Posted: Fri 03 Nov 2006, 14:14 Post subject: Hoe zit het met (AF) punten?
Zat net een topic te lezen waar het over AF punten ging. Wat zijn dat eigenlijk?
Ik weet wel dat de Canon EOS-1D Mark II 45 beeldpunten heeft, de 350D 9 beeldpunten, en ga zo maar door. Is dat hetzelfde als AF punten?
Groet van een leek,
Adri _________________ Canon EOS 400D,
18-55mm f4.5-f5.6,
Canon 100mm f2.8 macro.
Sigma 50-500 F4-6.3
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Fri 03 Nov 2006, 14:55 Post subject:
Adri,
Dat is inderdaad hetzelfde. De AF punten zijn de autofocus sensoren die dienen voor de de scherpstelling. Deze hebben contrastverschil nodig om scherp te kunnen stellen. De middelste sensor is de enige (in elk geval op de 20D) die zowel horizontale (contrast)lijnen als verticale (contrast)lijnen kan "zien" en is daarom de gevoeligste sensor.
Overigens zijn de sensoren groter dan de puntjes die je in je zoeker ziet, maar dat is een ander verhaal.
Last edited by Doodles on Fri 03 Nov 2006, 14:56; edited 1 time in total
Posted: Fri 03 Nov 2006, 14:55 Post subject:
Ja, AF punten zijn punten, of eigenlijk regios in je beeldveld die je kunt selecteren om op de auto-focussen.
Die zijn in eerste orde gelijk aan elkaar. Er zijn wel twee versies, namelijk 'cross', die AFt op horizontale en vertikale lijnen en 'line' die alleen op horizontale lijnen (ff uit mijn hoofd) AFt.
Cross zijn gevoeliger en beter. Nikon gebruikt deze veel vaker dan Canon. Cross sensoren zijn (dus) ook gevoeliger bij minder contrast.
Posted: Fri 03 Nov 2006, 14:58 Post subject:
Peter,
De lijnsensoren die je bedoelt focussen of op horizontale lijnen (de linker en rechter sensor op de 20D) of op verticale lijnen (de bovenste en onderste sensor op de 20D).
Heb het wel eens getest en inderdaad kon de linker sensor niet scherpstellen op een toch wel duidelijk aanwezige verticale contrastlijn (bijvoorbeeld een zwarte lijn op een wit vel papier).
Dus als je van een vliegende vogel op zee een foto(bijv. foto's van Arie O.) maakt, hoe moet je dan scherpstellen?
Dan lijkt het me heel moeilijk focussen, omdat de golven er soms 'voor'
zitten.
Posted: Fri 03 Nov 2006, 15:23 Post subject:
Ik gebruik zelf altijd de middelste sensor, die is immers het gevoeligst en bovendien is het het minst lastig (ik heb het bewust niet over "het makkelijkst") je onderwerp midden in beeld te houden.
Zelf heb ik de AF op de * knop op de achterkant van de camera staan. Dus indrukken, vogel volgen en eventueel even loslaten als er iets voor je onderwerp dreigt te komen dat de AF kan misleiden. Als het storende element weg is druk je * weer in en hopelijk is de AF dan snel weer terug op het onderwerp.
Laat ik nog benadrukken dat de foto's van Arie resultaat zijn van heel veel oefenen en een goeie techniek, dat lukt echt niet zomaar!
Posted: Fri 03 Nov 2006, 15:38 Post subject:
Dat hangt van de achtergrond af. Tegen een blauwe lucht gaat dat heel aardig, maar als de achtergrond bestaat uit een rij bomen kan ik proberen wat ik wil, maar krijg ik de vogel niet scherp in de zoeker als ie zo klein is.
Als ie klein in beeld is, is ie waarschijnlijk ver weg. Dat betekent dat je scherptediepte relatief groot is en je vogel sneller scherp in beeld zal komen, ook als de camera er net naast scherpstelt.
Een ander voorbeeld: een relatief kleine torenval tegen een typisch Hollandse lichtgrijze lucht is bijna niet scherp te stellen. Er is dan te weinig contrast en de camera heeft dan eigenlijk een groot grijs vlak en niets om op te focussen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum