Fred wrote: |
als ik een foto met een vogeltje o.i.d. afdruk op b.v. A4 formaat Dan staat deze vogel gemaakt met b.v. een D200 er toch groter op dan gemaakt met een anologe of fullframe camera ?
Bij mijn exif staat ook altijd : focal lengt 750 Terwijl ik een 500 lens gebruik |
Kashmar wrote: |
en dan nog dit: ik hoor vaak negatieve berichten over een fullframe camera omdat dat deze geen cropfactor heeft maar dat is dan toch een voordeel? Je hebt uiteindelijk hetzelfde plaatje maar dan met "meer er omheen" |
peter wijn wrote: |
ik ken iemand die zowel de 1d mkII heeft als een 20d en die - in ieder geval als ik er naast zit - meestal met de 20d werkt. om precies die reden die mr doodles noemt.
(uitgangspunt was dat ze zijn uitgerust met dezelfde lens, toch?) en dan even afmaken: als een full frame 5D 1,6 keer zoveel pixels heeft als een 20d of 30d, dan kun je rustig croppen tot hetzelfde niveau. 5D = 12.8 MP, 20D = 8,2 MP. 1,6 x 8,2 = 13,1 MP. (of heb ik verkeerd gerekend?) . |
Quote: |
Pak even om makkelijk te rekenen een 6mp met mooi 3000x2000 pixels met een crop van 1.5, de crop staat ten opzichte van de horizontaal lengte en verticale lengte van een negatief, dus op een 6 mp te kunnen evenaren met een crop moet je dus een
(3000*1.5)*(2000*1.5)= 4500x3000=13.5 mp fullframe camera voor hebben. Toch?? Ik heb het nog even uitgerekend voor de 30D (8mp) Dat wordt (3504x1.6)x(2336x1.6)=5606x3737=20.9 MP fullframe waar je dan in kan croppen met hetzelfde plaatje in 8mp over te houden. |
Panthera wrote: | ||
Nogmaals, hoe kom je er bij dat pixels wat met een crop (van verlengingsfactor) te maken heeft. Er klopt helemaal niets van deze berekening. Bij het croppen via de zoom of op de pc (dat mag eigenlijk helemaal niet zo heten. Beter is: wegsnijden) werk je met pixels maar niet met een verlengingsfactor. Kortom: hier worden appels met peren vergeleken in een foute setting waarbij een babylonische spraakverwarring ontstaat. Zo helpen we elkaar goed. |
jens wrote: |
iMaar bij het optisch zoomen blaas je de pixels op en dan gaat de som niet meer op.
Groeten jens |