Posted: Thu 01 Jan 2004, 11:57 Post subject: beste fotografieplekken Texel
Binnenkort zou ik graag eens wat andere plekken op willen zoeken dan waar ik normaalgesproken fotografeer. Ik denk met name aan Texel, Schiermonniksoog en de Dollard/ Breebaartpolder. Hebben jullie suggesties voor de beste plekken om steltlopers, roogvogels en ganzen te fotograferen? Ik fotografeer met Spiegelreflex (400mm+1.4); afstand is dus belangrijk.....
Een van de betere plekken om te fotograferen op Texel is de Ottersaat, een plasje aan de wadkant van Texel, vlakbij Dijkmanshuizen. Ik heb daar o.a. foto's van Dwergstern, Visdief en Kokmeeuw gemaakt (zie deze website). Ook De Petten, vlakbij de Mokbaai is goed voor steltlopers en watervogels. Verder kun je in de tuintjes, de noordkop van het eiland ook altijd wel redelijk goed fotograferen.
Voor een overzicht van alle plekken om vogels te kijken, zie de website van VWG Texel (http://home.planet.nl/~witte005/).
Schier ken ik wel goed, maar heb daar weinig gefotografeerd.
Daan, bedankt voor je reactie. Schier ben ik zel wel eens geweest, maar voor de "vogeltijd". Wat zijn je adviezen voor Schier? Plekken en maanden? Is het mogelijk om op het strand of andere locaties dichtbij de steltlopers te komen? (Ik wil namelijk een grotere overloper )
Om te vogelen op Schier zijn de Westerplas, de duinrand en de Kobbeduinen heel geschikt. Bij de Grilk (heet nu anders volgens mij) kun je goed zeevogelen. Maar of dit ook goed is om te fotograferen......zeker bij de Westerplas is alles vrij ver weg.
Grote delen van Schier zijn afgesloten tijdens de broedtijd (15 maart-15 juli??), maar het voor- en najaar zijn denk ik het meest geschikt om te vogelen en te fotograferen. In het najaar moet je goed in de bungalowparken rondkijken (De Monnik en ten noorden van het dorp), voor kleine zangertjes.
Goede hoogwatervluchtplaatsen ken ik niet, maar o.h.a. kun je redelijk fotograferen bij het wad, zoals bij de aanlegsteiger (zowel oude als nieuwe) en ook het punt waar de polder eindigt en overgaat in de kwelder is goed. Overlopers mijden Schiermonnikoog, die heb ik nog nooit daar gezien
De polder is in de winter goed voor veel Ganzen en in het voorjaar voor weidevogels.
Posted: Mon 05 Jan 2004, 19:15 Post subject: Fotograveren
De plasjes langs de waddenzeedijk (oostkant van het eiland) op Texel zijn inderdaad erg geschikt. In het voorjaar (lees broedtijd) zitten de Visdieven, Kluten, Plevieren hier vlak aan de weg. Ook regelmatig een Noordste Stern en afentoe een Dwergstern.
Verder over roofvogels: ik denk dat je niet echt goed een plek kunt aanwijzen om roofvogels te fotograveren. Dat is meer geluk hebben. Die beesten vliegen veel rond en blijven zitten zolang je rijd, maar wanneer je stopt zijn ze gauw vertrokken.
Voor de ganzen kan je het beste in Zuid-West Friesland zijn in de winter. Daar zitten ze massaal aan de weg. Rotganzen zijn leuk op Wieringen, maar misschien ook wel op Texel, dat weet ik niet!
Posted: Sat 15 May 2004, 16:00 Post subject: Texel
Hallo vogelvienden,
Maandag ga ik voor een korte vakantie naar Texel. Uiteraard gaan mijn digiscopingspullen mee. Welke gebieden zijn aan te raden om te digiscopen? Zijn er "bijzondere" vogels op dit eiland en zo ja waar te vinden?
Hoi Rico,
ik reageer even op dit topic dat al bestaat en waar je al wat info kunt vinden over plekken op Texel.
Ook voor waarnemingen kun je het beste kijken op http://home.planet.nl/~witte005/. Er zijn de laatste dagen 2 Hoppen gezien volgens mij, maar Texel is altijd leuk en je komt altijd vogelaars tegen die je weer wat kunnen vertellen.
Nog een paar plekken, de Waddendijk t.h.v. de zuidelijke Schorren is altijd goed voor Gele Kwikken (en dus ook Engelse Gele Kwikken, maar nu misschien een beetje laat).
Morinellen bevinden zich vaak op de akkers van Midden-Eierland, bijv. langs de Postweg. (maar ze zijn nu niet al te veel gezien).
De Slufter is mooi vogelen, maar daar moet je niet willen fotograferen.
Tussen de Slufter en de Noordpunt kom je regelmatig Blauwe Kieken en Velduilen tegen, maar voor fotograferen moet je geluk hebben.
De Blekersvallei is ook een mooi gebied, o.a. veel Sylvia's.
Suc6 ermee! (Moet ik me voorbereiden op extra servercapaciteit) _________________ Daan Schoonhoven
Admin Birdpix
PiXFACTORY
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum