Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nikon af-s 300 mm f4 met 2x converter

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Aug 2006, 23:20    Post subject: nikon af-s 300 mm f4 met 2x converter
In de laatste Focus las ik een artikel waarin ze de combinatie van een 300 mm f4 CANON objectief combineerden met een 2x converter, ook van Canon.
Tot mijn verbazing concludeerde men dat er zeer goede resultaten mee gehaald konden worden.
Nu heb ik zelf voor mijn Nikon af-s 300 mm f4 al eens de aanschaf van een 2x converter overwogen maar heb het nooit gedaan omdat ik bang was dat ik door de 2 stops verlies geen scherpe platen zou kunnen maken. Dit Focus artikel brengt me nu weer aan het twijfelen. Een 500 mm ligt simpelweg nog niet in mijn mogelijkheden dus zou het een redelijke tussenoplossing kunnen zijn. Maar nu is mijn vraag natuurlijk of er Birdpixers zijn die ervaring hebben met deze combinatie. Het liefst natuurlijk verwijzend naar wat fotomateriaal.
Ben zeer benieuwd en ik lees het graag.
Reply with quote

birdman

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 8:12    Post subject:
Het zou mij verbazen. Zelf heb ik een Minolta 300/2.8 en af en toe al moeite met scherpte in combinatie met mijn 2.0 converter. Dit ondanks gebruik statief.

Jeroen Reneerkens

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 8:42    Post subject:
Beste Han,

ik werk redelijk vaak met de combinatie. Itt decombinatie met de 1.4 convertor, die ik ook gebruik, wordt de AF wel erg traag, dus soms is het handiger om dan met de hand scherp te stellen. Er is wel iets van kwaliteitsverlies met de 2x TC, maar dat valt mij alleszins mee. Ook ik kan me een 500 of 600 mm nog niet permitteren, en tot die tijd bevalt deze combinatie met de 2x TC me prima.

Oordeel zelf:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=59963

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=42589

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=42588

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=42586

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=38647

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=32314

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=32239

Hans Gerhardt

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 11:25    Post subject: Re: nikon af-s 300 mm f4 met 2x converter
Han Bouwmeester wrote:
In de laatste Focus las ik een artikel waarin ze de combinatie van een 300 mm f4 CANON objectief combineerden met een 2x converter, ook van Canon.
Tot mijn verbazing concludeerde men dat er zeer goede resultaten mee gehaald konden worden.
Nu heb ik zelf voor mijn Nikon af-s 300 mm f4 al eens de aanschaf van een 2x converter overwogen maar heb het nooit gedaan omdat ik bang was dat ik door de 2 stops verlies geen scherpe platen zou kunnen maken. Dit Focus artikel brengt me nu weer aan het twijfelen. Een 500 mm ligt simpelweg nog niet in mijn mogelijkheden dus zou het een redelijke tussenoplossing kunnen zijn. Maar nu is mijn vraag natuurlijk of er Birdpixers zijn die ervaring hebben met deze combinatie. Het liefst natuurlijk verwijzend naar wat fotomateriaal.
Ben zeer benieuwd en ik lees het graag.

Ik denk dat je AF niet meer werkt. 2 x 4 = 8 Laughing En volgens het manual moet het minstens 5.6 zijn. Met de hand scherpstellen gaat in sommige gevallen sneller dan AF, ondanks dat ik HSM heb.

Glenn Vermeersch

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 11:31    Post subject:
Ik zou die 2x in combinatie met de 3OO toch afraden. Ik heb 't eens getest en 't verlies aan scherpte was in mijn ogen te groot. ik werk nu met de Nikon AF-S 300 f4 met de 1.4 TC en dat werkt feilloos. De combinatie wordt ook op tal van andere fora de hemel in geprezen.

Zoals al vaker gezegd probeer ik het tekort aan millimeters te compenseren door zoveel mogelijk types schuilhutjes te maken. het geeft telkens weer een kick als het lukt Very Happy

henkdikkers

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 11:52    Post subject:
Ben het met Glenn eens.
Maar ik gebruik zelf de TC 1.7 wel regelmatig en dan zit je met behoud van AF en anderhalve stop verlies op 750 mm. met naar mijn smaak goede resultaten.(zie exifs) Geeft net dat extra wat je met de1.4 vaak tekort komt.

Groet Henk

Jeroen Reneerkens

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 13:04    Post subject:
@ Gerhardt. De AF werkt wel degelijk met de 2x TC, maar zoals ik al schreef erg traag.

Scherpte verlies is er inderdaad, ik vind het acceptabel zolang ik geen duurdere lens met meer mm aan kan schaffen.

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 13:50    Post subject:
De AF werkt inderdaad wel want ik heb hem er in de winkel wel eens tussen gehad. Ik gebruik momenteel ook de 1,4x converter (hoewel die nu in reparatie is) en dat zal inderdaad de beste oplossing zijn.
Misschein is het beter om toch maar eens flink door te sparen hoewel de getoonde foto's er bij goede lichtomstandigheden toch aardig uit zien. Aan de andere kant moet ik wel bekennen dat ik voor me zelf een muggezifter ben als het om scherpte gaat.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum