Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Beeldschermscherpte en fotokwaliteit

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Oct 2006, 8:11    Post subject: Beeldschermscherpte en fotokwaliteit
Beste allen,

Ik heb een vraagje. Meestal post ik mijn foto's vanaf mijn laptop. Op de laptop zien ze er dan vaak behoorlijk uit. Echter wanneer ik vervolgens via een andere computer de foto's bekijk zijn ze vaak of minder scherp of aan de echt donkere kant. (foto's die op mn laptop 'sfeervol' donker overkomen komen op een ander computer weer te donker over. Tevens zijn de foto's op de laptop vaak scherper).
Voorbeeld :

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=75428

Vraag is: ligt dit aan mn laptop of aan het beeld van vaste computers. En hoe beoordeel ik zelf nu echt eerlijk de kwaliteit van de plaatjes.

Ook een afdruk als ik die maak komt vaak weer niet overeen met het beeld op de laptop. Wie helpt?

Groetjes,

Patrick Lemmens

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Oct 2006, 8:16    Post subject:
De oplossing voor de kleurverschillen is dat je je monitor calibreerd, hierover is al het een en ander geschreven op het forum.
De scherptebeleving verschilt heel erg per type scherm dat je gebruikt. Het valt me de laatste tijd veel vaker op dat er veel foto's zijn die op mijn CRT thuis scherp zijn en op een TFT op mijn werk onscherp en andersom.

Groeten Michel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum