Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

corrupte jpg-files - "can't determine the type"

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 21:04    Post subject: corrupte jpg-files - "can't determine the type"
Ben gisteren thuis gekomen van een weekje Ierland.
Had een kaartje (SD) van 1 gigabyte vol meegebracht. Kopieren via de kaartenlezer op de PC naar harde schijf.
Blijkt dat méér dan de helft van de foto's, alhoewel ze duidelijk nog het jpg-formaat dragen en duidelijk ook 'inhoud' hebben (3,5 MB/foto gemiddeld) niet meer leesbaar zijn.
Als je ze probeert te openen zegt de PC 'can't determine the type'.
Vreselijk is dat. Het is bovendien nog erger omdat ik na het 'verplaatsen' van de originele foto's die niet meer op het SD-kaartje staan heb.
Heeft iemand een idee hoe je zo'n corrupte jpg-files weer open kunt krijgen ?

Ik zocht al één en ander op het internet uit. Meestal wordt voorgesteld om met een recover-programma te proberen je gewiste gegevens op je SD-kaartje terug te halen, maar dit blijkt zelden het gewenste resultaat op te leveren.

Nu ik eens mooie foto's had gemaakt ...
Crying or Very sad

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 22:10    Post subject:
Gelukkig heb je nog wel foto's over. Moet er niet aan denken dat alle foto's weg zijn.
Wanneer ik op vakantie ga neem ik altijd mijn laptop mee om de foto's van diezelfde dag in te lezen en veilig te stellen. Zijn ze mislukt, kan ik altijd nog nieuwe maken.
Ik heb het volgende meegemaakt:
Kaartje in de kaartlezer en de boel "verplaatsen" naar een nieuw aangemaakte map. Blijkt dat ik alle foto's niet kon openen op de PC.
De error die ik kreeg weet ik niet meer. Ik kan mij wel herinnerinen dat het verplaatsen onwijs lang duurde. Kaartje leeg .... en geen foto's meer.
Laatst wilde ik weer mijn volle kaartje verplaatsen. Windows gaf aan dat dit 10 uur zou duren. Ik als een raket mijn kaartje uit de lezer getrokken en heb het daarna nog eens geprobeerd, maar nu met kopieren. Dit ging perfect. Alleen moet je daarna de kaart even legen.

Ik weet dus niet of jij ook de bevestiging kreeg dat dit veel te lang duurde?

Groeten, Aad

Yves De Bosscher

PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 22:27    Post subject:
Nou Aad, het duurde toch maar liefst 17 minuten ...
Heb ondertussen de demoversie van Photo Rescue laten lopen, en die is enkel in staat om de foto's die wél zijn overgezet naar mijn PC op m'n SD-kaartje terug te vinden. De andere foto's (met vogels Mad - Bonte Kraaien die een net dood gereden vos openreten bv.) kan ie niet terugbrengen.

Ik las ook dat het wellicht te maken heeft met een fout gekopieerde 'jpeg-header' en dat je je jpg-bestanden met een hex-editor kan openen en zo proberen te herstellen. Dat is dan trial- en error en uren en uren werk per foto - als het al zou lukken.

Wat google-zoekwerk levert ondermeer op dat dit meest van al gebeurde met SD-kaartjes.

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 22:30    Post subject:
Het lijkt mij sowieso verstandiger om de foto's vanaf de geheugenkaartjes altijd te kopieren naar de PC in plaats van ze te verplaatsen. Mocht het dan een keer misgaan, dan heb je ze altijd nog op de geheugenkaart staan.

Na een succesvolle transfer kan je het leegmaken van de kaart m.i. het beste doen door de kaart in de camera te formatteren. De meeste camerafabrikanten raden dit overigens ook aan.

Mvrgr, Joop G.
Back to top
Reply with quote

Kees de Jager

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Nov 2006, 22:39    Post subject:
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met RescuePro. Ooit bij een Sandisk kaartje gekregen. Deze al eens nodig gehad om verloren (gewiste) foto's toch nog van een kaartje af te halen.
Ik weet dat er vaak 2 modi zijn bij zulke programma's. 1 standaard - snelle - methode die met name kijkt naar gewiste foto's. Daarnaast nog 1 modus die het gehele kaartje op byte-level afzoekt en kijkt wat er nog van te maken valt.
Ik vermoed dat jij die laatste modus nodig hebt ... weet alleen niet of die ook in de demo/trial version zit (maar vermoed eigenlijk van niet.).

Kan me herinneren dat er een tijd terug een goed artikel hierover in een computerblad heeft gestaan. Dus mogelijk even zoeken op internet of je dat nog kan terugvinden ...

Veel succes.
Kees

p.s. ik gebruik eigenlijk altijd knippen / plakken om de foto's van mijn kaartje te krijgen, nog nooit problemen mee gehad.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum