Gender: Male Age: 35 Joined: 05 Feb 2005 Posts: 7 Location: Poortugaal
Posted: Sun 08 Oct 2006, 20:24 Post subject: Instellingen voor de Camera
Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een Canon Eos 350D met een 170-500 Sigma lens. Ik maak er wel redelijke platen mee, maar het is nog niet wat het moet wezen. Vogels die niet echt dichtbij zitten, krijg ik niet echt haarscherp. Ook vliegend wil niet echt lukken. Is dit beiden gewoon oefenen of zijn er nog goede tips voor...
Graag uw advies,
Herman vd Berg _________________ Canon Eos 350D + Sigma 170-500/5.0-6.3 APO
Hallo Herman,
De meeste goede scherpe foto's worden gemaakt vanaf statief. Als je het kunt betalen is een statief een goede uitgave. Tenzij je er zeker van bent dat je niet met statief wil werken.
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Sun 08 Oct 2006, 21:32 Post subject:
Hallo Herman,
Weet dat de sluitertijd eigenlijk altijd het omgekeerd evenredige van de brandpuntsafstand moet zijn. Zeker wanneer je in een minder ontspannen houdig staat of je suikerspiegel in je bloed te laag is.
Dat wil dus zeggen dat wanneer je met 500mm met een verlengingsfactor van 1,6 (dacht ik), dus met 800mm fotografeert, je een sluitertijd van minimaal 1/800ste van een seconde moet gebruiken.
Wanneer je een statief (een- of driepoot) gebruikt, een bonen/rijstzak of een ander stevig punt vindt, kan je ook een langzamere sluitertijd gebruiken. Kom je op 800mm echter onder de 1/200 of 1/300ste dan wordt het erg lastig om de foto haarscherp te krijgen, zeker wanneer het onderwerp zelf ook beweegt.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 09 Oct 2006, 8:20 Post subject:
voor de lens die je gebruikt maakt het diafragma minder uit. Met een lange telelens wil je zo min mogelijk scherp hebben.
Maar als je echt dicht bij het onderwerp (de vogel) bent, dan krijg je mooiere foto's als de vogel meer scherp is: kleinere opening. F11 is het verste wat ik ooit ben gegaan.
Voor zover mij bekend geeft jouw lens in principe prima resultaten vol open.
Je kunt eventueel testen of de lens/camera combinatie verkeerd scherpstelt (gebeurt wel eens). Als je hier op het forum zoekt naar "back-focus" dan kom je vast wel tegen hoe je die test kunt uitvoeren.
op grotere afstanden fotograferen kan problemen geven door trillingen van de (warme) lucht. eigenlijk moet je onderwerpje niet verder dan 10 m zijn.
succes.
Gender: Male Age: 35 Joined: 05 Feb 2005 Posts: 7 Location: Poortugaal
Posted: Mon 09 Oct 2006, 8:25 Post subject:
maar het is erg vaak zo dat ik als ik mijn diafragmawaarde op 5.6 instel, dat ik dan niet echt hele scherpe foto's uit de hoed tover maar meer foto's met ruis:S _________________ Canon Eos 350D + Sigma 170-500/5.0-6.3 APO
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 09 Oct 2006, 8:44 Post subject:
klinkt alsof het komt door croppen: naar een klein detail in je foto kijken.
ruis heeft niets met diafragma of sluitertijd te maken.
als je naar een klein detail kijkt, dan valt onscherpte ook beter op.
Gender: Male Age: 44 Joined: 03 Mar 2006 Posts: 34 Location: Steenwijk
Posted: Tue 05 Dec 2006, 19:53 Post subject:
IK heb zelf een sigma 50- 500 maar maak er erg cherpe foto's mee. Meestal fotografeer ik met diafragma 8.0. Bij de 70-300 met macro kreeg ik hier de beste resultaten mee. Ging ik naar 5.6 dan kreeg ik het object vrijwel niet scherp. Waarom weet ik niet.
Beste Herman, Je kunt met de 350D en een goede lens prima resultaten bereiken. Zelf heb ik de 350D gebruikt voordat ik overstapte naar een 30D. Ik gebruikte, en gebruik nog steeds, daarop een Canon 400mm 5.6 L lens met, vrijwel altijd, daar ook nog een Tamron 1.4x converter op. Bij elkaar dus 560mm. Omdat ik mijn spullen ook altijd op wandelingen door duinen en langs strand bij mij heb, gebruik ik nooit een statief. Dat zou te veel sjouwwerk worden.
Mijn lens is al haarscherp bij de grootste (f5.6) diafragma opening. Samen met de converter wordt dat dus f8. Ik fotografeer dan ook meestal met f5.6. Ik zorg daarbij dat de sluitertijden minimaal 1/500 zijn en verhoog daartoe eventueel de ISOwaarde. Standaard staat deze meestal op ISO400 bij mij maar met de 350D kun je ook nog prima op ISO800 fotograferen. Let daarbij wel op dat je niet onderbelicht want dan krijg je last van ruis dat zich vooral openbaart als je de foto achteraf gaat croppen en/of verscherpen.
Het vanuit de hand fotograferen vereist wel enige oefening om te zorgen dat je bij het indrukken van de sluiterknop niet te veel beweging veroorzaakt. Ondersteun de lens met je vrije hand ook altijd zo ver mogelijk van de camera af. Dan bereik je de meest stabiele situatie.
Ik ga er even van uit dat jouw lens goed is. Dat kun je bijvoorbeeld testen door vanaf een statief een voorwerp (iets pluizerigs?) op afstand te fotograferen. Probeer daarbij verschillende diafragma's en sluitertijden uit. Als je lens goed blijkt te zijn dan is het verder een kwestie van veel doen en dan komen de resultaten vanzelf.
Je kunt mijn 350D foto's bekijken door te zoeken op mijn naam (even "naam gebruiker" aanklikken). Alle foto's vanaf de Roodborsttapuit (7 Mei 2006) en vroeger zijn met de 350D en meestal vanuit de hand gemaakt. De Exif waarden staan er ook bij.
Succes!
Jan _________________ Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
nog een reactie over de vraag of diafragma iets aan scherpte doet.
hoe hoger het getal voor diafragma hoe meer scherpte-diepte, met andere woorden hoe groter het scherpte bereik. En daarmee de kans dat je een vogel oid scherp krijgt. Nadeel kan zijn dat ook achtergrond takken oid scherp worden. _________________ D70 Nikon AF-S 18-70 3.5 / Nikon E 50 1.8 / Sigma 28-200 D 3.3
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum