Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Advies lens nikon 300mm af s f2.8 ed -2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 21:39    Post subject: Advies lens nikon 300mm af s f2.8 ed -2
Hoi, ik ben al lang op zoek naar een vaste lens voor vogelfotografie vanuit mijn schuiltentje.
De camera die ik nu gebruik is een nikon d70/s,maar hier zat alleen maar een standaard lensje bij.
Nu kan ik van mijn fotograaf een nikon vaste lens 300mm af s f2.8 ed (type 2) + converter 1.4xovernemen omdat hij met al zijn spullen is overgeschakeld op Canon.
Deze lens is ongeveer 3 jaar oud maar ziet er perfect uit.
Volgens hem is dit de perfecte combinatie voor mijn hobby,nl vogelfotografie.
Maar ik vind de prijs(3000 euro) vrij hoog,dus ik twijfel nog.
Het blijft een smak geld.
Toch zal de kogel een keer door de kerk moeten dus wie kan mij adviseren over deze mogelijke aankoop.

B.v.d.dank voor de nemen moeite,

Jos van de Kerkhof,
Someren,
0493-495769

van bogaert erik

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Nov 2006, 21:47    Post subject:
3000 is nog veel voor deze lens , ook als dat samen met de converter is, het is wel type 2 , als je vanuit een schuiltent opereert dan is 300 met converter wel genoeg maar buiten de tent zijn er wel momenten waar je een 2x converter zou willen gebruiken, dus die koop je best ook , en met deze lens is dat nog te doen, dan heb je 600mm f5,6 en met de D70 factor van 1,5 zit je aan 900mm f5,6 .
Back to top
Reply with quote

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Nov 2006, 0:37    Post subject: Re: Advies lens nikon 300mm af s f2.8 ed -2
AFS 300 f/2.8D II kost nieuws bij v Ieperen 3595; komt de 1.4 tc bij á 385... als je een goede vertrouwensrelatie met deze persoon hebt en het spul in perfecte conditie is vind ik de (wel wat hoge) prijs niet zo heel onacceptabel eigenlijk. Het scheelt toch wel behoorlijk met nieuw kopen.

Je vraag is eigenlijk of dit optiek wel maximaal bruikbaar voor je is. Die vraag wordt hier vaker gesteld. Het antwoord hangt gewoon af van wat je er precies mee wilt doen.
Alternatieven zijn:
- De veel goedkopere AFS 300 f/4D (€975 nieuw), met als (nmm) voordeel een veel kortere minimale focusafstand. Ik hoor/zie nergens klachten over dit ding. Ook veel uitstekende vogelplaten zijn hiermee gemaakt.
- Of 2e hands MF 500mm misschien.... Autofocus kwaliteiten worden wat overrated nmm; zijn altijd minder goed (inbegrepen het energieverbruik) bij de "lichtere" body's - dus past achter een moderne AFS 600 f/4D II eigenlijk beter een d2x, of d200. in hoeverre dit speelt voor de 300/2.8 weet ik niet. Moet je uitproberen.

Maar bedenk eerst goed waar je het precies voor gebruiken wilt.
(Edit: hier bedoel ik mee dat je afstanden en afbeeldingsmaatstaf etc., vanuit je schuiltentje, kunt berekenen).
Sterkte Wink
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 22:05    Post subject:
Ik meen dat ik op: http://www.nikonians.org/ ooit gelezen heb dat je de versie 2 niet moet hebben van deze lens. De eerste schijnt beter te zijn, en die moet je voor minder dan 2000 euro wel aan kunnen komen.
Misschien de moeite waard om een te onderzoeken?
mvrgr
Ad
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Nov 2006, 13:40    Post subject:
er staat op isarfoto.de al een tijdje een 500 AF-S in de aanbieding. volgens mij voor een redelijke prijs (gelet op de dingen die meegeleverd worden) is het treinreisje naar Berlijn wel waard.
Back to top
Reply with quote

dick hoogenboom

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Nov 2006, 17:36    Post subject:
Hallo Jos,

Ik ben de trotse bezitter van de afi 300mmf2,8 dus niet de 2e versie, en hij bevalt mij uitstekend. Ik gebruik hem veel met de 1,7 converter, de 2xconverter wil soms in de autofocusstand net naast de scherpte zitten. Die gebruik ik dan ook alleen in noodgevallen! In hoeverre de 2e versie minder zou zijn weet ik niet... Als je ens wilt weten wat ik er zoal mee gefotografeert heb moet je eens een kijkje op mijn site nemen
(www.dickhoogenboom.nl) en kijk dan naar de Lesbos serie 2 die heb ik geschoten met de Nikon D200 en voornoemde combinatie.

Succes en wijsheid,

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum