Gender: Male Age: 38 Joined: 03 Nov 2004 Posts: 75 Location: Ugchelen
Posted: Tue 21 Dec 2004, 10:35 Post subject: schuilhutjes
hey,
ik vroeg me af wat voor materiaal jullie gebruiken bij schuilhutjes.
ik heb niet zo behoefde om meteen een hele tent aan te schaffen ofzo ik vroeg me alleen af of het beter was om camouflagestof te gebruiken (helemaal dicht) of om een camouflagenet te gebruiken
alvast bedankt!
tim _________________ Canon 30d
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl
Gender: Male Age: 72 Joined: 11 Nov 2004 Posts: 47 Location: Delft
Posted: Tue 21 Dec 2004, 11:30 Post subject:
Kijk eens bij http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=792#792
Peter _________________ Canon Powershot S1 IS 3,2 megapixels, 5,8 - 58 mm (vergelijk 37 - 370 mm), één- en driepoot statief
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 21 Dec 2004, 22:34 Post subject:
Weet iemand een goed adres of website voor dit soort camouflagenetten en hutjes ?? Zou me daar wel eens in willen orienteren namelijk, heb ondertussen ervaren dat het in sommige gevallen wel errug handig is om bij de hand te hebben.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Tue 21 Dec 2004, 22:53 Post subject:
Inderdaad bij de meeste dump zaken hebben ze dat wel, verschillende tanknetten nadeel van deze is dat ze zwaar zijn. Af en toe kom je wel eens een groot formaat helmnetje tegen, een paar aan elkaar stikken en voila, een lichtgewicht camonet. _________________ Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Posted: Wed 22 Dec 2004, 19:29 Post subject:
http://www.pmfotoservice.nl/indexa.htm op deze site kwam ik nog een leuk tentje tegen die perfect is voor vogelfotografie,hij is alleen vrij prijzig
170 euro
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Wed 22 Dec 2004, 20:01 Post subject:
Camouflagenetten zijn aardig voor eenden, weidevogels en steltlopers maar niet voor roofvogels. Daar heb je een tentje voor nodig waar je voor zonsopkomst al in moet zitten aangezien de meeste roofvogels zeer vroeg op zijn. Met een tentje met frame kun je je nog bewegen met de eb- en vloed mee bijvoorbeeld achter sterns of steltlopers aan maar voor de meeste roofvogels moet je stationair op één plek gecamoufleerd zitten. De tentjes in de handel zijn duur, waaien om door de lichte constructie of zijn te zwaar dus het handigste is zelf wat te construeren. Op de afgelopen SOVON-dag heb ik weer diverse exemplaren bekeken die er binnen mooi uitzagen maar oof ze buiten ook voldoen...Daarbij moet je rekening houden met het terrein en of daar bijvoorbeeld koeien/runderen en paarden rondlopen die er dwars door heen gaan. Dat is onhandig als je er even niet bent en echt onpraktisch als je binnen zit. In het februarinummer van Grasduinen heb ik er een artikel over gepubliceerd en op mijn site zijn bij techniek ook verschillende tentjes en hutjes te zien. Overigens zijn de meeste materialen van de dump erg zwaar om mee het terrein in te sjouwen, zeker als je nog kilometers een moeras in- of een berg op moet met je fotouitrusting. Dan heb je eigenlijk een Hummer nodig en daar mag je in Nederland niet alle terreinen mee in.
Martijn als ik op je site kijk zie ook toch vooral dat je dezelfde manier gebruikt als die Fred Hazelhoff beschrijft in zijn boeken. Dus met een tent of een net en verder daar overheen nog heel veel spullen uit de omgeving dus takken enz. Doe jij het nog steeds zo of waren dit gewoon leuke plaatjes?
Groet Jan _________________ Canon 400d + Canon 400mm f5.6
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Wed 22 Dec 2004, 20:28 Post subject:
Hallo Rocker,
Als ik globaal kijk naar afgelopen jaar dan heb ik grotendeels gebruik gemaakt van vaste in het terrein (zelf)gebouwde hutten. Dat was zo bij de lammergieren in de Pyreneeën, in de OVP voor de zeearenden, Holendrecht voor de meeuwen en Polen voor de zeearenden. Het mooiste is natuurlijk als de hut er al staat of dat je ergens ter plekke wat kunt neerzetten voor langere tijd. Op Griend heb ik gewerkt met de fameuze loophutjes waar je gewoon inzit en mee rond loopt tot aan de kolonies of het strand. Maar goed alles is relatief: als je kijkt wat voor zeearendfoto's je vanaf de boot kunt maken in Polen vraag je je soms af waarom je nog dagenlang ergens in wegkruipt.
Omdat je misschien geen geld hebt om zo'n dure reis te betalen en een camera (een DSR) waarmee je goed vliegende vogels mee kan fotograferen met digiscopen zijn vliegende vogels erg lastig!!
Groet Jan _________________ Canon 400d + Canon 400mm f5.6
Age: 42 Joined: 02 Jan 2005 Posts: 42 Location: Overijssel
Posted: Mon 03 Jan 2005, 9:05 Post subject:
Ik vraag me nog een beetje af hoe je zo'n net gebruikt... aan een tak hangen en onderaan verankeren met je statief? En je kunt je lens wel door een maas heen porren? _________________ Wonderful creation
Posted: Mon 03 Jan 2005, 12:12 Post subject: Camonet
Hallo Johannes,
een net kan je inderdaad aan een paar takken of een paar tentstokken ophangen eventueel met gebruik van een aantal knijpers. Is geschikt voor de wat kleinere vogelsoorten. Met een zakmes maak je een opening op de plaats waar het objectief door gaat. Zoals Martijn de Jonge al schrijft, minder geschikt voor de roofvogels, die meer op hun hoede zijn.
Camonetten gebruik ik zelf veel bij het observeren van wild, met name vossen en dassen, wel moet je dan op de windrichting letten. Voor vogels gebruik ik altijd een schuiltent, vaak met nog eens een camonet er overheen. De "birdwatch" vindt ik persoonlijk aan de kleine kant en heeft als nadeel dat hij teveel lichtdoorlatend is, daarom gooi ik er vaak nog een camonet (bladervorm) overheen.
Posted: Tue 04 Jan 2005, 21:07 Post subject: een geweldige schuiltent
Ik worstelde zelf met dit probleem. Voor een sessie van één of meer dagen kun je je helemaal uitleven met camouflagenetten etc. Maar voor een gezellig ochtendje in de natuur is dit een hoop gedoe.
Ik heb nu een geweldige schuiltent die je binnen een paar seconden hebt staan, hij vormt zichzelf, ultralicht (je haakt hem zo aan je rugzak) en je bent er ook zo weer mee weg (echt binnen een paar seconden weer opgevouwen). _________________ Canon 300d met sigma 50/500
Last edited by Davevanstijn on Fri 22 Apr 2005, 22:54; edited 1 time in total
Dat zou ik ook wel willen weten. Heb je ook een extra gat onder om een statiefpoot door te steken? Deze is namelijk een stuk goedkoper dan het tentje van P&M, maar het gaat natuurlijk ook om de kwaliteit.
Posted: Wed 05 Jan 2005, 20:43 Post subject:
Klinkt erg interessant... Is een extra gat voor statiefpoot niet zo te maken?
Misschien meer de vraag of ie waterdicht is en winddicht? Als ik mij voor zonsopgang positioneer wil ik denk ik niet in de tocht zitten, zeker 's winters niet... Zelfs niet als ik dik ben ingepakt.
Edit: Van de ervaren schuilhut gebruikers... Waar moet je op letten, wat is belangrijk voor een goed hutje? _________________ Wonderful creation
Posted: Thu 06 Jan 2005, 13:36 Post subject:
Maakt niet uit waar ik in Nederland ben neergestreken?
ik ben serieus van plan zo'n ding te kopen en als ik een goede plek weet voor zonsopgang te gaan zitten... k zou dus maar oppassen met wat je zegt, want ik houd je er aan _________________ Wonderful creation
Posted: Thu 06 Jan 2005, 14:37 Post subject:
Johannes heeft al 6 uur zitten wachten zonder resultaat.. wil net opstappen, maar wat geritsel in het riet doet hem besluiten nog even af te wachten... En het is niet eens een karrekiet... nee een roerdompp.. een vreugdekreet kan nog maar net ingehouden worden en met al mijn wilskracht voorkom ik dat het tenje met mij een gat in de lucht springt... Adrenaline giert door mijn lijf... nog een stapje en die rietstengel zit niet meer voor zijn kop... compositie is perfect, licht heerlijk...
Tegen de tijd dat ik in dit soort situaties zit is denk ik nog wel enige oefening en lering vereist... Tot die tijd mag je langskomen.
Posted: Sat 08 Jan 2005, 0:24 Post subject: antwoord op doet ie het goed
Heren:
Zonder julie prozaische briefwisseling ruw te willen verstoren....nog even het verschuldigde antwoord op de vraag of de tent 'het-een-beetje-doet' Ik ben er erg tevreden over, het gat voor de statiefpoot zit er niet standaard in, maar dat had ik zo gemaakt Praktisch spul, je knipt er zo met een schaar doorheen
Nee...... ik heb geen aandelen in deze amerikaanse makelij maar nog even wat dingen die mij er specifiek aan bevallen: Hij staat echt rap, het is niet een kwestie van opzetten, de tent ontvouwt zich vanzelf. Hij is zwart van binnen, waterdicht en een speciale (jawel) anti geurcoating.
Tip: je kunt de camouflagekleur aanpassen aan het gebied waar je het meeste komt (ze hebben keuze!) ik ben zelf voor mossy oak gegaan en dat doet het goed in een bosrijke (loof) omgeving.
Tip2: Het scheelt flink in de kosten wanneer je met een aantal mensen tegelijk bestelt (verzendkosten naar verhouding veel goedkoper). _________________ Canon 300d met sigma 50/500
Posted: Sat 08 Jan 2005, 9:07 Post subject:
Ik ga er (bijna zeker nu) een kopen. Firecow hier zit er ook aan te denken, meer mensen die willen delen in de verzendkosten en zo een goedkopere schuilhut kunnen krijgen? _________________ Wonderful creation
Posted: Mon 10 Jan 2005, 21:43 Post subject:
Mag hij wel in één keer raak schieten, na 1 opname met drie flitsers is de vogel gevlogen en zie je hem die dag niet meer terug. _________________ Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum