Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Wijs op fotoreis 2 - Bagage

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Dec 2004, 23:41    Post subject: Wijs op fotoreis 2 - Bagage
Weer een episode.

WIJS OP FOTOREIS

Bagage 1

De hoeveelheid mee te nemen bagage is, zeker voor vliegreizen, afhankelijk van de afstand en het bestemmingsland. Echter, in bijna alle gevallen -en zeker voor fotografen- mag er te weinig worden meegenomen.
We onderscheiden drie soorten bagage. Handbagage, wat vaak op charters/binnen Europa maar 5 kilogram mag zijn. Ruimbagage, wat meestal 20 kilogram mag zijn maar voor sommige landen veel meer. Luchtvracht, alles wat wordt verstuurd of overbagage, wordt als luchtvracht verstuurd. De kans bestaat dan dat je wordt gescheiden van je spullen en dat is een slechte zaak.
Om overbagage te voorkomen geef ik hieronder wat tips over hoe je het beste met je bagage kunt omgaan.

Het zijn de grammen die tellen
Bovenstaande kreet is de waarheid als een koe. Zorg er dus voor dat je weet wat iets weegt. Maak een bagagelijst. Hierop vermeld je de volgende gegevens: Artikel – gewicht – locatie in de bagage.
Wanneer je deze gegevens in een spreadsheet stopt en deze consequent bijwerkt, heb je er bijzonder veel aan. Noteer tijdens je reis wat je wel of niet gebruikt en hoeveel. Na een paar reizen blijkt dan dat je gerust een aantal zaken thuis kunt laten omdat je ze toch niet gebruikt of dat je minder hiervan mee hoeft te nemen omdat je steeds een lading weer mee naar huis neemt.
De lijst gebruik je ook weer als basis voor de volgende reis, zodat de kans dat je wat vergeet op een gegeven moment NUL wordt.
Wij hanteren overigens verschillende lijstjes. Dat zijn er drie. De Bagagelijst, De nog te doenlijst en de Op de dag zelflijst. De laatste twee zal ik in een volgend artikel bespreken.

Wegen en nog eens wegen
Wanneer je 200 artikelen meeneemt (en dat is echt niet veel, meestal zijn het er veel en veel meer) en elk artikel weegt 10 gram meer dat je denkt, heb je al 2 kilo extra gewicht. Das nie best. Wanneer je in staat bent om het gewicht op 10 gram nauwkeurig te schatten ben je een wonder. Het verschil is dus meestal veel groter.
Hoe maak je nu je lijstjes.
Je bagage valt natuurlijk uiteen in een aantal groepen. We onderkennen: Foto/video – Computers/Electronica – Kleding – Persoonlijke verzorging – Extra’s. Wij geven alle groepen een code (foto – Comp – Kled – Pers – Extr – EHBO).

Alle losse bagage onderdelen worden gewogen op een brievenweger. Die zijn over het algemeen heel nauwkeurig. Weeg alle componenten en sla niet de helft over. Doe het anders helemaal niet. Zit bij een batterijlader een los snoer, dan moet dat ook worden gewogen. Of apart, of bij de lader.

Iedereen heeft de neiging om te veel mee te nemen. Vraag jezelf serieus af wat je echt gebruikt. Zelfs wij laden eigenlijk te veel kleding in. In Kenia kunnen we de spullen voor een redelijke prijs laten wassen, dus waarom 7 broeken mee voor 4 weken. Toch doen we dat nog steeds. Prima om ’s avonds tijdens het eten wat anders aan te trekken, maar wanneer je daarvoor een goed objectief moet thuislaten, kan je jezelf afvragen of je goed bezig bent. Zeker wanneer je in afgelegen gebieden rondstruint, hoef je niet supersjiek rond te lopen.
Wanneer je een hotel of lodge betrekt, hoef je eigenlijk zelden zeep, shampoo, handdoeken en bedlinnen mee te nemen. Weet je het niet zeker, bel ze op of beter nog, stuur ze een e-mail met dat soort vragen. (Vraag dan gelijk of ze elektra hebben voor het laden van batterijen etc. en of dat 24 uur per dag beschikbaar is. Veel lodges in Afrika, Centraal- en Midden Amerika en Azië hebben geen of maar voor een paar uur per dag stroom.)

Zeker wanneer je vaker in de tropen komt, kan het erg handig zijn om speciale kleding te kopen. Deze weegt niet alleen heel weinig, het is ook erg snel droog en houdt vaak de zon goed tegen (veel kleding laat de zon toch door, zodat je gewoon kunt verbranden terwijl je helemaal gekleed bent). Het is best wel duur maar je hebt er erg veel plezier van. Wij hebben bijvoorbeeld emails van Jack Wolfskin. Deze overhemden zijn zeer comfortabel, onmiddellijk droog en wegen 72 gram. Daar kan je er wel een paar van meenemen. Broeken hebben wij van Regatta, Jack Wolfskin en Royal Robbins. Best wel duur maar superlicht, supercomfortabel en vol met (verborgen) zakken en afritsbare pijpen (alhoewel dat lang niet altijd slim is wanneer je te voet door hoog gras met trekken) tijdens game-drives hebben wij altijd dichte schoenen en lange broeken aan. De broeken wegen tussen de 150 en 200 gram. Weeg je eigen broek maar eens om te zien dat dit verschrikkelijk licht is. Dat bespaard erg veel gewicht.

Wat stop je waar
Wanneer je met z’n tweeen gaat, heb je de beschikking over twee koffers en twee stuks handbagage. Zeker wanneer je over moet stappen, kan je maar zo een koffer kwijtraken, maar ook bij een rechtstreekse vlucht kan dat gebeuren. Dat kan erg lastig worden. Je hebt vrachten mensen die elke een koffer vol met persoonlijke spullen stoppen. Wij doen dat anders. Ondanks dat wij een rechtstreekse vlucht kiezen, verdelen wij onze kleding en spullen voor de persoonlijke verzorging over de twee koffers. Raakt er dan een zoek, dan hebben wij in ieder geval allebei spullen waarmee we zeker de eerste dagen kunnen doorbrengen.
Natuurlijk pak je ook wat EHBO-spullen in. Zelfs in Nederland hebben wij beiden 2 setjes met EHBO-spullen in onze fototassen zitten. Dit zijn 2 kleine gripzakjes van 12 x 6 cm waarin de volgende zaken zitten: 1 snelverband nr. 1 – 5 gaasjes 1/16 – 10 losverpakte wondpleisters – 5 desinfectiedoekjes – 3 gesteriliseerde blarenprikkers – 1 kiss of life (hulpstuk voor mond op mond beademing) – 4 latex handschoenen – 1 warmtecompress – set heel scherpe mesjes.
Deze gaan natuurlijk niet meer in de handbagage, want dan ben je je mesjes kwijt.

Hiernaast hebben we nog twee grotere gripzakken bij ons. Ook deze worden verspreid over de twee koffers. Ze zijn van het formaat A5 en bevatten de volgende spullen: 4 latex handschoenen – 8 gaasjes 1/16 – 6 strepsils – 4 rhinocaps – 18 rennies – 15 Norritcapsules – 10 Paracetamol – 10 Aspirine – 9 Savett wondreinigingsdoekjes (desinfectie) – 10 strips hansaplast – 12 zakjes ORS (zakje met oplossing van zouten en suikers (zit ook in infuus) en gebruik je bijvoorbeeld na een forse inspanning of wanneer je verzwakt bent door uitdroging wegens problemen met je ontlasting) – 1 Labello – 15 Imodiumcapsules – 1 Cardthermometer (een stripje kuntstof in een kartonnen verpakking formaat creditcard. Leg deze onder je tong en deze meet je lichaamstemperatuur). Dit geheel weegt 290 gram.

Wat moet je zeker niet vergeten
Wanneer je naar de tropen gaat, neem je natuurlijk Deet mee. Dit is in verschillende vormen verkrijgbaar maar wij vinden een stick (Mosi Guard) het prettigst. Smeer jezelf goed in zodra de zon is ondergegaan. Jammer dat je naar citroen ruikt, maar het houdt de malariamuggen doeltreffend weg. Neem zeker geen parfum, eau de toilette of after shave mee. Daar zijn muggen gek op. Veel zoogdieren zullen het ook niet waarderen. Wat steek je verder zeker nog bij je….Duck tape natuurlijk! Je kunt het op rol kopen, maar dat neemt veel ruimte in beslag. Kies liever voor een verpakking van 2 meter of zo op een plat stukje karton. Weegt niets en is overal voor te gebruiken en beresterk. (we hebben het hier over textieltape). Een tekentang nemen wij ook altijd mee. Weegt 11 gram dus geen probleem. Ecologic is ook heel handig. Een verpakking weegt 42 gram en bevat bacteriën in gedroogde vorm. Wanneer je deze elke dag in water doet en dit opdrinkt, geeft je vreemde bacteriën die bijvoorbeeld voedselvergiftiging veroorzaken weinig kans. Wat moet je verder zonder een zakmes met een hoop functies. Wij hebben een zeer complete Victorinox waar zelfs een zaag inzit. Zorg er wel voor dat deze in je ruimbagage gaat anders lezen we de afloop wel in de krant.
Neem je een notebook mee, dan natuurlijk ook een CD-rom vol met programma’s voor het geval je notebook er geen zin meer in heeft. Een Ghost is natuurlijk nog beter. Ben je na een crash in 20 minuten weer helemaal klaar. Zonder verloopstekkerset heb je overigens ook een probleem in de meeste landen.
Wij hebben een eigen klamboe, maar die is inmiddels al vergaan. Eenmaal meegenomen en toen ondervonden dat ze daar overal voorzorgsmaatregelen nemen. Van klamboe boven het bed tot ramen waar vaste horren voorzitten. Kwestie van eveneens vragen in je mailtje. Spaart weer een paar honderd gram uit. Bezuinig hier overigens niet op wanneer er ergens geen protectie is. Je hebt maar een gezondheid en zeker in de tropen staan velen klaar om die onderuit te halen.

Ik hoef vast niet te vertellen dat je eventuele medicijnen natuurlijk nooit in de ruimbagage stopt, maar altijd in de handbagage.

Dit bagageverhaal wordt vervolgt.

Last edited by Panthera on Fri 19 Jan 2007, 23:39; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Fri 10 Dec 2004, 9:47    Post subject:
Beste ???

Daar heb je gelijk in. Ik dacht dat ik het in mijn eerste artikel had geschreven, maar het bleek te staan in de e-mails die ik hierover heb verzonden naar diverse leden.

Er zijn wat aanvullende tips die ik niet in dit forum wil behandelen. Die kunnen geinteresseerden wel via e-mail toegezonden krijgen.

Ik neem je opmerking op in mijn vorige artikel wat gaat over de documenten.
Dank voor je aanvulling.

Groet
Marco

hans gebuis

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Dec 2004, 10:22    Post subject:
beste marco,
hartelijk dank voor je uitstekende initiatief van "wijs op reis". hier zullen veel mensen iets aan hebben! wat ik in je bagageverhaal mis-maar misschien loop ik op de zaken vooruit- is een advies "koffer of tas". een tas of softcase-koffer lijkt voor de hand liggend in verband met besparing aan (basis) gewicht. toch ben ik zeker 1 keer blij geweest dat ik gekozen had voor een hardcase koffer. op een simpel chartervluchtje met martinair naar lesbos heb ik eens midden in de nacht mijn fotospullen uit de handbagage over moeten stoppen in m'n ruimbagage, simpel omdat mijn handbagage wel aan de afmetingen voldeed, maar het "toegestane gewicht" (ver) overschreed. dat je daar verre van blij mee bent laat zich raden, maar de lieve juffrouw leek me onvermurwbaar en er zat niets anders op. dat ik nu ver boven de toegestane 20 kg kwam en dus ook nog een fors bedrag aan overgewicht moest betalen was bijzaak, maar je fotospullen in het ruim is toch wel erg ongewenst!! gelukkig dus die hardcase wat beschadiging bij het transport tot een minimum beperkte. heb dit gelukkig maar 1 keer meegemaakt, maar je zult het maar treffen!!

beste groet,

hans.

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Dec 2004, 16:37    Post subject:
Nog een kleine reistip, afkomstig van Arthur Morris: koppel op reis in het vliegtuig of richting verblijf etc. altijd je (tele)lens af van de body. Een klein ongeval, ook met tas, kan desastreus zijn waarbij het koppelingsmechanisme ontzet kan raken.

Marco: goede tips van je !

Reis ze,
Phil

Panthera

PostPosted: Fri 10 Dec 2004, 18:22    Post subject:
Hoi Hans,

Je liep inderdaad op de zaken vooruit. Ik kan niet alleen maar schijven, moet af en toen ook nog fotograferen. Gisteren was het gelukkig prima in het zuiden (Beekse Bergen), maar vandaag was het helemaal niets.

Wij reizen altijd met harde schalenkoffers. Ik ga hier nog uitgebreid op in aangezien het wel eens voor kan komen (bij ons in ieder geval wel) dat er spullen in de koffers worden vervoerd. Wanneer je eenmaal hebt gezien hoe ze met je koffers om kunnen gaan, dan neem je alleen maar schalenkoffers.
Koop alvast maar een stuk PVC pijp van rond 125mm (weegt niet veel en wanneer je dat rechtop in het midden van je koffer zet zodat het van de onder- en de bovenkant het midden raakt, kan de koffer niet indeuken en de inhoud beschadigen).

Hoi Digibird,

Bij zulk vervoer, maar ook tijdens een lange autorit over hobbelige wegen in Afrika, moet je ze altijd gescheiden houden. Ook hierop kom ik uitgebreid terug in mijn postings.
Koop maar vast veel noppenfolie (met kleine luchtkamertjes) wat je om elk kwetsbaar deel doet. Want ook in een fototas kunnen spullen tegen elkaar komen wanneer je tussenschotjes verwijderd om meer spullen in een kleine ruimte te kunnen stoppen.

Overigens dank jullie beiden voor het meedenken.

Groet
Marco

@digibird
Het mailtje komt eraan.
Wij kunnen nog niet naar Kenia van Nikon schiet niet op met de D2X en die moet er eerst zijn.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum