Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Fri 01 May 2015, 21:43 Post subject: Maandopdracht mei 2015: het gouden uurtje
Van Thijs kreeg ik de volgende opdracht:
Hierbij de nieuwe maandopdracht!:
"Gouden uurtje"
Maak een foto die is gemaakt tijdens het zogenaamde gouden uurtje (het uurtje na zonsopkomst of voor zonsondergang). Kortom, een foto in mooi ochtend-/ avondlicht! Naast een opdracht die voor iedereen te doen is denk ik, sowieso een prachtig tijdstip om te fotograferen!
Genoeg voorbeelden denk ik, veel succes allemaal en ik ben benieuwd naar de resultaten!
Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 2 t/m 25 mei 2015 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot landniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 mei 2015 komen de foto's online.
Het lijkt me dat de exif bij deze opdracht dan wel verplicht moet zijn!
Zodat je ook kunt zien wanneer de opname is genomen.
Of denk ik dan verkeerd?
groeten Nel
Leuke nieuwe opdracht! _________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Posted: Sat 02 May 2015, 19:08 Post subject:
Quote:
Het lijkt me dat de exif bij deze opdracht dan wel verplicht moet zijn!
Zodat je ook kunt zien wanneer de opname is genomen.
Of denk ik dan verkeerd?
Ik denk dat je exif-gegevens niet verplicht moet stellen. Op vakantie ben je vaak in een andere tijdzone of is de tijd dat de zon opkomt of ondergaat anders en het gouden uurtje is naar mijn mening ook niet echt op de klok terug te zien. Dat zie je aan het licht en als het goed is dus ook op de foto.
Bovendien moet je er wel aan denken om elke keer de zomertijd en wintertijd in te stellen... (Doe ik b.v. nooit). _________________ Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Buiten dat kijk ik zelf vaak naar de exif voor de instellingen.
Niet alleen voor de opdracht.
Waarom zou je ze niet meezenden?
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Posted: Wed 06 May 2015, 12:07 Post subject:
De vraag waarom je exif-gegevens niet meestuurt is een heel andere dan de vraag om de exif-gegevens verplicht te stellen.
Sommige camera's en sommige manieren van bewerken (en opslaan na het bewerken) geven problemen met de exif-gegevens.
Posted: Sun 24 May 2015, 16:15 Post subject:
HERINNERING
Het is alweer 24 mei en dat betekent dat er nog maar twee dagen zijn voordat de foto's voor de maandopdracht zichtbaar worden.
Als het meezit zijn er nog drie gouden uurtjes (twee voor de late fotografen en eentje voor de vroege vogels).
Op 26 mei komen de foto's on line.
Posted: Tue 26 May 2015, 6:00 Post subject:
Het aantal inzendingen valt wat tegen, maar inmiddels zijn 14 foto's voor de maandopdracht te bekijken. Van commentaar voorzien en nomineren mag natuurlijk ook. Dit kan tot en met 30 mei. Op 31 mei wordt de uitslag bekendgemaakt.
Snelle route naar het album: http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19
ik heb bijna alle foto's van een commentaartje voorzien en enkele nominaties uitgedeeld. hopelijk zijn er nog wat mensen die ook die moeite nemen!
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Misschien staat u mij toe iets te schrijven over de maandopdrachten.
Een maand is natuurlijk één maand. Effectief vier weken.
Zelf ervaar ik dat die periode erg kort is.
Zeker als er sprake is van een volledige werkweek, zie ik amper de mogelijkheid er vaak op uit te gaan en dan moet je ook nog het geluk hebben dat je iets vindt voor de opdracht.
Zou het niet beter zijn de opdracht uit te smeren over twee maanden?
Ik denk dat er dan meer inzendingen zijn ook.
Groet,
Kees _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Posted: Thu 28 May 2015, 18:38 Post subject:
Vind de gedachte van Kees zo gek nog niet. Meer tijd betekent meer kansen een foto te maken die aan de opdracht voldoet, met als gevolg een groter aantal deelnemers en beter/leuker voor de competitie. _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Fijn, zo'n maandopdracht met weinig inzendingen!
Dan kun je ze allemaal "probleemloos" van een commentaar voorzien.
En de meeste ook nog eens van een prima kwaliteit.
Lekker niveautje hier op Birdpix!
Lastig kiezen, maar wel gelukt.
Helder zicht!
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Posted: Sun 31 May 2015, 9:02 Post subject:
Het is weer de laatste dag van de maand en dus wordt de uitslag van de maandopdracht bekend gemaakt. Kennelijk is Nederland toch niet echt geschikt voor gouden uurtjes, want drie van de vier winnende foto's zijn in het buitenland gemaakt.
De winnaar is Wim Werrelman met een foto van een Purperreiger en 6 nominaties.
De tweede plaats is voor een Snor van Reinier van de Born met 5 nominaties.
Op een gedeelde derde plaats met 4 nominaties zijn geëindigd:
Thijs Glastra met een Zwarte Ooievaar en Alex Roetemeier met een Roodkeelduiker.
Alle winnaars gefeliciteerd.
Wim mag gaan nadenken over de volgende opdracht.
Allen, en Wim met stip, gefeliciteerd. Ik heb zelf niet meegedaan maar vond het mooi om naar te kijken. Ook leerzaam om te zien hoe de pro's de foto opbouwen.
En Wim, het is een gouden maand voor jou, als ik je geld geef wil je dan een lot voor mij kopen
Gr. Frits _________________ Nikon
Op NP is de periode ook wat langer. Maar ook dan zijn er niet echt veel inzendingen. Het blijkt toch moeilijk te zijn om voor een opdracht te gaan fotograferen.
Deze opdracht leek goed te doen. Maar het was me in deze periode niet gelukt het goede licht te vangen.
Alle winnaars gefeliciteerd. _________________ Sony RX 10-4
felicitaties voor de winnaars, wat mij betreft een zeer terecht podium.
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum