Gender: Male Age: 66 Joined: 29 May 2005 Posts: 1112 Location: Murillo,Ontario,Canada
Posted: Thu 02 Feb 2017, 3:31 Post subject: Maandopdracht februari 2017; Een silhouet foto
Van Fons heb ik de volgende opdracht gekregen:
Hallo iedereen,
De volgende maandopdracht zal zijn : Maak een vogel silhouet-foto!
Dus een foto met tegenlicht,waardoor er enkel schaduw op de vogel en omgeving ontstaat;een manier van fotograferen dat me erg aanspreekt.
Een aantal Bird-pixers zijn hier heel bedreven in ,denk aan Entius of Aantjes, maar de absolute Queen van het silhouet is toch wel Anneke.
Zij laat zien dat je prachtige silhouet foto,s kunt maken gewoon dichtbij huis, met "gewone soorten".
Belangrijk is vooral de compositie en het betrekken van de omgeving hierin(bijv. boom of gebouw) .
Voor sommigen dus appeltje /eitje,voor anderen een nieuwe uitdaging ...
Enkele foto,s ter inspiratie;
Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 2 t/m 23 februari 2017 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot landniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 24 februari 2017 komen de foto's online. _________________ Nikon spulletjes
Het zal niemand verbazen dat ik dit een erg leuke/mooie nieuwe maandopdracht vind. Om de 'Queen van het silhouet' genoemd te worden en als voorbeeld te dienen vind ik echt een hele eer; dank je daarvoor Fons!
Ik hoop dat het mij en een hele hoop anderen gaat lukken; een mooie uitdaging!
Gender: Male Age: 71 Joined: 11 Jan 2017 Posts: 92 Location: Etten
Posted: Sat 18 Feb 2017, 11:51 Post subject:
Toch even een verduidelijking, want ik zie bij de voorbeeldfoto's toch echt foto's die ik zeker niet als silhouet (in de zin van: alleen de vorm is herkenbaar, zonder verder detail) zou betitelen, maar als "tegenlichtfoto's", iets wat ik een heel andere discipline vind.
Voordat we straks toch een soort van tweedeling krijgen en appels met peren gaan vergelijken: is de maandopdracht nu "silhouet" (zoals b.v. die Kauw in het gras van Anneke http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=454847 ) of worden foto's zoals de opvliegende Wilde Eend van Henri Aantjes http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=454995 ook als silhouet gezien?
Gr. Harry _________________ Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Last edited by kruisje2000 on Sat 18 Feb 2017, 12:00; edited 1 time in total
heel goede vraag en een duidelijk antwoord zou heel fijn zijn. wie bepaalt dat antwoord? de "verzinner" van de opdracht?
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Het leek goed te doen. Maar helaas. Morgen alweer de laatste dag dat je kunt inzenden. En ik heb nog niet echt wat. _________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Wed 22 Feb 2017, 19:18 Post subject:
HERINNERING: Vandaag en morgen (22 & 23 februari) zijn de laatste dagen dat de foto's van deze maandopdracht aangeboden kunnen worden. Er is nog plek in het album _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Gender: Male Age: 59 Joined: 31 Dec 2011 Posts: 168 Location: Lievelde
Posted: Thu 23 Feb 2017, 17:25 Post subject: toch nog onduidelijk
Enkel schaduw op de vogel....... mmmmm....
Dat betekent toch niet dat je alleen een silhouet (zwart) mag zien. Ik zie ook tegenlichtfoto's waarbij je toch nog iets van detail in de vogel ziet.
Helaas heb ik geen foto gemaakt met alleen een silhouet. Da's al de tweede keer dat de maandopdracht voor mij niet uit de verf komt. Ik hoop dat er toch voldoende inzendingen zijn. _________________ canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Jammer Nel en Gejo ,dat het deze maand niet gelukt is een foto te maken is voor de maandopdracht;wellicht hebben jullie in maart meer tijd inspiratie of ligt de opdracht gewoon wat beter.
Er is toch ook enige onduidelijkheid over in hoeverre een tegenlichtfoto daadwerkelijk een silhouetfoto is ; ik heb de opdracht dan wel bedacht ,maar de beoordeling of iets een silhouetfoto is of niet zal moeten blijken in de waardering voor de foto door alle geinterresseerde gebruikers.Ikzelf vind het prima als er eventueel nog enig detail zichtbaar is in het "schaduwgedeelte"
Dus vind ik dat je de defenitie van het woord silhouet"'best ruim kunt nemen...
Groet,Fons _________________ canon
Gelukkig is het me toch nog gelukt een plaatje te vinden, maar wat valt het tegen om een mooi silhouet te maken zeg! Ik hoop dat er veel inzendingen zijn.
grtz, josephine
Gender: Male Age: 66 Joined: 29 May 2005 Posts: 1112 Location: Murillo,Ontario,Canada
Posted: Fri 24 Feb 2017, 1:40 Post subject:
De foto's van de maandopdracht februari zijn nu te zien.
Jullie kunnen ze van reacties en nominaties voorzien tot en met 27 februari.
28 februari word de winnaar bekend gemaakt.
mooie en gevarieerde inzendingen!
er valt wat te commentariëren en te nomineren!
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Zo, ik heb ze allemaal van commentaar voorzien en wat nominaties gegeven maar wat een lastige opdracht is dit nog zeg! Ook het beoordelen - ik merk zelf dat ik de niet-echte-silhouetfoto's eigenlijk mooier vind dan wanneer ze goed aan de definitie voldoen. Misschien vind ik silhouetjes wel helemaal niet fijn! Misschien wil ik juist wat schakeringen zien in mijn onderwerp, wat veertjes, wat lichtjes, wat lijntjes, een uitdrukking in dat kopje. Volgende keer maar weer eens wat anders hoor!
Maar daar gaat het juist om he, dat je zo een maandje je met weer heel iets anders bezig houdt.
Ik ben erg benieuwd naar de uistlag.
grtz, josephine
Gender: Male Age: 76 Joined: 16 Nov 2010 Posts: 122 Location: Hardinxveld-Giessendam
Posted: Mon 27 Feb 2017, 11:07 Post subject:
De foto's van deze maandopdracht spreken mij echt niet aan.
Zeggen en schrijven 1 foto die ik wel aardig vind.
Gr, Kees _________________ 7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Nu hoop ik toch dat mijn bijdrage hierover wat minder negatief over komt dan dat van beide heren na mij. Zo ja: dan wil ik wel vertellen dat ik de kwaliteit van de foto's juist boven verwachting hoog vindt.
Iets hoeft niet aan te spreken moeite te doen om de kwaliteit er van te herkennen.
grtz, josephine
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum