Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Imagetank
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 18:36    Post subject: Imagetank
Beste,

In januari waarschijnlijk weer voor een tripje naar Gambia dus dat wordt genieten met de D70 en mijn nieuwe Nikon 80-400 VR. Maar nu wil ik dus een oplossing zoeken om mijn foto's kwijt te kunnen; op te slaan dus. Nu weet ik dat Nikon de Coolwalke MSV-01 heeft waarbij vermeld wordt dat ie ook NEF (de RAW van Nikon) kan lezen en laten zien op het lcd-schermpje.
Nu las ik ook een artikeltje over de Thomson Lyra PDB 2860 mini audio en video jukebox. Een hele mond vol maar het lijkt me wel een heel mooi ding. Het kan naast video en geluid (handig bij het vogels lokken in de schuiltent) ook foto's inlezen dmv de CF sleuf. Weet iemand of ie ook NEF kan opslaan (het belangrijkste) en zelfs kan tonen op het display?
Ik heb al flink zitten zoeken maar kan het nog niet vinden. Nu kan ik mijn camera ook zo instellen dat hij zowel NEF als JPG schiet van het zelfde plaatje maar dat is natuurlijk geen ideale situatie; hoewel?
Ik lees graag wat jullie hier van weten.

Groeten,
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Reply with quote

Corné van Oosterhout

PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 18:51    Post subject:
Hoi Han,

Kijk ook eens naar de nieuwe Epson P-2000, schijnt een prachtig scherm te hebben, zeker fijn om de scherpte te beoordelen.
Google maar op Epson P-2000, dan vindt je verschillende reviews.
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 19:00    Post subject:
Hoi Han,

Ik hoorde ook goede berichten over de Flashtrax (verkrijgbaar bij o.a Kamera-express in uitvoeringen van 20, 40 en 80 Gb). Deze hebben een flink LCD-scherm en kunnen ook de beelden tonen uit NEF-bestanden.
Succes, misschien kan je niet meer kiezen?
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 20:17    Post subject:
Hallo Corné en Arie,

Oef; dat wordt inderdaad nog lastig kiezen. Ik weet nu al wel dat het niet de Thomson gaat worden. De Epson lijkt wel een heel mooi kastje te zijn; vooral zijn grote scherm wordt geprezen. Ze lijkel wel beiden de Nikon NEF bestanden te kunnen lezen.
Ik ga er eens even flink induiken. Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Han
Reply with quote

Wim de Groot

PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 21:46    Post subject: imagetank
Hallo Han,

Ik heb een paar weken geleden de Flash Trax aangeschaft bij foto Konijnberg. Werd mij aldaar aangeraden, zij hadden met andere merken de nodige problemen gehad (weet niet meer welke).
Ik heb de uitvoering van 40Gb. Heel toevallig ga ik in januari ook naar Gambia en had een apparaat nodig om mijn geheugenkaartjes te ontladen.
Geheugen kaartje in de sleuf, druk op kopieren en in no time is de inhoud van je geheugenkaart gekopieerd.
Aangesloten op de computer (USB 2) functioneert de FT als een externe harde schijf.
Overigens zijn op het apparaat zelf al diverse bewerking mogelijk met de files (kopie, andere naam, delete, directories aanmaken etc.)
Je kunt MP3 AVI en diverse andere zaken bewaren.
LCD scherm is 3,5 inch en je kunt inzoomen op de afbeeldingen en zodoende goed de scherpte beoordelen.

groeten, Wim de Groot
Back to top
Reply with quote

Wim de Groot

PostPosted: Sun 05 Dec 2004, 22:13    Post subject: image tank
Nog even een aanvulling. Mijn angst was aanvankelijk of het apparaat wel overweg kan met RAW bestanden. Dat is echter geen enkel probleem.
Om de afbeelding op het schermpje te tonen wordt de jpeg informatie gebruikt (bij mij wordt raw+jpeg tegelijkertijd opgeslagen)

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 12:26    Post subject:
Hallo Wim,

Ik ga morgen toch naar Konijnenberg en dan laat ik me eens even goed voorlichten. Volgens mij hebben ze de Epson niet in hun assortiment.
Leuk dat je ook in januari gaat; wie weet komen we elkaar nog tegen.

Groeten,
Han
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 17:34    Post subject:
Beste Han, als ik me niet vergis (maar dan moet je 't me zeggen) ligt Goor toch in Brabant ? Als dat zo is, dan ligt Kamera-express (Capelle aan de IJssel) dichterbij dan Konijnenberg. Daar hebben ze zowel de Epson als de Flash Trax (de laatste is ook een goede met aardig wat mogelijkheden). Epson P2000 (40Gb) kost daar 469 Euro, Flash Trax 429 Euro (Konijnenberg 439), een accu voor FT 49 Euro (Konijnenberg 69). Zou je een van de bedrijven waar je heen gaat soms kunnen vragen of er een korting te bedingen valt als er 10 (of meer) worden afgenomen ?
Karel
Reply with quote

Arie van den Hout

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 17:42    Post subject:
Goed idee Karel. Ik ken ook nog wel wat mensen die er een willen kopen, inclusief mijzelf. Daar moet toch voordeel uit te halen zijn. Misschien kunnen we zelfs wel iets arrangeren dat we bijvoorbeeld op inschrijving bepaalde artikelen kopen, zoals ook geheugenkaarten ed. en op deze wijze inkoopvoordeel behalen. Heeft iemand anders hier nog ideeen over?
Groet. Arie
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 18:29    Post subject:
Wie weet; ik zal het morgen eens met de heren overleggen.
Nu weet ik wel dat er bij Konijnenberg heel weinig aan de prijs te doen is. Ze zijn immers zeer scherp met hun prijzen. En wie ganrandeerd mij en hen dat er werkelijk meerdere af worden genomen?
Ik zit nog te hakken tussen de Epson en de Flashtrax waarbij ik nu een beetje meer vertrouwen in de laatste heb maar vraag me niet waarom. Het heeft er denk ik vooral mee te maken dat ik hier ervaringen er mee lees. Ik kan van de Epson niet goed vinden of je er bv ook mee op je beelden kunt inzoomen. Lijkt me erg handig om de scherpte te controleren. Voordeel van de epson is weer het kennelijk onvolprezen scherpe en grotere schermpje. Verder kan de epson kennelijk geen WAV bestanden spelen; wel mp3. Geluid is voor mij een leuke bijkomstigheid omdat ik het wil gebruiken voor het lokken van vogels bij de schuiltent.
Mocht iemand nog nadere info voor mij hebben dan graag.
Oh ja; mijn Goor ligt in Twente op ongeveer 40 km van Konijnenberg dus toch wel behoorlijk dichterbij dan kamera-express en ik kom er morgen toch.

Groeten,
Han
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 18:54    Post subject:
Han, ik heb het ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar. Volgende opmerking is dus niet van mij, maar gejat van iemand anders; type bij Google "Epson" in, en je komt zo bij de Epson site, maar je kan ook een onpartijdige bespreking van de E. P2000 vinden. Je kan inderdaad inzoomen, je LCD is iets groter (dacht iets van 4'' tegen 3.5'' (?) van Flash trax. Voordeel van Epson wat ook genoemd wordt is dat je aardig wat kaartjes kan overhevelen voordat de accu (of batterij ?) leeg is.
Wat betreft een korting krijgen als er meer dan X mensen een ding willen kopen, dat zie je op sommige sites wel meer gebeuren. Zo was er een dergelijke actie op www.300D.nl m.b.t. de Vonotronic (een geheugentank met eigenlijk alleen maar een opslagmogelijkheid zonder verdere mogelijkheden). Uiteraard zal het een en ander wel door ons zelf geregeld moeten worden, maar als het lukt heb je denk ik zo 10 man bij elkaar (of ik moet me net zo vergissen als met jouw woonplaats)
Karel
Reply with quote

hterhaar

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 20:15    Post subject:
Heren,

Konijnenberg is in Den Ham (niet Goor), plusminus 10 km achter Ommen. Ik ben met Konijnenberg in gesprek met groepskorting voor de nieuwe Zeiss verrekijker - ze staan er voor open, maar gaan niet zo ver als anderen. Als vaste klant van Konijnenberg ben ik tevreden, kameraexpress is marginaal goedkoper, daar staat tegenover dat je bij K. spullen in je kanden kunt proberen, bij KE krijg je alleen dozen in je handen....

Wat betreft de imagetanks - begrijp ik goed dat de Flaschtrax geen NEF ondersteunt ? De Epson ondersteunt RAW volgens de documentatie, Nikon wordt ook genoemd, maar nergens vind ik iets over NEF specifiek.

Gr.,

Hans

PS - Voor Windows XP gebruikers is er een update voor Windows beschikbaar op de Nikon site waardoor NEF files worden gelezen in Windows Explorer - handig !!!
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 20:45    Post subject:
Wel effe lezen Hans, niemand heeft beweerd dat Konijnenberg in Goor gehuisvest was. Maar nou ik je toch heb, ik zag dat je overgestapt was op DSLR. Waarom heb je geen van de Flevolandse Noordse Pijlen gefotografeerd ?
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 20:51    Post subject:
Hallo Hans,

Ik dacht ook niet dat iemand had geschreven dat Konijnenberg in Goor zit hoor; maar dat terzijde.
Ik wacht morgen hun reactie wel af over de evt korting.
Over je vraag of de Flashtrax NEF kan lezen heb ik op deze link http://www.smartdisk.com/Products/DigitalMultimedia/FlashTrax.asp
het volgende gevonden.

Can FlashTrax display RAW format images on its LCD?
Yes, FlashTrax can display RAW format images from selected camera models from Canon (.CRW), FujiFilm (.RAF), Minolta (.MRW + .THM), Nikon (.NEF), Olympus (.ORF) and Pentax (.PEF). FlashTrax displays RAW files using the JPEG image embedded in most RAW files, so display time is quite fast.

Hij blijkt het dus wel te kunnen. Eigenlijk kan ik niet iets vinden wat hij niet kan:-))

Groeten,
Han
www.hanbouwmeester.nl
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 20:52    Post subject:
Hoi Han,

Allereerst misschien even een tip. Het is zeker heel handig en verstandig om zowel NEF als JPG gelijktijdig te schieten. Je kunt dan de NEF onbewerkt bewaren en met de JPG aan het stoeien gaan. Professionele fotografen zijn dolblij met deze nieuwe mogelijkheid.

Nu over je opslag. Zelf nemen wij altijd 2 notebooks mee zodat we ter plekke de foto's kunnen bekijken (zo weet je boijvoorbeeld of je CCD vuil is) en weg kunnen schrijven naar DVD. Hierbij gebruiken wij ook externe harddisks. Freecom heeft exemplaren van 20 tot 80 GB die bijna niets wegen.
Voor het legen van de kaartjes gebruiken wij een FlashTrax. Deze geeft ons de mogelijkheid om de foto's in het veld al op te slaan en gelijk middels een paar steekproeven (de eerste en de laatste foto alsmede elke 75- of 100ste) of de foto's echt wel goed op de FlashTrax staan. Hiervoor gebruikten we een Imagetank, maar daar hebben we twee keer veel foto's mee verloren aangezien deze niet goed op die harddisk bleken te staan.

Het nadeel van de FlashTrax is echter dat de accu's veel te snel leeg zijn. Dat probleem hebben wij opgelost door een kabel te kopen waardoor wij de FlashTrax kunnen aansluiten op de sigarettenaansteker in een auto.
Op een volle accu kan je ongeveer 2,5 tot 3,5 GB aan microdrives legen en tussen de 4 en 7 GB aan Compact Flash-kaartjes.

Inmiddels ondersteund FlashTrax ook NEF-bestandsformaten.

@Arie
Geheugenkaarten samen kopen.....das een goed idee. Ik wilde overigens verder met CF kaarten maar nu ik heb gelezen dat Alternate inmiddels Microdrives van 4GB verkoopt voor 179 euro, denk ik dat ik er hier aan het begin van de volgende maand (nog goedkoper) een paar van ga halen. Ik blijf overigens bij de veronderstelling dat je aan het einde van deze maand mogelijk Apacher CF kaartjes voor een bedrag van tussen de 50 en 55 euro kan kopen. Met dat merk is niets mis en voor mij zijn ze snel genoeg.
Later we er overigens eens een boompje over opzetten.

Groet
Marco

PS. Ik heb mijn FlashTrax nu ruim 1,5 jaar en wil hem absoluut niet meer kwijt. Hij verstouwd grote hoeveelheden foto's op een prima manier en tot op heden zeer bedrijfszeker.

hterhaar

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 21:10    Post subject:
Karel,

De enige Noordse Pijl die ik zag vloog niet ver van Enkhuizen en ik zat in Lelystad.....

Gr.,

Hans

hterhaar

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 21:11    Post subject:
Allen,

Ik denk dat zowel voor imagetanks als voor geheugenkaarten een gecoordineerde actie op dit medium een aardige korting zou kunnen opleveren, genoeg gegadigden lijkt me.

Gr.,

Hans

hans gebuis

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 21:38    Post subject:
marco,
heb totaal geen ervaring met imagetanks etc., maar waarom zou je als je een laptop met veel geheugen,photoshop en externe harddiscs gebruikt ook nog die dingen meeslepen? weet niet hoe jullie vervoer huis-plaats van bestemming geregeld is, maar ik heb vaak al 200 % overgewicht bij me!!!!???? tref je dan een fijne bitch achter de balie op het vliegveld en je bent vies de lul! groet,hans.

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 21:59    Post subject:
Das ook mijn probleem. Kan anders ook wel de laptop meenemen maar er gaat al zo veel in de koffer. En dan te bedenken dat ik apparatuur allemaal in de handbagage mee neem anders vertrouw ik het al helemaal niet; zeker als het om een land als Gambia gaat!

Maar goed; even nogmaals terug.
Ik zal namens de Birdpixers morgen mijn uiterste best doen om er wat uit te slepen. Hoe e.e.a. dan later moet gaan lopen zien we dan wel.

Marco, ook heel erg bedankt voor jouw uitgebreide aanvullingen!!

Han
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 22:45    Post subject:
Hoi Hans,

Wij hebben in ieder geval al standaard een hoop troep in Kenya liggen. Dat varieert van notebooks tot objectieven.
Toch slepen wij nog steeds genoeg mee. Wij zijn met 2 personen en kennen het klappen van de zweep en weten dat overgewicht (zeker sinds halverwege dit jaar) niet meer is toegestaan. Ondanks dat we elke keer zo'n 4 weken weg zijn en bijzonder veel foto en computerspullen bij ons hebben, lukt het ons toch prima.
De truk is heel simpel. Let op het gewicht. Niet op de kilo's, maar op de grammen. Alle kleding die wij meenemen (en dat echt niet weinig, maar wel allemaal functioneel) is speciale kleding. Het weegt helemaal niets en droogt in enkele minuten en houdt zelfs de zon tegen (die gaat namelijk door heel veel kleding heen).
Wij werken met bagagelijsten waarop alle mee te nemen spullen staan met hun gewicht in grammen. Omdat alle essentiele spullen dubbel uitgevoerd moeten zijn (zelfs 5 camera's) letten we ook hier bijzonder goed op het gewicht. Niet zomaar een notebook, maar een lichtgewicht exemplaar. We hebben ze zelfs van 1,3 kilogram.
Nu we ook weer een nieuwe lens en straks eveneens een nieuwe camera hebben (sigma 300-800 6kg en Nikon D2X van 1,2 kg) moeten we bepaalde zaken weer reorganiseren.
Wanneer een van ons alleen zou gaan (en dus maar voor 1 persoon bagage, zou het allemaal niet zo kunnen. Ik denk overigens ook dat we dan niet in staat zouden zijn om tussen de 50.000 en 65.000 foto's per keer te schieten.

De externe harddisks zijn voor de opslag van de genomen foto's (totaal 100 tot 140 GB) en zijn er voor de dubbele opslag (een op DVD en een op HD en gescheiden vervoer terug, dan zijn namelijk alleen deze zaken nog maar van belang en niet meer de camera's en dergelijke).

Wanneer jullie dat willen kan ik wel eens een compleet verhaal schrijven over hoe en wat zodat ieder van jullie eruit kan pikken wat je wilt en zinnig vindt.

Groet
Marco

hans gebuis

PostPosted: Mon 06 Dec 2004, 23:29    Post subject:
marco bedankt. je laatste suggestie lijkt me een hele goede. blijft nog onbeantwoord: waarom dan toch die imagetanks?
groet,hans.

hterhaar

PostPosted: Tue 07 Dec 2004, 11:04    Post subject:
Hans,

Een imagetank neem je heel wat makkelijker mee het veld in dan een laptop - je hebt 40 Gb capaciteit bij je voor onder de 500 euro - gunstiger dan extra CF kaarten,

Gr.,

Hans

PeterH

PostPosted: Tue 07 Dec 2004, 11:16    Post subject:
Veel goede info hier.

Marco slaat als altijd de spijker op z'n kop. Grammen is het magische woord. Laptops horen draagbaar te zijn, bij mij is dat minder dan 2 kg. Helaas zijn die ook duurder. Dat merk je vooral als je een scherm breekt.

(Weet iemand hoe Dutchbird/HollandExel met handbagage overweg gaat? Zij hanteren nog 5kg, maar ik heb er 10 nodig. Nu maakt het geen maatschappij meer wat uit hoe veel de handbagage weegt, zolang de omvang maar binnen de regels valt. KLM, BA, SAA, EY, Basic A, Jet2, maar van DB en HE weet ik niets van.)

Imagetanks zijn altijd handig als je te voet onderweg bent. Ik vind een laptop in mijn toch al veel te zware rugzak te veel van het goede, ook al is ie maar 1.5 kg. Een laptop in je camp of hotel is daarentegen wel erg handig en leuk, voor backup en beter scherm.

Ik heb ook een flashtrax en ben er erg blij mee, maar ik stap toch over op een P-2000, vanwege de ingebouwde SD lezer.

Deze week vertrek ik voor 2 wkn naar Gambia waar ik de Flashtrax nog nodig heb. Daarna gaat ie in de uitverkoop. Gegadigden mogen zich nu al melden.

Plug: Bijna nieuwe Flashtrax 40GB + extra batterij. Gekocht bij Konijnenberg, doos, bon en garantie aanwezig. E400 of beste bod. Verkrijgbaar vanaf 28 December.
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Tue 07 Dec 2004, 17:00    Post subject:
Beste allemaal,

Eerst Marco: Bedankt voor je uitgebreide info. Ik denk dat je veel mensen blij zult maken met de door jouw voorgstelde bijdrage. Qua gewicht voor de reis het volgende. Ik zie altijd veel mensen zeulen met koffers; heel handig natuurlijk maar zo'n ding weegt van zich zelf toch al snel een kilo of vijf dus een grote rugzak of tas zou wellicht ook al veel schelen.

Dan het inkoopverhaal bij Konijnenberg:
Laat ik maar met de deur in huis vallen; dat wordt niet wat! Zo dat is er uit. Ik ben uitgebreid met de heren in overleg geweest; het was er rustig dus er was onder het genot van een bak koffie alle tijd voor.
Ze begrijpen onze denkwijze maar men denkt dat we niet blij zullen worden van de evt korting die er uit zou kunnen rollen. Als voorbeeld werd gegeven dat ze onlangs een dergelijk accoord hebben gesloten over de levering van 75 (!) D70 camera's waarbij uiteindelijk 2 % betalingskorting uit de bus viel. E.e.a. zou volgens de heren ook nogal wat tijd in beslag nemen dus het is zeer de vraag of we daar veel wijzer van zouden worden. Ik heb in ieder geval besloten om er gelijk een aan te schaffen; de Flashtrax 80GB om het maar gelijk goed aan te pakken voor 555,- Ik moet er nog mee aan het stoeien natuurlijk maar het lijkt me de perfecte, lichte, oplossing.
Sorry dat ik er niet echt wat uit heb kunnen slepen.

Groeten,
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Dec 2004, 17:29    Post subject:
beste lui,

Ik kom dagelijks langs Kamera-express, werk in Schiedam en woon in Utrecht-oost.
Zonodig kan ik wel een keer de stoptrein nemen om een wat op te halen ten behoeve van distributie of tbv coordinatie. Als tenminste K-E de beste prijs zou willen bieden en men het niet thuis geleverd wil krijgen (is voor leverancier waarschijnlijk ook het makkelijkst).
Maar bovenal doe ik graag mee aan kwantumkorting. Ook als het niet een luxe flashtrax, maar een superluxe Coolwalker - prijs scheelt niet eens veel, of een simpele vosonic wordt.
Kwa onderhandelen ben ik niet de man, meestal tenminste.

Peter
PS combineren van uitgifte goederen met een gezellige wedstrijd visserslatijn, is dat wat?
PS2 en blijkbaar was han eerder klaar met typen
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum