Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Hoe gaan jullie "er op uit"?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 18:30    Post subject: Hoe gaan jullie "er op uit"?
Wat ik me afvraag en waar ik zelf wel eens moeilijkheden mee heb is de manier van fotograferen. Ik hou van wandelen in de natuur en logischerwijs kom je dan vrij veel tegen als vogels en wild. Echter zijn goede fotomogelijkheden zeer schaars en meestal kom dan thuis met hooguit wat waarnemingsbewijs en leuke herinneringen maar niet met spectaculaire foto's.

Nou zijn er soms ook wel eens mogelijkheden om ergens een vaste positie in te nemen zoals afgelopen zomer bij een nest van de Br Kiek op flinke afstand.

Nou ben ik sinds een poos ook in het bezit van het nodige camouflagemateriaal tot een hut/tentje aan toe. Maar hoe dit goed toe te passen weet ik niet.

Kortom, hoe gaan jullie op pad als je het idee hebt om goede platen te gaan schieten? Met de auto een bepaalde kant op en deze gebruiken om dieren te naderen en fotograferen? Lopend een bepaalde route lopen of juist op één punt in de auto of een hut zitten?

Ik hoop op wat tips en inspiratie die vast voor velen als handig ervaren kunnen worden, bedankt!
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 18:56    Post subject:
Hallo,

Ik zag je vraag op het forum staan. Zelf vind ik de mooiste manier van fotograferen om ergens te gaan aanzitten(ik fotografeer vooral wild, maar ook bij vogels spreekt mij dat het meest aan). Van te voren gaan kijken waar zich vogels ophouden, en dan(het liefst voor zonsopkomst) je camouflage opstelling neerzetten en wachten. Het mooie hiervan is dat de dieren ongestoord hun gang gaan. Bijkomend voordeel is dat je op een plek kunt gaan zitten waar jeeen mooie achtergrond hebt. Dit kan je van te voren een beetje uitzoeken. Ook vanuit de auto kun je door een vogelrijk gebied rijden(bijv. 's winters buizerds en torenvalken etc. in de ovp). Lopend kan ook maar dan zijn je kansen vaak beperkt ook al kun je op die manier vaak wel vliegbeelden maken. Het besluipen van dieren heeft wel iets moois, maar de kans op verstoring is dan aanzienlijk groter.

Het speelt uiteraard ook mee wat voor objectief je gebruikt. Als je een 500mm icm 1,4x hebt hoef je uiteraard minder dichtbij je onderwerp te komen dan dat je het met een 300mm moet doen. En ook de soort die je wilt fotograferen maakt uit. Zilvermeeuwen langs de kust bieden betere kansen op slagen dan bijv. een ijsvogel.

Veel succes ermee.

Groet, Bart

peter wijn

PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 20:59    Post subject:
hi sierraindiaxray.

je kunt bij foto's die jouw aanspreken de vraag stellen aan de fotograaf, dat leidt heel snel tot de meest zinnige reacties (en de belangstelling is leuk voor de fotograaf).

Kijk heel erg uit bij het zitten in de buurt van een nest, want voor je het weet is de vogel verstoord. dat zie je niet altijd zo direct.

succes, peter
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 21:41    Post subject:
Ik zie wel wat ik tegenkom. Naast het fotograferen probeer ik ook leuke soorten bij te kunnen schrijven. Ik probeer wel eens om 's ochtends ergens te gaan posten, maar ik ben helaas een avondmens. De ochtenden moet ik slapen, en het liefst tot een uur of 11, terwijl alle roofvogels al lang niet meer zo actief zijn. Maar op mijn manier ben ik al heel wat leuke soorten tegen gekomen, zoals de Roerdomp en de Roodhalsfuut die zich perfect lieten platen.
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 22:55    Post subject:
Jos Welbedacht wrote:
Ik zie wel wat ik tegenkom. Naast het fotograferen probeer ik ook leuke soorten bij te kunnen schrijven. Ik probeer wel eens om 's ochtends ergens te gaan posten, maar ik ben helaas een avondmens. De ochtenden moet ik slapen, en het liefst tot een uur of 11, terwijl alle roofvogels al lang niet meer zo actief zijn. Maar op mijn manier ben ik al heel wat leuke soorten tegen gekomen, zoals de Roerdomp en de Roodhalsfuut die zich perfect lieten platen.

Ha, al nachtzwaluwen gezien?
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 29 Aug 2006, 9:19    Post subject:
Ik ben een man van de auto, met bijbehorend rijstzak. Wanneer (bijv. een Buizerd) een stuk doorvliegt, is het met de auto makkelijker benaderen dan lopend. Ook wanneer een vogel juist terugvliegt, is de frustratie niet zo groot. Af en toe zet ik de auto aan de kant en ga een uurtje zitten posten. Dit doe ik dan met een kop koffie uit de thermosfles.
Is de vogelplek de moeite waard, stap ik uit en ga een stuk wandelen.
Daar ik nooit met een statief sjouw, is de auto voor mij op dit moment dè schuilhut.
Ik heb trouwens een nieuw idee....... Ik ben in het bezit van een Ford stationwagen. Wanneer ik de achterklep openzet, en daar een camouflagenet overheen hang, heb ik een prima soort schuilhut waar ik zowel in kan zitten als rechtop staan. Dit ga ik komende winter uitproberen.

Groeten, Aad Verkuijl

SierraIndiaXray

PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 13:00    Post subject:
Peter, de beste tip voor beginner en zelfs gevorderde. Ik was op ruime afstand op de openbare weg in een auto dus van verstoring was in dit geval geen sprake maar toch bedankt voor deze tip.

Bedankt allen voor de tips. Vind het toch erg lastig om nou te bepalen wat te doen. Met de auto is erg handig ivm het zware materiaal en de mobiele schuilhut, vind het dan juist toch wel lastig om te kiezen waar je moet gaan rijden ivm het tegenkomen van soorten e.d.

Wandelend kom je ook wel eens wat tegen maar dan ben je vaak teveel tijd kwijt met het statief of vliegen de vogels toch erg snel op.

Kortom, ik ben er zeker nog niet uit, ik zal ook eens rondvragen bij de individuele foto's, kijken of daar nog mooie tips uit voortkomen.
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 22:09    Post subject:
Mijn ervaring;

Wil je echt topplaatjes,
Ga dan verdekt opgesteld zitten wachten. Heb ik echter het geduld niet voor en de enkele keer dat ik dat wel heb, geen tijd of regent het pijpestelen.

Soorten zien,
Wandelen of fietsen. Je komt dan meestal niet zo dichtbij het onderwerp en de resultaten zullen dan ook altijd anders zijn dan je wanneer je vanuit je schuilhutje 3mtr van die groenpootruiter zit.

Beetje van beide,
Met de auto door de juiste gebieden rijden. Werkt als een soort schuilhut, de vogel kan geen menselijk gestalte waarnemen en zal minder snel schrikken. Algemeen gesproken dan.
Back to top
Reply with quote

Henk en Els de Gans

PostPosted: Fri 01 Sep 2006, 16:41    Post subject:
Ik lees ook altijd over de auto als schuilhut, maar heb er (maar probeer dit ook pas sinds kort)niet zulke goede ervaringen mee!
Ik heb een witte bestelwagen(vito), zo gauw ik al afrem " is de vogel gevlogen" Laughing

Zou het nog uitmaken wat voor auto je hebt, bijvoorbeeld kleine met onopvallende kleur, beter als bestelwagen?

henk
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Fri 01 Sep 2006, 17:11    Post subject:
Ik ben nog niet zo oud dat ik een auto mag Sad , maar ik ga meestal alleen of met Wilfred Oosterom een rondje fietsen. Dan zie je vanzelf wat, en met wat geluk komen ze ook nog dichtbij. Als we echt iets moois zien sluipen we erheen of stellen ons verdekt op en proberen in ieder geval zo dicht mogelijk bij de vogel (of een ander dier) te komen.
Alle foto's die ik heb geplaatst zijn zo genomen. (gewoon een rondje lopen of fietsen en kijken wat je tegenkomt dus)

gr
Jaco
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum