Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Wat nu?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 11:57    Post subject: Wat nu?
Enkele maanden geleden heb ik mijn eerste L lens van Canon aangeschaft, de 300mm F4 IS. Maar nu zit ik met
de volgende gedachte; Ik wil nu graag een nieuwe digiflex, want de 300D die ik nu heb zou ik graag willen
vervangen door een nieuwere en betere camera.

En daarmee begint het: Welke camera is voor mij de beste koop. Qua financien kan het alle kanten opgaan behalve
de 1d n en 1ds. En met een jaartje op brood en water is een 5D wel haalbaar. Confused

Als ik op diverse webpagina kijk dan kun je alle eigenschappen wel naast elkaar neerleggen maar daaruit kan ik
geen keuze maken.

En daarom vraag ik het aan jullie, mede digi-grafen, wat zou een logische opvolger zijn voor mijn 300D.

Mvg, Jan-Jaap

p.s. ook digiscopers kunnen een mening hebben en die zou ik ook graag willen horen. Very Happy
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 12:49    Post subject:
Als ik zie wat er nu zoal gebruikt wordt en de resultaten die worden behaald: Hoeveel 5d's zie je nu?
20D en 30D lijken me een mooie prijs pret verhouding te hebben.
Nadelen 350D tov 20D, minder pixels, minder buffer, minder foto's per seconde, 7 punts AF (ipv 9)
Nadelen 20D tov 30D, Kleiner LCD scherm, minder buffer
Voordelen 20D tov 30D, 5 beelden per seconde(!), (ipv 3)
Nadelen 5D tov 30D, geen vergrotingsfactor (wordt volgens mij ook niet opgeheven door meer pixels), zwaarder en groter. (nadeel tov 20D, maar 3 beelden per seconde ipv 5)
Voordelen 5D, meer buffer, meer pixels, meer ISO standen.
Kort gezegd: Ik zou zelf voor de 20D gaan. Ik vind 5 per seconde belangrijker dan de buffer en een klein LCD scherm... So what, daar kun je toch niet echt iets op beoordelen. De vergrotingsfactor van 1,6 is volgens mij voor vogeltjes belangrijker dan een grotere hoeveelheid pixels (zeker bij de hoeveelheid pixels die de 20 en 30D al hebben). Ook de meerdere ISO standen, ach.. als je al zoveel keuze heb op de 20D..
Maar er zijn dus ook mensen die er echt verstand van hebben en die zullen vast wel reageren.

groeten

J. Buckens

PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 13:01    Post subject:
Elbert,
Volgens mij heeft de 30D evenveel beelden per seconde als de 20D, namelijk 5 bps (bij de 350D is dit 3 bps).

groeten, Johan
Canon 100-400 ii
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 13:12    Post subject:
Hoi Johan, zou kunnen hoor. Op lets go digital staat inderdaad 5 aangegeven, maar op dpreview staat alleen dat de 30D met 3 beelden per seconde 30 jpg'tjes wegschrijft (hoeveel RAW's zijn dat?). Ik begreep dat de 20D (ik kan het mis hebben) 7 RAW bestanden wegschrijft in ongeveer anderhalve seconde en dan een volle buffer heeft. Maar nogmaals, er zijn mensen die deze apparaten hebben en dus ook voor de keuze hebben gestaan en veel meer verstand er van hebben.
Misschien zijn er ook nog andere voordelen die ik niet heb kunnen vinden zowel bij de 30D tov de 20D als bij de 5D tov de 20 en 30D.
groeten

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 14:03    Post subject:
Een verschil tussen de 10D en de 30D (en mogelijk ook tussen de 20D -waar ik geen ervaring mee heb- en 30D) is de snellere bereidheid van de 30D, als je de knop aan zet is hij bijna onmiddellijk gebruiksgereed. Dit vond ik een groot nadeel van de 10D die er ietsje langer over deed, maar toch zoveel dat ik wel eens een vogel gemist heb die binnen 1 a 2 seconden wegvloog.

JMKimstra

PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 21:20    Post subject:
zet ze eens tegen mekaar bij bijvoorbeeld dpreview.com... Kan je voor je zelf afwegen. Je kunt vervolgens de diverse (web) winkels naast elkaar zetten voor een goeie prijs...

Janneke
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jul 2006, 22:06    Post subject:
ik ben overgestapt van de 300D op de 20D en moet zeggen dat dat uitstekend bevalt, andere toestellen heb ik geen ervaring mee.
20D is trouwens ook heel snel gebruiksklaar als je hem aanzet.

Jan-Jaap
Guest

PostPosted: Wed 19 Jul 2006, 12:08    Post subject:
Ten eerste dank voor het meedenken allemaal.
Maar ik ben nog niet veel verder. Er wordt hevig vergeleken tussen de 20D en de 30D. Maar als ik ze bij Dpreview.com naast elkaar zet zit er technisch geen verschil in, tenminste niet dat ik kan ontdekken. Is de grote van het lcd-scherpje het enige verschil of zijn er nog andere.

Maar waarom zou je voor een 20Dof 30D gaan en niet voor de 350D of is de 350D teveel consumer en niet genoeg pro-sumer georienteerd.

Zelf vind ik de 20D een iet wat oud beestje, hij gaat al wat jaren mee volgens mij.

We moeten er nog maar eens een paar nachten over slapen denk ik.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Jul 2006, 13:01    Post subject:
technisch verschil is vrij groot tussen 20d en 30d. De laatste is getest op 100.000 sluiterbewegingen. Dat is zeker een kwaliteitsverschil, al zie je het niet binnen enkele dagen.

De 5D heeft volgens kenners een superieure beeldkwaliteit (voor zover mogelijk en nodig tov 30d). Dat komt door de grotere beeldchip die veel minder ruis geeft (geen crop). Het "nadeel" is dat je 300 mm 300 mm blijft en niet gratis zo'n 480 mm zoals bij de 30d. Dat is een serieuze overweging want een 500 F4 is een factor 3 a 4 duurder dan een 300 F4.

Als je genoeg hebt aan 300 mm, dan is de 5d je camera. Anders bespaar je je een heleboel geld met een 30d (er gaan circa 4 30d in het prijsverschil inclusief de 500F4 lens).

Je hebt ook nog 1Ds mk II meen ik 8Megapixels van superieure kwaliteit, werkelijk professionele scherpstelling, zeer snelle beeldverwerking en cropfactor 1,3 (300 -> 390 mm). De prijs zat laatst vlak bij de 5d.

Foutje in de naam: 1D mk II en niet de 1Ds. sorry.

Veel plezier bij het uitzoeken. Je kunt ze het beste een tijdje in de hand hebben om uit te vinden wat je nodig hebt (maar ik heb mijn d200 ook gekocht op basis van ervaring van anderen en specs).

Last edited by peter wijn on Thu 20 Jul 2006, 8:59; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Jul 2006, 22:28    Post subject:
Quote:
Je hebt ook nog 1Ds mk II meen ik 8Megapixels van superieure kwaliteit, werkelijk professionele scherpstelling, zeer snelle beeldverwerking en cropfactor 1,3 (300 -> 390 mm). De prijs zat laatst vlak bij de 5d.

Peter, wat zeg je nu!

Ik wist niet dat de 5D rond de 6600 euro kost.
De 1Ds MII heeft een full size beeldchip en dus geen cropfactor maar wel bijna 17 MP.

Ik weet dat Canon bijna om het uur een nieuw model uitbrengt, maar het vlaggeschip (hihihi) verdient toch wel enig respect.

Welgemeende groet van
Marco

ad

PostPosted: Wed 19 Jul 2006, 23:09    Post subject:
dag jan jaap .

je geeft nu aan waarom geen 350D .
zelf geef je eerst aan dat de financieen best wel wat aan kan .en dan geeft men daar advies naar lijkt mij .( door richting de 20D/30D te praten ) .

ik heb je een persoonlijke mail gestuurd maar die heb je denk ik niet goed gelezen ,net als de vergelijk van een test want als je daar geen verschil in ziet ? het is er dus wel degelijk .
maar maak je daar geen gebruik van dan heb je het dus ook niet nodig .

mocht je extra batteryen hebben enz ,die passen dus wel in de 20D/30D .
heb je een draadontspanner die past weer op de 350D .
maar wat display betreft ,die is beter afleesbaar onder een ( schuine hoek).en dus niet alleen groter .
ook de deelmeting is anders .en iets meer buffer .
maar wat voor mij de doorslag geeft is het menu wiel .en daar snel de belichting mee aan kunnen passen .terwijl je foto's neemt .
iso/asa kan je in beeld zien .ik vergeet makkelijk waar hij op staat omdat ik regelmatig aanpas .

maar neem de moeite om een handleiding te downloaden .
en neem ze eens door .want aan het menu wiel kan je eigen instellingen toepassen die jij wil ( naar je hand zetten ) .

maar alles hangt af van wat het je waard is .
uit de 350D komen de zelfde mooie platen hoor .
maar voorwaarde blijft dat je zelf de camera moet kunnen benutten met instellen .en dat zal dus ook door lezen en leren moeten gebeuren .en ook alle menu's snappen waar ze voor zijn .

ik heb gekozen voor een 2e gebruikte 20D .
van 800euro .
ik was tevreden met de 20D die ik had ,maar om van wisselen van lenzen af te zijn heb ik voor deze oplossing gekozen.en ik houd 350 euro in mijn knip

gr ad .

peter wijn

PostPosted: Thu 20 Jul 2006, 8:56    Post subject: correctie
Marco had natuurlijk gelijk, sorry,
en de 5d blijkt ook al weer aardig in prijs gezakt.

hier wat info over de camera die ik bedoel van foto-konijnenberg.

Canon EOS 1D Mark II N NL-FR Canon introduceert de Canon EOS 1D Mark II N: een nieuwe uitvoering van de veelvuldig onderscheiden EOS-1D Mark II. Met 8,2 Megapixel prestaties bij 8,5 beelden per seconde heeft de Canon 1D II N een grotere buffer voor reeksopnamen tot 48 JPEG en 22 RAW opnamen. De afmetingen van het LCD-scherm ...
€ 3450,00

Canon EOS 5D Body + EUR 300,- cashback De EOS 5D heeft een lichtgewicht compact magnesium body. De camera weeg 810 gram en heeft een 35.8 x 23.9 mm CMOS sensor, waarmee het mogelijk is om drie foto's per seconde te schieten. De 5D heeft een opstarttijd van 0,2 seconde. LET OP TIJDELIJKE ONTVANGT U 300,- EURO RETOUR VIA CANON.
€ 2699,00
Back to top
Reply with quote

Jan-Jaap
Guest

PostPosted: Thu 20 Jul 2006, 9:32    Post subject:
Allereerst Ad: ik heb je email gelezen en verwerkt. Op dpreview is niets terug te vinden van een extra buffer
ofzo bij de 30D, ik kan erover hebben gekeken hoor.

Nu weer on-topic: Goeie vergelijking met de mk2 N en de 5D maar ik denk niet dat dat snel de camera zal
zijn die ik ga aanschaffen. Want ik vind, om de woorden van Elbert te herhalen, de prijs-pret verhouding
niet echt goed.
Ik ben tenslotte maar een amateur die eigenlijk nog geen goede vogelfoto heeft afgeleverd. Mijn
familie en vrienden vinden al mijn foto's mooi, de één wat mooier dan de andere, maar die zijn geen kenners
en zeker geen vogelfotografen.

Zoals de wind nu staat ben ik aan het nadenken om een 20D te halen. Maar zoals ik al eerder melde ik ga
er nog even een paar nachtjes over slapen.

Vanaf deze plek wil ik alle hulp hartelijk bedanken.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum