Gender: Male Age: 51 Joined: 20 May 2006 Posts: 262 Location: Weert
Posted: Mon 06 Nov 2006, 21:29 Post subject: ruis 20D en ruis 1DMK2N
Hallo
Bij de 20D heb ik bij slecht licht bij 400 asa best veel ruis.
200 asa is net wat te weinig ,300 zou ideaal zijn maar kan ik helaas niet instellen.
Hoe zit het met ruis op 320 asa bij de 1DMK2?
Vaak heb ik net behoefte vanwege sluitertijd ergens tussen 200 en 400 iso in te stellen.
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Tue 07 Nov 2006, 0:03 Post subject:
Ruis valt bij 320 (en 400) ISO best wel mee met de 1DII. Wel is het zo dat je goed moet belichten. Wanneer je achteraf, ook in RAW, het één en ander moet rechtzetten ontstaat er eerder zichtbare ruis.
Maar die ruis is weer vrij eenvoudig te verwijderen met een bewerkingsprogramma, vooral als je het beeld niet teveel hebt gecropt. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 07 Nov 2006, 9:08 Post subject:
Wat Arie schrijft over juist belichten geldt ook voor de 20D. Deze camera staat juist bekend om zijn weinige ruis. En tja, als je niet van ruis houdt heb je een ruisverminderingsprogramma toch wel nodig, of je nu een 20D of een 1D2n hebt.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 07 Nov 2006, 10:33 Post subject:
Ik schiet altijd op Av. Bij wisselende omstandigheden pas ik de belichting aan met het grote wiel voorop de camera. Alles wat er dan nog niet goed belicht is valt over het algemeen nog goed te corrigeren in RSE.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Tue 07 Nov 2006, 12:22 Post subject:
Ik gebruik ook altijd diafragmavoorkeuze (Av). Net zoals Michel gebruik ik grote wiel achter voor de belichtingscompensatie. Ervaring leert hoeveel je moet compenseren. _________________ Zie voor veel meer foto's:
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 07 Nov 2006, 12:38 Post subject:
Arie,
Bij het tracken van een vogel in de vlucht die langs wisselende achtergronden vliegt (bomen, water, riet, lucht) wordt je belichting dan een roulette spel. Ik neem tenminste aan dat je niet tijdens het tracken je compensatie verandert?
Voorbeeld: een witte vogel vliegt voor een donkere rij dennenbomen langs bij zonnig weer. Hier is -2/3 tot -1 nodig om detail in het wit te houden. Vervolgens vliegt ie langs een gat in de bomenrij, met een lichtblauwe lucht. Hier is misschien zelfs een plus compensatie nodig om de vogel wit te houden (afhankelijk van de groote van de vogel) en dan zit je dus met een zwaar onderbelichte foto als je nog steeds -1 hebt staan. Opwerken in RAW kan wel, maar dat geeft gegarandeerd ruis en een mindere kwaliteit beeld.
Hoe pak jij een dergelijke situatie aan of vertrouw je op een beetje geluk?
Posted: Tue 07 Nov 2006, 14:11 Post subject:
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik de praktijk (in ieder geval bij mij) komt jouw voorbeeld weinig voor. Maar misschien is dat wel een voordeel van een Waddeneiland? Wel is het zo dat wanneer ik langs het strand meeuwen of Drieteenstrandlopers (lichte vogels) aan het fotograferen ben, wel eens een jager of een jonge Jan-van-gent (donkere vogels)passeert, dan is het zaak snel de belichtingscompensatie aan te passen. Daar ben ik inmiddels aardig aan gewend geraakt. Maar in sommige gevallen gaat het te snel en dan hoop ik er het beste van (op goed geluk dus), maar foto's nemen doe ik zeker! _________________ Zie voor veel meer foto's:
Last edited by Arie Ouwerkerk on Tue 07 Nov 2006, 14:56; edited 1 time in total
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum