Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Wat doe ik verkeerd?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 15:28    Post subject: Wat doe ik verkeerd?
Hoi,
Ben nu al een paar dagen bezig met het fotograferen van enkele simpele kauwen. Maar telkens wanneer ik de foto's bekijk, dan blijkt er geen enkele gelukt te zijn. Telkens opnieuw die paarse gloed. Hier is één van mijn beste slechte foto, ik weet hij voldoet niet aan de voorwaarden, maar ik zou gewoon wat 'goeie raad' willen. Dan kan ik mij hierop verbeteren en zo betere foto's schieten.

Zeg me wat er verkeerd is (rechteronderhoek niet meetellen Embarassed ) aan de foto en wat ik hieraan kan doen.

http://img174.imageshack.us/img174/5979/probeersel186hc2.jpg

Alvast bedankt!

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 16:14    Post subject:
Bedoel je de overstraalde randen langs de witte lucht?
Dat ligt aan je lens denk ik. De goedkopere series "kitlensjes", al staat er Nikon of Canon op, voldoen bij langena niet meer aan wat we van de grote merken gewend waren.

Zelf gebruik ik die alleen nog voor haastwerk wat geen bijzondere kwaliteit vraagt. Voor alles wat mooier moet heb ik gelukkig nog wat oude MF lenzen liggen. Die zijn tegenwoordig trouwens ook voor relatief weinig geld 2e hands te koop op de vele marktplaatsen. Wil je moderne luxe dan dien je daarvoor simpelweg een dikke knip open te trekken.
Reply with quote

Rob S

PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 17:44    Post subject:
Afgezien van de paarse gloed denk ik dat de gebruikte ISO 1600 wat te veel van he goede is, zodat er in de kauw zelf wel erg veel ruis te zien is.
Verder kan je nog proberen om wat dichterbij te komen, en te zorgen voor een achtergrond die net even spannender is dan de schoorsteen die vlak achter het beestje staat. Een achtergrond van bijvoorbeeld bomen die wat verder weg staan zorgt er voor dat de vogel wat beter uitkomt.

Jocrisse

PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 17:49    Post subject:
Hier vind je informatie over je probleem.
De oorzaak lijkt me idd het gebruikte objectief (i.c.m. instellingen en onderwerp).
Andere vraag: waarom schiet je op ISO 1600? Je sluitertijd had gezien het statische onderwerp flink omlaag gekund en daarmee ook je ISO.
Een veelgebruikte vuistregel om zonder bewegingsonscherpte uit de hand te schieten: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand. Je had hier ipv 1/1000 naar 1/300 sec. gekund.

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 18:03    Post subject:
Jocrisse wrote:
De oorzaak lijkt me idd het gebruikte objectief (i.c.m. instellingen en onderwerp).

Niet perse het objectief, die is prima. Het ligt gewoon aan het hoge contrast tussen de schoorsteen en de felle lucht. Zelfs de 'dure' lenzen hebben daar last van, hetzij in midere mate. Probeer de felle lucht te vermijden en idd een lagere ISO instellen zodat je minder ruis krijgt (denk dat je bij deze foto prima op ISO 400 had kunnen fotograferen). Als je een ander onderwerp kiest, bijvoorbeeld mezen op een voedertafel tegen een donkere achtergrond, zul je zien dat je nergens geen last van hebt.

egon

PostPosted: Fri 20 Oct 2006, 18:43    Post subject:
aves wrote:
Jocrisse wrote:

Niet perse het objectief, die is prima. Het ligt gewoon aan het hoge contrast tussen de schoorsteen en de felle lucht. Zelfs de 'dure' lenzen hebben daar last van, hetzij in midere mate. Probeer de felle lucht te vermijden en idd een lagere ISO instellen zodat je minder ruis krijgt (denk dat je bij deze foto prima op ISO 400 had kunnen fotograferen). Als je een ander onderwerp kiest, bijvoorbeeld mezen op een voedertafel tegen een donkere achtergrond, zul je zien dat je nergens geen last van hebt.

Idd een meer dan uitstekende uitleg op fotocentraal.
Blijft staan dat ik hier in praktijk met bijvoorbeeld mijn antieke micro-nikkor 105, of de 50/1.4, zelfs met de spiegel geen last van heb itt de de kitzoomlensjes bij de D50.
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 21 Oct 2006, 18:40    Post subject:
Wanneer je de foto's in .RAW maakt, kun je in PS CS de optie Chr. Abb. met 2 schuifbalkjes regelen. Sinds ik alles in .RAW schiet zijn de foto's er een stuk op vooruit gegaan.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum