Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

onbetrouwbare AF van Canon 20D ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 15:24    Post subject: onbetrouwbare AF van Canon 20D ?
Om in het veld alvast wat aan mijn compositie te doen, wil ik nogal eens een van de scherpstelpunten in de buitenring nemen. De laatste tijd krijg ik het idee dat die punten niet helemaal betrouwbaar zijn. Foto's zijn niet helemaal scherp. Zijn er nog meer mensen die dergelijke ervaringen hebben ?
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 15:55    Post subject:
hi karel,

ik weet niet hoe het bij de 20d zit, maar bij de d200 (dat andere merk) stelt alleen het middelste scherpstelpunt scherp op lijnen in beide richtingen.
de andere scherpstelpunten gebruiken alleen horizontale (boven en onder) of verticale lijnen (links en rechts). ik gebruik toch maar steeds het centrale scherpstelpunt, om het effect autofocus-op-safari te voorkomen. dus eerst focussen, dan pas beelduitsnede maken...

misschien niet direct een antwoord?
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 18:00    Post subject: Autofocus 20D
Hoi Karel,

Ik heb zelf geen Canon SLR maar kan het wellicht te maken hebben met de AI Servo of AI Focus stand? Van wat ik begrijp gaat de camera er bij AI Servo vanuit dat het gaat om een bewegend object en dus zelf wanneer nodig de focus (en focuspoint !!) aanpast.

Bij AI Focus gaat het om stilstaande objecten, waarbij het focuspoint wordt gelocked en de foto met dit point wordt gemaakt, ook al beweeg je iets.

Wellicht schiet je stilstaande objecten in AI Servo mode waardoor er, zodra je maar iets beweegt een ander focuspoint wordt geselecteerd door de camera zonder dat je het merk.

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 18:13    Post subject:
Het middelste focuspunt van de 20D is extra nauwkeurig voor het geval je met lichtsterke objectieven ( 2.8 en kleiner ) werkt.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je 1 van de andere 8 focuspunten gebruikt ? Indien je met een lichtsterke lens werkt is het beter om het middelste punt te gebruiken en door dmv AF lock de compo te bepalen. Bij een lens vanaf zeg 4.0 zou er geen zichtbaar verschil mogen zijn.

PS bij AI servo / AI focus werkt de Canon nog steeds met het geselecteerde AF punt, tenzij je alle punten selecteerd.

PS2 het zou natuurlijk kunnen zijn dat bij een behoorlijk tele objectief de buitenste AF punten alsnog niet nauwkeurig genoeg zijn, vanwege de kleine scherptediepte. Bij twijfel zou ik zeker het middelste punt gebruiken.

Sander
Back to top
Reply with quote

Wolter van Dijk

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 19:22    Post subject:
Hallo Karel,

Ik ken de genoemde problemen niet. Vlak voor mijn vertrek naar Lesbos heb ik de 20D aangeschaft en daar regelmatig de buitenste AF-punten gebruikt bij bv. Bijeneter en Grote Zilverreiger. Ze waren bijna allemaal scherp.

Groet, Wolter
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 21:35    Post subject:
Ik gebruik de 20D alleen maar in AI-servo modus ook voor landschappen e.d. Ik merk dat de kleine scherpstelpunten er behoorlijk naast kunnen zitten wat scherpstelling betreft. Is het onderwerp niet zo contrastrijk dan word het soms ook nog wat zoekerig, dit laatste is dus gelukkig een uitzondering. Overigens hoor ik van velen dat de kleine scherptstelpunten (een stuk) onnauwkeuriger zijn dan het centrale. Of AI-servo of AI-focus daarin verschil uitmaakt weet ik niet.

Groeten Michel
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Tue 27 Jun 2006, 12:54    Post subject:
1: AI servo is minder precies dan One shot focus.

2: Pas op met de 20D. Vooral de iets oudere kunnen een 'back-focus' probleem hebben. Dwz dat als de camera denkt dat het punt waarop je focussed scherp is, op de foto niet scherp is en erachter wel.

Natuurlijk is dit onacceptabel en zal Canon het euvel gratis repareren.

Maar die buitenring, of ring of fire zoals ie ook genoemd wordt, is toch een ander verhaal. Daarmee krijg je een gemiddelde focus. Iets wat je als fotograaf niet wilt, want je weet namelijk nooit waar dit precies is. Toegegeven, het lijkt soms makkelijk, maar het is geen oplossing.

Grz

P
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 27 Jun 2006, 13:44    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ga het eens op andere manieren proberen (hoewel ik toch vermoed dat het niets uit mag maken of de camera op Al servo of one shot staat. Ken genoeg mensen die de camera altijd op Al servo hebben staan -zoals ik-, en voor zover ik weet nooit problemen hebben. Maar niet geschoten is altijd mis).
@ PeterH, ik begrijp niet helemaal waarom de scherpstelpunten van de buitenste ring (en dan bedoel ik het werken met 1 van de buitenste punten) een gemiddelde scherpte zouden geven. Of was je in de veronderstelling dat ik met de hele buitenste ring -zonder centaal punt- werkte (wat overigens niet kan bij de 20D) ?
Reply with quote

Menno van Duijn

PostPosted: Tue 27 Jun 2006, 14:00    Post subject:
Hoi Karel en anderen. Mij was het ook opgevallen wat betreft de scherpte van de buitenste AF-punten. Met name de meeste rechter en linker AF-punt. Ook als je dit punt selecteerd pakt de AF hem niet goed. Zeker als er weinig contrast is. Met zwart pakt de AF hem het makkelijkst. Ik stel met compositie meestal dan met de hand scherp.

Nog iets, ik selecteer met vliegbeelden altijd de het centrale AF-punt. Mijn ervaring is dat die het onderwerp dan sneller pakt. Laatst hier mee ge-expirimenteerd bij de Purperreigers van Ameide. Zolang de vogels tegen de blauwe lucht afstaken had de AF geen problemen op geen van beide wijze (centraal AF en alle AF punten). Als de vogels de landing in zetten en voor de bomenrij, waar meer contrast in zit vliegen, houdt het centrale punt het beter vol dan wanneer ik alle AF-punten gebruik.

Ik hoorde van 1D Mark II gebruikers dat zij vooral alle AF-punten gebruiken voor vluchtfoto's.

Ben ook benieuwd of andere Canon SRL gebruikers hier mee worstelen?

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum