Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

aiservo met alle AF punten Canon 20D
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 12:02    Post subject: aiservo met alle AF punten Canon 20D
Hallo
Omdat ik wat meer actieplaten wil gaan fotograferen in de toekomst
ben ik wat aan het oefenen met AISSERVO mode met mijn 20D.
Ik gebruik dan alle AF punten. Is wel wennen omdat ik altijd one shot AF doe (met 1 punt en AF met knop achter op body).
Mijn ervaringen met AISERVO met 20D zijn niet al te best,echt krachtig AFen
en goed onderwerp scherp houden etc lukt niet echt overtuigend. Veel missers. Hoe zijn de ervaringen van andere met de 20D?
Heb toch het idee dat je voor aiservo toch echt bij een 1D moet zijn.
Ik gebruik de 500IS met 1.4 converter en 200 asa.

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 12:39    Post subject:
al servo werkt over het algemeen het best als je één scherpstelpunt selecteert. Anders gaat de lens zich een slag in de rondte zoeken en duurt het feitelijk te lang om een actiemoment te vangen, vooral met een drukke achtergrond. Ik heb ook de 20d, en bij mij werkt die insteek prima, maar wel na wat oefenen. Een truuk is om een soort eerst handmatig zo goed mogelijk scherp te stellen, en het laatste zetje met de autofocus te doen. Daarmee verklein je de kans dat de lens gaat zoeken. Als het object eenmaal gelocked is dan doet de al servo het naar behoren.
Back to top
Reply with quote

Michael Van Bosch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 12:42    Post subject:
Wat bedoel je met de "knop achter op body"?

Vind dit trouwens een goeie topic, ik mis ook vaak fraaie beelden omdat m'n AF z'n weg verliest in de AI SERVO mode (ook 20D + EF500mm)...

Vind ONE SHOT mode niet 'de' oplossing omdat bij vogels in vlucht de scherpte constant verandert...
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 14:05    Post subject:
Jeroen,

Ik gebruik dezelfde combi en heb hetzelfde probleem, veel missers omdat de camera vaak de AF op de achtergrond stelt. Met name bomen op de achtergrond zijn dodelijk, een blauwe lucht is al stukken beter.

De 20D is met name berucht in negatieve zin als het onderwerp recht op de camera afkomt, dan ben je zo goed als kansloos. De 30D schijnt hierin veel beter te zijn, de 1D2 is een klasse apart, maar volgens de kenners ook weer niet zo heel veel beter dat het prijsverschil alleen daarvoor is gerechtvaardigd.

Wat helpt is de AF range van je lens vooraf goed in te stellen (bijv. vanaf 10m) zodat de camera minder meters hoeft af te zoeken naar focus, dat scheelt al een slok op een borrel! Vooraf al manueel scherpstellen in de buurt van waar je je onderwerp verwacht helpt ook heel veel, zoals Luc al aangeeft. En verder inderdaad alleen het middelste AF punt gebruiken.

En oh ja, oefenen kan ook geen kwaad. Je schrijft dat je net bent begonnen met actiebeelden. Dan is het niet meer dan normaal dat het niet direct goed gaat. Heel veel proberen, beginnen met het tracken van "makkelijke" soorten als meeuwen en reigers en dan langzaam verder. Het is nu eenmaal niet makkelijk om met de kleine beeldhoek van 700mm op een 1,6 cropcamera je onderwerp in beeld te krijgen en te houden!

Ik doe het zelf al behoorlijk lang en gooi nog steeds meer dan 50% weg vanwege onscherpte. Pas als het echt niet langer aan mij ligt, maar 100% zeker aan de camera, ga ik de 1d2 overwegen, en zover ben ik nog niet. En zelfs met de 1D2 zul je moeten accepteren dat je (volgens de kenners alweer) nog steeds veel onscherpe beelden zult hebben!

Succes!

Btw: ik gebruik AI Servo ook voor stilstaande onderwerpen en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 14:16    Post subject: verbaasd
Hoi
Het verbaasd me doodle dat je eigenlijk zegt dat de AF van de 1dmk2 maar tikkeltje beter is dan die van de 20D in aiservomode.
Wellicht dat mensen die EN de 20D EN de mk2 hebben hier eens op kunnen reageren!

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 14:20    Post subject:
Neenee! Die van de 1d2 is veel beter dan die van de 20D! Ik gaf aan dat die van de 30D een hele verbetering is tov de 20D (andere AF algoritmes).

De 1D2n is nog steeds beter, maar niet zoveel beter dat je alleen daarvoor 2000 euro neer zou moeten tellen (hoewel dat subjectief is).

Dus voordat ik half BP over me heen krijg: de 1d2 is veel beter qua AF dan de 20D!!!

Btw, ik heb deze info verkregen door eenzelfde vraag te stellen op diverse US forums. De antwoorden waren nogal unaniem.

Zit zelf dus ook met dilemma 30D/1d2N. Het prijsverschil is erg groot. Maar ja, behalve de AF is het aantal fps en de kwaliteit van de body gewoon veel groter. Wellicht dus maar doorsparen, maar dat is off topic.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 14:21    Post subject: AF 30d beter
Grappig,ik heb dus ook dat dilemma.
Maar dat AF van 30D beter was dan 20D wist ik helemaal niet.

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 15:04    Post subject:
Hoe AF van de 20D werkt weet ik niet, wel dat ik wat dat betreft niet ontevreden ben over de 30D. Ik heb daar meestal een Canon 400mm 5.6 op plus een Tamron 1.4x teleconverter. Ik gebruik alleen het middelste AF-point en natuurlijk moet ie weleens zoeken maar vaak ook gaat het goed met de AF, ook met IAservo en zeker met de lucht als achtergrond.

Ik heb al met al nogal wat vluchtfoto's gemaakt met die combinatie. Een aantal daarvan staan tussen mijn foto's vanaf 21 Mei 2006, toen ik de 30D in gebruik nam. Vooral met de Boomvalk was ik erg in mijn nopjes omdat die nogal snel ging tijdens het jagen op libellen.

Jan

Doodles

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 15:15    Post subject:
Jan,

De boomvalk (die boven het water) is een goed voorbeeld van een moment waar de 20D problemen zou hebben. Een achtergrond met detail en een onderwerp dat bijna op je af komt vliegen.

Overigens vermoed ik dat de foto een flinke crop is. Dat betekent dat het onderwerp relatief ver weg was, dan is de scherptediepte ook groter en de kans op een scherpe boomvalk groter (bij voldoende sluitertijd uiteraard).
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 16:08    Post subject:
Daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een flinke crop.

Zeger

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 18:35    Post subject:
Ik voel me eigen niet aan gesproken en denk de rest ook niet,want het wil niet zeggen als je De 1DII hebt je dan betere fotoos maakt (voordat ik iedereen over me heen krijg) iedere fotograaf maakt niet uit met wat voor camera, heeft ook een hoop missers Wink

De 1DII heeft een optie voor Alservo ...... langzaam,normaal en snel...sommige gebruiken ''Snel'' maar mijn ervaring is ''Langzaam'' want ''snel'' dan reageert hij dus veel sneller op andere dingen,bomen,takjes,riet ect.... je kan er dan is een keer naast zitten zonder dat hij gelijk 20 meter naar achteren scherp gaat stellen,anderen zullen weer zeggen ''snel'' maar dat is persoonlijk.

Voor vliegbeeden gebruik ik wel altijd 45 AF punten,maar heb ook geen zekerheid dat hij weer scherp is enz........ veel oefenen en proberen,het moet een keer lukken.

Met alleen het middelste AF punt word het wel weer moeilijker,om hem te blijven volgen,als je er dan even naast zit kan de vogel al weer in niet zo'n goede positie zijn om af tedrukken voordat hij hem weer scherp gesteld hebt,dus mijn mening is,met vliegende beelden,zoveel mogelijk AF punten gebruiken,maar is ook weer persoonlijk.

Hmmm vraag me af ,wat ik zeg wel met het topic te maken hebt Rolling Eyes
ik weet namelijk niet hoe de 20D werkt,er zijn andere mensen die je daar beter bij kunnen helpen denk ik Wink

Doodles wrote:
Neenee! Die van de 1d2 is veel beter dan die van de 20D! Ik gaf aan dat die van de 30D een hele verbetering is tov de 20D (andere AF algoritmes).

De 1D2n is nog steeds beter, maar niet zoveel beter dat je alleen daarvoor 2000 euro neer zou moeten tellen (hoewel dat subjectief is).

Dus voordat ik half BP over me heen krijg: de 1d2 is veel beter qua AF dan de 20D!!!

Btw, ik heb deze info verkregen door eenzelfde vraag te stellen op diverse US forums. De antwoorden waren nogal unaniem.

Zit zelf dus ook met dilemma 30D/1d2N. Het prijsverschil is erg groot. Maar ja, behalve de AF is het aantal fps en de kwaliteit van de body gewoon veel groter. Wellicht dus maar doorsparen, maar dat is off topic.
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 20:41    Post subject:
Ik heb onlangs een 30D gekocht en moet zeggen: een groot verschil met de D20 hoor! De 30 is veel, maar dan ook veel rapper, zoveel zelfs dat ik nu aarzel om een Mark II te kopen (Canon blijft een beetje achter met zijn 8 miljoen pixels in combinatie met een 1.6 x sensor). Ik hou ze wel alletwee, maar ben van zin mijn 20D weg te doen van zodra Canon een nieuwe MarkII uitbrengt met 12 miljoen pixels én een sensor van 1.6x (of desnoods 1.3x zoals de huidige Mark II).
Na zeer veel expirimenteren (wie doet meer dan ik? Rolling Eyes )moet ik zeggen dat ik het nog altijd niet exact weet qua keuze voor AF. Meestal sta ik op "single shot" voor normale fotografie en gebruik ik alleen AF-servo voor vliegbeelden, maar dan bijna uitsluitend met één punt. De AF wordt écht traag met alle punten en all-servo. Je hebt ook nog de tussenstand die slechts de servo inzet bij beweging van het object. Ik vindt deze stand bijna waardeloos.
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 21:47    Post subject: Canon / Nikon D2X
Rudi ,

Heel herkenbaar. Canon blijft inderdaad erg achter en denk niet dat er een 12 meg pixel met 1.6 vergroting gaat komen voorjaar 2007.
Eerder weer een MK2N die fullframe is.
We kunnen jaloers zijn om de Nikon D2X,voor vogelfotografen DE ideale camera. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Gr
Jeroen

Last edited by Jeroen Gense on Sat 04 Nov 2006, 10:12; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Fri 03 Nov 2006, 21:54    Post subject:
Hoi Jeroen,

Je had een nieuw topic aangemaakt als reactie op dit onderwerp. Heb daarom je reactie verplaatst naar het juiste topic.

Groeten Michel
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 11:26    Post subject:
Zeger wrote:

Voor vliegbeeden gebruik ik wel altijd 45 AF punten,maar heb ook geen zekerheid dat hij weer scherp is enz........ veel oefenen en proberen,het moet een keer lukken.

Met alleen het middelste AF punt word het wel weer moeilijker,om hem te blijven volgen,als je er dan even naast zit kan de vogel al weer in niet zo'n goede positie zijn om af tedrukken voordat hij hem weer scherp gesteld hebt,dus mijn mening is,met vliegende beelden,zoveel mogelijk AF punten gebruiken,maar is ook weer persoonlijk.

Dit is wel degelijk on topic.

Bij vliegbeelden kun je de 45 punten best gebruiken tegen een egale achtergrond. Bij een achtergrond met detail gaat het dan te vaak mis. Enkel het middelste punt of eventueel de uitbreiding naar naastgelegen AF punten is dan vaak beter.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 13:17    Post subject: Re: Canon / Nikon D2X
Jeroen Gense wrote:
Heel herkenbaar. Canon blijft inderdaad erg achter en denk niet dat er een 12 meg pixel met 1.6 vergroting gaat komen voorjaar 2007.
Eerder weer een MK2N die fullframe is.
We kunnen jaloers zijn om de Nikon D2X,voor vogelfotografen DE ideale camera. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Als ik dit topic zo lees bekruipt me het gevoel dat elke actiefoto uit het verleden in feite inferieur is aan datgene wat er nog gaat komen. Een beetje realiteitszin lijkt me op zijn plaats.

(tip: als je een al servo op een 20d met bijvoorbeeld een 300mm niet onder de knie krijgt, ga dan net zolang oefenen totdat je het wel lukt. De fotograaf maakt nog steeds de foto, een body met lens is niet meer dan een instrument. Verwacht geen wonderen van een nieuwe body, tenminste, niet meteen).
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 15:37    Post subject: Re: Canon / Nikon D2X
Luc Hoogenstein wrote:

(tip: als je een al servo op een 20d met bijvoorbeeld een 300mm niet onder de knie krijgt, ga dan net zolang oefenen totdat je het wel lukt. De fotograaf maakt nog steeds de foto, een body met lens is niet meer dan een instrument. Verwacht geen wonderen van een nieuwe body, tenminste, niet meteen).

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar er is een reden dat de 1DmkIIn DE keuze is onder sport en natuurfotografen, en dat heeft vooral met de AF en fps te maken. Ik mag hopen dat het prijsverschil te rechtvaardigen is Very Happy

Een keten is nog altijd zo sterk als de zwakste schakel, en dat is bijna altijd de fotograaf! Maar feit is wel dat de 20D bekende gebreken heeft als het aankomt op actiefotografie (Af tracking).
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Sun 05 Nov 2006, 9:57    Post subject: eos 3 digitaal
Het zou leuk zijn als Canon eens kwam met een digitale EOS 3.
Die analoge body was echt erg fijn en ook betaalbaar.
Denk dat de meeste Canon gebruikers deze body nog wel kennen.
Ik heb hem met mijn in mijn hart verkocht

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 06 Nov 2006, 10:43    Post subject:
Frapant, het verschil tussen de 20D en 30D. Want qua AF hardware zijn ze identiek ?
Ik heb zelf een 20D met sinds kort een EF 400/5.6L. Voor mij gaat er een hele nieuwe wereld open qua snelheid tov mijn zeer oude Sigma 170-500

Ik gebruik idd. alleen het middelste punt, hoewel voor dit soort foto's alle punten een betere optie zou moeten zijn ? De camera/lens volgen uitstekend, uiteraard is het wel zo dat zodra je de vogel kwijt bent, de cam razend snel op iets anders scherp stelt....

De foto van de vliegende Vlaamse Gaai die ik hier neer heb gezet heb ik zo Zaterdag geschoten. Ik ben dus zeer tevreden over mijn combinatie van body ( 20D ) en objectief ( EF 400/5.6L ), hoewel het ongetwijfeld nog veel beter kan Wink

PS. De EOS 3 heeft/had toch hetzelfde AF systeem als de 1D MK II(N) ? Iig geeft Canon aan dat de EOS3 in combinatie met de EF 400/2.8L IS nog immer de snelste AF combinatie ter wereld is...

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Objectieven/Fixed_Focal_Length/EF_400mm_f28LIS_USM/

Quote:
Met het ringtype USM-aandrijving, het ingebouwde scherpstelsysteem en een verbeterd aandrijfalgoritme, is het autofocus van dit objectief het snelste ter wereld (indien gebruikt bij de EOS-3).

Sander
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Mon 06 Nov 2006, 11:14    Post subject:
Sander L wrote:
Frapant, het verschil tussen de 20D en 30D. Want qua AF hardware zijn ze identiek ?

De algoritmes die de AF berekenen zijn substantieel verbeterd. Volgens mij horen die tot de software en dan heb je gelijk. Dan vraag ik me weer af of die software niet in de 20D geladen kan worden...dat zal commercieel wel niet interessant zijn voor Canon!
Back to top
Reply with quote

jens

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Nov 2006, 23:50    Post subject:
Sander L wrote:

PS. De EOS 3 heeft/had toch hetzelfde AF systeem als de 1D MK II(N) ? Iig geeft Canon aan dat de EOS3 in combinatie met de EF 400/2.8L IS nog immer de snelste AF combinatie ter wereld is...

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Objectieven/Fixed_Focal_Length/EF_400mm_f28LIS_USM/

Dat gaat over de USM en aandrijfalgoritme toch? want dat geeft Canon bij meerdere lenzen aan..

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Objectieven/Fixed_Focal_Length/EF_500mm_f4LIS_USM/

Ik gebruik zelf bij vliegbeelden alle AF punten bij de 30D met 400 2.8 met of zonder converter en soms is het flink zoeken maar als hij het vind kan ik niet zeggen dat de 30D heel snel overstapt naar de achtergrond.

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 0:00    Post subject:
Moet toch nog even reageren op dit item. Ik ben de bezitter van een 1D Mark II en een 20D. Ik gebruik de camera's regelmatig naast elkaar.

De AF van de 20D is duidelijk trager dan die van de 1D (gelukkig). Maar veel heeft ook te maken met de ervaring van de fotograaf. Bij beide camera's moet het onderwerp goed op het AF-punt worden gehouden, al is dat met de 1DII makkelijker, omdat er meer instelmogelijkheden zijn.

Ben zelf nogal een liefhebber van actieplaatjes (al dan niet vliegend) en dan pak ik altijd de 1DII. Met kleinere vogels kies ik vaak voor de 45 punten, voor grotere vogels of meer voorspelbare bewegende kleine vogels het centrale AF-punt.

Ook ik zou graag een nieuwe Canon zien met 12 miljoen pixels, 1.6 cropfactor en snelheid van de 1DII. Maar of die er ooit komt?
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 6:26    Post subject: middelste AF punt / compo?
Arie

Die nieuwe body met 1.6 keer zal nooit komen denk ik maar ik wacht de PMA 2007 ff af.
Zo'n body heeft alleen Nikon jammer genoeg.

voor grotere vogels of meer voorspelbare bewegende kleine vogels het centrale AF-punt.

- Maar dan krijg je toch al je vogels in het midden van het beeld?
- Dus eigenlijk crop je dan sowieso je platen om er een mooie compo van te maken?

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 11:03    Post subject: arie,foto met duiker rechts boven de golfen.
Arie,
Bijv je roodkeelduiker met die golvenfoto ,de vogel heb je rechtsboven in beeld.
Hoe heb je dit dat gedaan met je AF op het centrale AF veld?

Groet
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 12:19    Post subject:
Je hebt vaak gelijk Jeroen. Wanneer je het centrale scherpstelpunt gebruikt staat je onderwerp vaak midden in beeld. Bij vogels dichtbij probeer ik op de kop te richten. Zodoende is er altijd meer ruimte aan de kant waar de vogel naar toe vliegt.

Bij die Roodkeelduiker was het al moeilijk genoeg de vogel op het AF-punt te houden, het beeld achteraf dus bijgesneden, maar is dat nu niet één van de grote voordelen van digitaal fotograferen? Ik heb geen probleem bij het achteraf maken van de compositie, maar je moet natuurlijk wel genoeg pixels overhouden voor een mooie prent.

Last edited by Arie Ouwerkerk on Tue 07 Nov 2006, 18:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum