Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Manfrotto 055, met draaiknoppen of snelclips ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 12:27    Post subject: Manfrotto 055, met draaiknoppen of snelclips ?
Ik ben voornemens om binnenkort een Manfrotto 055 statief aan te schaffen voor mijn spottingscope. (voorlopig alleen om te spotten)
Ik twijfel nog of ik er een zal nemen waarvan ik de poten met draaiknoppen kan vastzetten of een die werkt met snelclips.
Het eerste systeem lijkt wat degelijker het laatste vooral makkelijker.
Wie kan mij uit eigen ervaring adviseren over de voor- en nadelen beide systemen.

Alvast dank, Fred
Back to top
Reply with quote

SierraIndiaXray

PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 12:55    Post subject:
Ik heb een Manfrotto statief met draaisluitingen en die werken erg goed, je hoeft ze niet zwaar aan te draaien dus je kunt er vrij vlot mee werken. De snelsluitingen zijn vast sneller maar ik vond het 't prijsverschil destijds niet waard. Succes met je keuze!
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 13:05    Post subject: Draaiknoppen of snelsluitingen
Ik zou gaan voor de draaiknoppen. Ik heb zelf de 055NAT met snelsluitingen. Heb bij die krengen al verschillende keren bloedblaren opgelopen omdat mijn hand- of vingervel er tussen kwam. Verder moet je de snelsluitingen naar verloop van tijd weer aandraaien omdat de 'rek' er een beetje uitgaat.

Heb ook een monopod met draaiknoppen en dit werkt wel heerlijk!

Als het aan mij lag draaiknoppen dus.

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 14:19    Post subject: Manfrotto statief 055NAT
Al jaren gebruik ik het groene Manfrotto 055NAT statief met de 128RC snelklikkop met lange handgreep. Ik heb gekozen voor de snelsluitingen op het statief omdat ik het statief in een oogwenk kan opzetten. Even de 6 snelsluitingen naar beneden klikken, de poten schieten naar beneden, vastdrukken en het statief staat. Ik ben gewend vanaf de dijk het wad over te kijken en tussentijds het statief even in/uit te klappen i.v.m. het sjouwwerk. Na een aantal maanden/jaren wel even de sluitingen controleren en eventueel opnieuw aandraaien met bijpassend sleuteltje. Zou niet anders willen.
Bijkomende voordeel is dat je de poten door verder terug te klikken vrijwel geheel horizontaal kan uitklappen, je zit dan wel met de middenpoot. Handig op een schuine helling.
Nadeel van draaiknoppen: kost meer tijd, minder flexibel, op de duur minder klemvast en ze gaan roesten.
Succes met de keuze. Probeer het eens uit!
Guido

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 22:18    Post subject:
Ik heb net een 055pro B aangeschaft. Kan me niet echt indenken dat het "oude"draai systeem degelijker zou zijn. Sterker nog, iemand postte dat ze zouden roesten....
De snelklik is gewoon erg snel. Vooral handig als je eens een berm ingaat, dijk op moet of andere hoogte verschillen tegenkomt. Klik los, gewicht verplaatsen, en klik weer vast. Ik vond het het prijsverschil waard.
Bezoek eens een winkel waar je het kunt proberen. (Proberen???? Shocked )
Back to top
Reply with quote

Jocrisse

PostPosted: Thu 31 Aug 2006, 21:38    Post subject:
Ik zou zeker de snelclips (of hoe heten die dingen) nemen.
Heb een monopod met draaisluiting gehad en werd er gek van. Altijd 2 handen en flink wat kracht nodig (het was een oudje en die sluiten naar verloop van tijd niet meer zo best).
Nu een Manfrotto met snelclips gekocht. Had ik veel eerder moeten doen.

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Sep 2006, 17:03    Post subject:
Ik heb een 055 met draaiknoppen, en een monopod met snel klips. Ze bevallen alletwee prima. Als ik moetst kiezen zou ik gaan voor de goedkoopste oplossing.
Hiervoor heb ik een statief gehad dat met een soort knelkoppeling rond de poot werkt. ( ik geloof dat Gitzo ook zo werkt ) Dat was echt lastig, want dan heb je steeds twee handeb nodig om de poten te verstellen.
Gewoon even uitproberen in de winkel.
Succes met je keuze
Ad
Back to top
Reply with quote

Fred Aerts

PostPosted: Sat 02 Sep 2006, 10:29    Post subject:
Bedankt voor al jullie reactie's.
Behalve mijn vraag hier op dit forum heb ik ook eens op het natuurfotografieforum rondgesnuffeld waar heeeeel veel vragen over statieven staan.
Conclusie: beide systemen hebben hun voor- en tegenstanders en voor alle aangevoerde argumenten is wat te zeggen.
Echt slecht worden geen van beide systemen bevonden.
Ik denk dat ik dan inderdaad toch maar voor het goedkoopste ga, dus de draaiknoppen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum