Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Wed 31 Jan 2018, 14:18 Post subject: Maandopdracht Februari 2018; Landende watervogel.
Van Jaap kreeg ik de volgende opdracht:
Wel, ik dacht dat het wellicht een mooie uitdaging voor velen van ons is een pakkende foto te maken van een op het water landende watervogel, denk aan zwanensoorten, futen en andere eendachtigen etc. eventueel frontaal, de zwemvliezen/poten nog net boven of op het water, vleugels gespreid, opspattend water dus veel dynamiek, mooie blik in het gezicht. Zet het geheel in een goede compositie. Ik denk dat dit onderwerp overal in Nederland wel haalbaar moet zijn.
Veel succes!
EXTRA INFO: VOOR DEZE OPDRACHT KUNNEN ALLEEN FOTO'S VAN DE VOLGENDE FAMILIES WORDEN INGEZONDEN: EENDEN, GANZEN, ZWANEN, AALSCHOLVERS, FUTEN EN DUIKERS
Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 1 t/m 24 februari 2018 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot provincieniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 25 februari 2018 komen de foto's online. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Last edited by Arie Ouwerkerk on Wed 31 Jan 2018, 19:40; edited 3 times in total
Gender: Male Age: 37 Joined: 27 Jul 2016 Posts: 1585 Location: Krimpen aan den IJssel
Posted: Wed 31 Jan 2018, 14:52 Post subject:
Oei, zeker leuk, maar ook vrij specifiek. Ik hoop op voldoende inzendingen. Nog overwogen om het breder te trekken naar iets als "gespetter"? Maar goed, als je maar lang genoeg aan de waterkant, zal er vast wel een vogel in je buurt in het water landen. Nu nog goed op de foto zetten...
Groeten, Vincent _________________ 2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
aangepast door Arie: andere voorbeeldrinks verwijderd, omdat die niet voldeden aan de omschreven opdracht _________________ 2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Gender: Male Age: 81 Joined: 19 Feb 2007 Posts: 296 Location: Dieren
Posted: Wed 31 Jan 2018, 15:20 Post subject: te specifiek
voor mij te specifiek.. dat zou een pure toevalstreffer moeten worden.
hopelijk een volgende keer een wat bredere formulering zodat ook minder geoefenden ( of minder geduldigen?) een redelijke kans hebben.
groet, Guido _________________ onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Gender: Male Age: 26 Joined: 07 Jan 2012 Posts: 435 Location: Groningen / Wageningen
Posted: Wed 31 Jan 2018, 15:39 Post subject:
Vrij specifiek inderdaad door te focussen op watervogels, maar ook wel een hele leuke uitdaging zo. (@Jaap, vallen onder watervogels bijvoorbeeld ook reigers, ijsvogels, strand- / steltlopers, meeuwen etc.?)
@Vincent, je kan ook via 'zoeken' (bovenaan de pagina) de term 'landend' of 'landing' invoeren en het 'zoeken naar' menu instellen op 'beschrijving'.
Met wat scrollen vind je al gauw genoeg voorbeelden, zoals:
Posted: Wed 31 Jan 2018, 16:13 Post subject:
Even voor Jaap antwoorden , nee Thijs die vallen er niet onder, dus geen reigers, ijsvogels, strand- / steltlopers, meeuwen.
En Guido, de Maandopdracht is altijd specifiek. Het is juist de bedoeling dat je er speciaal voor op uit gaat. In dit geval kan een middagje eendjes voeren kan al foto's opleveren _________________ Zie voor veel meer foto's:
De opdracht is duidelijk genoeg lijkt me, dus geen voorbeeldfoto's. Maar mocht iemand graag een voorbeeldfoto tonen kan dat, maar wel in dit onderwerp.
Waarom moet de opdracht plotsklaps weer anders zijn dan in de opdracht?
Hou je er gewoon aan en lukt het niet, dan lukt het niet.
Té algemeen (spetterende vogels.....) slaat ook nergens op. Kan ook een merel in een drinkbakje zijn....spannend, die kan iedereen maken.
In ons waterrijk landje is altijd wel een zee, meer, sloot, kanaal, vaart, vijver etc etc te vinden.
Spannend! Lastig om daar echt aan te voldoen .... Maar: een meeuw. dat is toch wel een watervogel? Ze vallen toch onder de zeevogels? Zee is best wel veel water .....
grtz, josephine
Posted: Wed 31 Jan 2018, 17:29 Post subject:
@ josephine, het gaat er een bij deze opdracht om dat er veel dynamiek in de foto zit. Eenden, ganzen, kwamen, futen en duikers landen met veel 'geweld'. Meeuwen kunnen te goed vliegen . Watervogels was misschien niet helemaal goed geformuleerd, maar wel handiger om in de titel te zetten _________________ Zie voor veel meer foto's:
Ik ga nooit op pad voor de MO en ik ga al helemaal geen middag of zelfs enkele uren posten voor een bepaald type foto maar als er een vogel heel traag op het water land als ik toevallig in de buurt ben doe ik weer mee.
Gefeliciteerd Jaap, nou doe je mee aan de MO en vond ik hem als één van de weinigen niet zo heel erg mooi, schande.
@Minke, was de uitdaging toch moeilijker dan gedacht?
Gender: Male Age: 71 Joined: 11 Jan 2017 Posts: 92 Location: Etten
Posted: Wed 31 Jan 2018, 18:40 Post subject:
Leuke opdracht. Ik ga dus wel elke keer met de MO in mijn hoofd op pad, maar laat het net als mijn voorganger van toevalligheid afhangen. Krijg ik iets voor de lens in het kader van de gestelde opdracht dan is dat mooi meegenomen, maar ik ga er niet speciaal "voor zitten".
Succes iedereen!
Gr. Harry _________________ Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Meeuwen hebben zwemvliezen en zijn dus watervogels. En spetterend landen op het water kunnen ze ook ..... voor de MO zoek ik graag een meeuw, dus ik zou het jammer vinden als dat nu niet zou kunnen.
grtz, josephine
Toch wel grappig hoeveel commotie er steeds ontstaat bij de nieuwe opdracht. Ik ga er meestal wel heel bewust mee aan de slag. Ook als die niet zo geslaagd is stuur ik hem in. De beste komt vaak pas na de inzendtermijn.
_________________ Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Posted: Wed 31 Jan 2018, 19:03 Post subject:
Nee, meeuwen doen niet mee. Het gaat dus alleen om eenden, ganzen, zwanen, aalscholvers, futen en/of duikers. Ik heb de term watervogels gebruikt omdat het anders niet helemaal in de titelregel past. _________________ Zie voor veel meer foto's:
Posted: Wed 31 Jan 2018, 19:48 Post subject: Licht/donker
@Luut: de opdracht om de inzendingen van de januari MO op naam te brengen was zeker moeilijker dan bij de vorige MO!!!
Mogelijk stapten meer mensen uit hun comfortzone?????
Ik had er 8 op naam gebracht en daarvan waren er maar 4 correct....
(Gejo, Kruisje2000, Vincent en jij, tevens "uitdager" (zoals ik je al eerder mailde...)!!!!.
Gender: Male Age: 59 Joined: 31 Dec 2011 Posts: 168 Location: Lievelde
Posted: Wed 31 Jan 2018, 20:47 Post subject: MO februari
Nou, nou.... da's een moeilijke opdracht. Hier in de Achterhoek nauwelijks watervogels. En voor landende beesten moet je natuurlijk een behoorlijke sluitersnelheid hebben. Maar goed ik hou de opdracht in mijn achterhoofd. Je weet nooit wat er op je pad komt. _________________ canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Dit is het soort foto's dat ik heel graag en ook regelmatig maak. Ik vind dit dus juist wel een leuke opdracht.
Kijken of het in februari wil lukken om weer eens een landende gans of zwaan voor de lens te krijgen. Ik ga het zeker proberen. _________________ CANON EOS R6 met 100-500mm
Posted: Mon 05 Feb 2018, 9:15 Post subject:
@Arie, als Josephine een meeuw instuurt, stuurt ze een meeuw in. Wij beslissen dan wel of die past in de MO. Bij veel MO`s zie ik foto`s die totaal niet op de opdracht slaan, maar scoren wel veel nomi`s. Er is zelfs een keer een "winnaar" geweest, waarvan zijn inzending totaal de plank mis sloeg, maar wel een superplaat was.
Misschien vinden "wij" als BP leden, dat een landende meeuw in de zee zo mooi, dat we hem massaal nomineren, en dat die gewoon als winnaar uit de bus komt :lol:
Lief Rob - dat je daar zo over denkt. Maar ik denk dat het een aalscholver of een gans wordt, dat is: als ik goed opgeknapt ben inmiddels, want een longontsteking is behoorlijk uitputtend, en daar werd ik een paar weken geleden nog even mee geconfronteerd. Juist zo dicht bij het water staan fotograferen kan dan in februari wel een ongezond koud klusje worden ....
Ik vind wel dat de opdracht heel nauw geformuleerd is, waardoor je weinig ruimte houdt voor interpretatie. Mij stimuleert dat niet heel erg, maar echt, ik ga ervoor als het weer en mijn gezondheid het een beetje toelaat. Want we geven niet op, toch Rob?
grtz, josephine
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum