28    Post subject:
Ik zal even de uitgebreide reset methode stap voor stap behandelen voor de gene die dit wellicht ook willen proberen om problemen met hun 7d en 7d2 op te lossen.
Ik heb zelf namelijk veel methode gelezen en degene die ik zal beschrijven is dan heel uitgebreid, omslachtig en misschien overkill, maar het lijkt bij mij te werken.

Waarom deze uitgebreide reset nodig kan zijn en nu heeft:
De camera werkt met geheugen en processoren niet anders dan een computer, welke af en toe ook een reboot nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren. Ook splinter nieuwe camera's (las ik veel over de 7d2 juist) lijken door transport of iets al van spoor te zijn omdat de knoopcel al gemonteerd is vanaf de fabriek en dus geen volledige reset heeft. De officiële functie van de knoopcel is de datum en tijd onderhouden, maar ik las ook dat deze zorgt voor een dusdanige spanning in de body dat alle gegevens bewaard blijven in de processor en geheugen van de camera.
Wat ik dus vond is een hele uitgebreide en omslachtige methode voor het "goed" resetten van een body en veel mensen hadden succes met deze methode en ik lijk mij daar (ondanks mijn scepticisme) ook bij aan te gaan sluiten. (werkt ook met andere canon bodies het zelfde)

Je gaat als volgt te werk:
- formatteer de kaart in de camera
- reset de gebruikers instellingen, alle custom functies in de body
- reset de camera eigen instellingen (let op deze en bovenstaande zijn dus 2 losse resets)
- zet de camera uit en verwijder de accu, kaart en knoopcel batterij
- sluit de deuren van de accu en kaart en zet de camera in de aan stand (gaat niet aan er zitten geen accu's in)
- druk de ontspanknop in en houd deze minimaal 10 seconde ingedrukt
- laat de camera in de aanstand zonder accu's een nachtje liggen
- de volgende dag zet je de camer op de uitstand, doe je de knoopcel terug, dan de accu en dan de kaart
- zet de camera aan, formatteer de kaart, reset de gebruikers instellingen, reset de camera instellingen
- verwijder de accu (alleen de accu)
- zet de camera in de aanstaand, houd de sluiter 10 sec ingedrukt
- zet de camera op de uitstand en plaats de accu terug
Dit is het einde van de officiele richtlijn voor het goed rebooten, al heb ik zelf vooralsnog de kaart nogmaals geformateerd, instellingen gereset en de camera gereset (daarna camera altijd uitzetten wachten tot deze helemaal uit is en dan weer aan zetten voor je weer wat doet).

Daarna datum en tijd instellen, instellingen terug zetten met de hand en niet via een reset van een software, en dan gaan testen.

Hopelijk kunnen andere die vreemde problemen ondervinden, hiermee ook deze problemen oplossen. Ik las dat sommige fotografen dit zelfs elke maand een keer zo doen, al lijkt me dat een beetje over the top maar goed ieder voor zich natuurlijk.

Met vriendelijk groet,
Anton van Elswijk
Reply with quote

Bennie masman

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 19 Apr 2015, 21:39    Post subject:
Hallo
Het is voor mij een totaal nieuw verhaal.
Kun je me zeggen waar de knoopcel bij de 7d mark ii zit

Gr Bennie
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum