Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Fraai

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:10    Post subject: Fraai
Het is toch wel fraai. Vraag je als beginnend amateur fotograaf raad op deze site reageert er niemand. Ik heb wel gezien dat er een vaste kliek is en als je daar niet tussen past ( of om welke reden dan ook )wil niemand je raad geven. Zeer jammer voor de beginnende fotograaf.

Fer

Betreft keuze tussen sigma of canonlens van een paar dagen geleden.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:14    Post subject:
Hallo Fer,

Ik kan je niet helpen want ik fotografeer met Nikon, maar.... ik heb wel een tip. Je krijgt waarschijnlijk geen antwoord omdat deze vraag al vaker in het Forum ter sprake is gekomen. Gewoon even zoeken dus!

Succes
Hendrik van Kampen

Alexander Koenders

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:16    Post subject: weet ik ook niet
evenals Hendrik kan ook ik je niet helpen daar ik met olympus loop te spelen. Volg de link van Hendrik en je zult verast zijn van wat je aantreft Very Happy
Reply with quote

Fer

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:19    Post subject: re fraai
Oke, in ieder geval bedankt. Ik zal nog eens zoeken. Het blijft verdomd lastig.

Fer
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:19    Post subject:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_80400_4556os/index.htm

we willen wel fer .

maar je moet ze even wakker schudden :lol: ,

gr ad .

Fer

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:21    Post subject: re fraai
Bedankt Ad,

Hier heb ik tenminste iets aan.

Fer
Back to top
Reply with quote

gertjan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:21    Post subject:
Daarnaast is het een niet zo makkelijk te beantwoorden vraag die toch wel een erg persoonlijke voorkeur heeft.
Wat mijzelf betreft heb ik getwijfeld tussen een vast brandpunt bijv. 400mm of de 100-400 en uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat ik naast vogels ook andere flora en fauna fotografeer dus meer bereik heb.
Dus ga voor jezelf eens na wat je wil fotograferen.

Ik zou je aanraden naar een zaak te gaan om ze eens naast elkaar te zien / te proberen. Ook op www.eosdigitaal.nl vindt je veel over dit onderwerp tevens ook veel over de door je wellicht aan te schaffen 400D.

Ik heb zelf heel prettige ervaringen met corne van iperen zie www.cornevaniperen.nl.

Succes met je keuzes.

Groetjes gertjan

Fer

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 20:24    Post subject: re fraai
Wat een reacties allemaal. Ik neem mijn woorden terug. Als ik mijn keuze gemaakt heb laat ik het weten.Bedankt,

Fer
Back to top
Reply with quote

politrix

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 22:19    Post subject: Re: Fraai
Fer wrote:
Het is toch wel fraai. Vraag je als beginnend amateur fotograaf raad op deze site reageert er niemand. Ik heb wel gezien dat er een vaste kliek is en als je daar niet tussen past ( of om welke reden dan ook )wil niemand je raad geven. Zeer jammer voor de beginnende fotograaf.

Fer

spijker op zijn kop.
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 22:25    Post subject: Re: Fraai
politrix wrote:
Fer wrote:

Fer

spijker op zijn kop.

Dat gevoel heb ik soms ook...

Gr

Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 8:15    Post subject:
Het kan best zijn dat men het gevoel krijgt dat "de Birdpixer" niet genegen is om op dit soort oproepen te reageren. Het tegendeel is echter waar is mijn ervaring.
De reden dat de reacties soms laag in aantal zijn is dat men er toch wel moe van wordt om elke keer dezelfde vragen weer te beantwoorden, terwijl deze vaak gewoon op het forum te vinden zijn.
Elke keer als ik weer een vraag zie in de trant van "welke lens is beter X of Y" dan vraag ik me serieus af waarom iemand de moeite zou nemen om erop te reageren. Het lijkt er soms wel erg sterk op dat men tot niet meer bereid is dan het droppen van 1 zinnetje op een forum en anderen het werk te laten doen. Velen passen daarvoor en m.i. terecht. Als iemand zelf geen moeite doet om te vinden wat hij zoekt hoeft iemand anders dat zeker niet te doen !!
Sorry als ik wat zwartgallig overkom maar ik denk dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.

Groeten Michel
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 8:42    Post subject:
Ook ik fotografeer met Nikon, dus reageer niet omdat ik geen ervaring heb met Canon. Hoewel er een mooie zoekfunctie op deze site zit heb ik in het begin ervaren dat je niets van een onderwerp kunt vinden ondanks je zeker weet dat het erop staat. Soms ligt het aan de schrijfwijze van het onderwerp (schuiltent of schuiltentje of schuil tent of schuilhut), maar ik zie ook veel spelfouten, bijv. lenz, fotograven. Zelf denk ik dat de onderwerpen van het Forum duidelijker in wat meer sub-catogorieën moet worden ingedeeld. Soms lees je over lenzen onder verschillende categorieën, terwijl deze allemaal onder een sub-categorie ondergebracht zouden moeten zijn. Dat is een slordigheid van degene die het onderwerp aanmaakt. Veel onderwerpen zijn een herhaling, omdat iemand net zijn vraag iets anders stelt en meer toegesneden op zijn persoon.
Zelf heb ik getracht onder het onderwerp Nikon of Canon? enkele dagen geleden een discussie op gang te brengen (is mislukt - slechts twee reacties) met twee simpele vragen:
Vraag 1: wat is je huidige ideale combinatie camera/lens
Vraag 2: als je opnieuw zou beginnen (en niet op geld behoeft te letten) wat zou dan je ideale combinatie zijn op vogels te fotograferen.

Het zou mooi zijn als op deze site een statistiek zou zijn over de apperatuur die gebruikt wordt door BP-ers. Dat zou ook de beginnend fotograaf helpen bij het maken van een keus, al blijft het budget altijd een rol spelen.

Hans

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 8:44    Post subject:
Dat ben je zeker niet michel, ik verbaas me daar ook elke keer weer over.

En over "vaste kliek" (waar ik overigens niet toe behoor, voor zover ik weet): dat is inherent aan een internetgemeenschap zoals deze. Meer dan 3000 fotografen ondertussen, en daarvan is het onontkoombaar dat sommigen zich meer aangetrokken voelen door het werk van de een dan dat van de ander. Daarnaast ontstaan er fotografische vriendschappen: mensen die bij elkaar in de buurt blijken te wonen gaan soms samen op pad. Het is altijd leuk om te reageren op een foto van iemand die je kent, of om een reactie van zo iemand te lezen.
Hoe kom je dan bij zo'n kliek binnen? Eigenlijk is dat een foute vraag, het gaat meer om hoe je meer aandacht voor je foto's krijgt. Wat tips. Ten eerste: ga reageren op foto's van anderen. Als je naam maar vaak genoeg voorbijkomt bij de reacties, zijn mensen eerder geneigd om op een foto van jou te reageren. Ten tweede: blijf plaatsen, en zet in het bijschrift van je foto een vraag als je ergens over twijfelt (compositie, belichting, natuurlijkheid, etc). Oftewel: het is iets van de langere adem.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 15:53    Post subject:
als doorgewinterd lid van de vaste kliek heb ik goed nieuws.
er wordt de komende maanden (?) een poging ondernomen om de forumitems opnieuw te ordenen zodat het misschien makkelijker wordt om zelf te vinden, danwel voor anderen om door te verwijzen. misschien wordt de site er fraaier door.

de vraag is of je ongelukkig moet zijn als je geen antwoord krijgt van mensen die ergens geen verstand van hebben Laughing misschien kan gewoon niemand je met de keuze helpen.

@hans gerhardt,
of je aan de hand van statistiek moet bepalen welk merk voor jou de beste keus is? wat een ander kiest is niet relevant zolang je niet kunt zien wat ie er mee doet en onder welke omstandigheden het tot stand komt. Als iemand opmerkt dat arie ouwerkerk, rein hofman, hans gebuis of els brandenhorst mooie foto's maakt (ik noem er maar een paar met een eigen stijl), dan kan die zich verdiepen in de fotograaf en leren hoe zo'n foto tot stand komt (en zien welk materiaal daar bij past).
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 22:10    Post subject:
peter wijn wrote:
@hans gerhardt,
of je aan de hand van statistiek moet bepalen welk merk voor jou de beste keus is?

@Peter,

het lijkt mij toch wel interessant om te zien met welk gereedschap 3000 BP'ers de vogelfotografie bedrijven.

HJDT

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 23:40    Post subject:
Hans Gerhardt wrote:
peter wijn wrote:
@hans gerhardt,
of je aan de hand van statistiek moet bepalen welk merk voor jou de beste keus is?

@Peter,

het lijkt mij toch wel interessant om te zien met welk gereedschap 3000 BP'ers de vogelfotografie bedrijven.

Maar dan nog zegt dat helemaal niks over welk materiaal je zelf aan "moet" schaffen. Ik heb voor Canon gekozen vanwege het grotere aanbod in lenzen, de iets lagere prijs daarvan (en met de prijsverhoging van de Nikon lenzen is dat gat waarschijnlijk groter geworden) en de snellere AF, ook op de goedkopere lenzen. Voor iemand anders wegen andere dingen misschien zwaarder (las hier laatst van iemand die het o.a. op menu-structuur deed).
Kortom: probeer eens wat dingen uit, laat andere gebruikers je aanbieden wat van hen te gebruiken (of vraag dat gewoon aan iemand die je kent) en stap een winkel binnen en neem het allemaal eens ter hand. Je eigen indrukken zijn waardevoller dan die van anderen.

Groeten Michel
Reply with quote

snorbaarder

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 0:28    Post subject:
Ik heb ook goede ervaringen met het sturen van pb's naar personen die interessante spullen, stijl, of in mijn ogen veel kennis hebben.

Overigens heb ik ook vaak van de zoekfunctie gebruik gemaakt, maar slechts zelden met het gewenste resultaat.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum