Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Foto's onscherp. Advies?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 20:41    Post subject: Foto's onscherp. Advies?
Hallo allemaal; ik heb sinds kort een Sigma 170-500 lens. Die gebruik ik op mijn Canon 300D. De lens is van een ouder type en werkt daarom alleen op f5.0 en f5.6, anders geeft ie een error 99. Ik kan hem door Sigma om laten bouwen met een nieuwe chip voor 45 euro, maar heb dat nog niet gedaan. Is dat trouwens aan te bevelen? Je gebruikt toch meestal het diafragma geheel open, voor de snelste sluitertijd? Of niet?

Nu verder; ik heb wat foto's gemaakt, maar ben niet tevreden over de scherpte hiervan. Heeft iemand adviezen, of ligt het aan mijn apparatuur?

Hierbij een foto, gemaakt met mijn Canon 300D, de Sigma 170-500 in combinatie met een Kenko 1,5 converter. Op F5.6 (de Kenko converter wordt niet 'gezien'), en sluitertijd 1/1600. Heb hem op 1600 ISO genomen, om de snelle sluitertijd te krijgen. Heb hem uit de hand genomen.

Dit was een van de betere foto's; waarom worden ze niet mooi scherp? Ik zie hier allemaal van die vreselijk scherpe fotos onlinel hoe krijg ik dat?

Nog een vraag trouwens; met mijn Kenko 1,5 x converter erop wil mijn Sigma 170-500 in het grotere telebereik niet automatisch focussen, terwijl de camera wel f5.6 aangeeft. Is dat normaal? Is daar nog iets aan te doen? In een heel enkel geval werkt het overigens wel; maar dat is 1 op de 10 keer of zo. Beetje lastig.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet, Ronald

Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 20:54    Post subject:
Hallo Ronald,

Je bent vergeten te melden of je de foto uit de hand gemaakt hebt of vanaf statief. Hoewel ik vermoed dat je met een sluiterijd van 1/1600 niet veel bewegingsonscherpte meer zult hebben is het toch handig om te weten.
Overigens is het niet aan te bevelen al je foto's op ISO 1600 te maken. Dit zorgt er namelijk voor dat er erg veel ruis ontstaat wat je foto's nauwelijks geschikt maakt om nog veel na te bewerken.

Wat betreft de converter: ik weet niet hoe het zit met diafragma enzo als de lens niet goed samenwerkt met de camera maar misschien dat iemand anders je daarbij kan helpen ??

Als je wil mag je de originele foto wel even naar me toe mailen dan kan ik kijken of ik er nog iets zinnigs over kan zeggen (zie mijn profiel voor het adres).

Groeten Michel
Reply with quote

Jaco Ottevanger

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 21:22    Post subject:
Je zegt dat je de foto uit de hand hebt genomen. Daar ligt het waarschijnlijk voor het grootste gedeelte aan. Eerst fotografeerde ik ook uit de hand, en daar was ik toen zeer tevreden mee, maar nadat ik er andere foto's naast had gelegd, zag ik dat het nog veel scherper kon, en ik zag maar 1 optie, een statief gebruiken. Dat heb ik toen gedaan, ik heb ook tussendoor nog met een pittezak foto's gemaakt (wat overigens ook goed gaat), maar iig krijg je er met statief en een goede nabewerking ook nog heel wat uit.
Succes verder

Jaco

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 21:50    Post subject:
Ronald,

ik heb in het verleden ook met deze combi (alleen ander merk converter) gefotografeerd. Gaat op zich goed, alleen de scherpte van een Canon lens zul je niet halen (maar die kost ook een stuk meer).

Uit de hand fotograferen kan zeker. Echter alleen bij voldoende licht zodat je snelheid hebt. ISO opschroeven naar 1600 niet doen (zie antwoord van Michel). Ik ging meestal tot max. 400 (of soort moest wel erg bijzonder zijn).
Met een converter er tussen trouwens altijd zorgen voor ondersteuning (eenpoot, driepoot of wat er in de buurt is), die houd je in je hand niet stil.

Ik zou nog even wacht met omchippen van je lens totdat je tevreden bent met het resultaat. Daarna wel aan te bevelen, al was het maar om die lastige errors te voorkomen.

Veel succes ermee.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

NicoBeun

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 22:18    Post subject:
Ik zelf heb ook een Sigma 170-500. Volgens mij is de lens niet geschikt om met een converter te werken. Wel geschikt zijn b.v. de 70-200 2.8 EX en de 50-500, de zg Bigma.

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 23:24    Post subject:
Ik zou als ik jou was eerst eens proberen om een aantal foto's te maken zonder converter en met de iso op 200, sluitertijd 1/500ste of sneller en dan van een soort die makkelijk te benaderen is (zodat je niet veel hoeft te croppen) zoals een wilde eend of 1 of andere meeuw of zo. Ik denk dat je foto's dan wel al wat beter zijn, weet je in ieder geval of het aan je fotouitrusting ligt of niet.

jpjp

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 23:57    Post subject:
Heb je al één scherpe foto met deze combinatie gemaakt? Zelf heb ik hier nog een al meer dan vijftien jaar oude sigma 400mm f5,6 liggen die het op analoog goed deed maar op digitaal nog geen enkele scherpe foto mee kunnen maken, dit probleem is bekend bij sommige sigmalenzen zowel oudere als nieuwe types waaronder enkele exemplaren van de 120-300mm.

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 20:51    Post subject:
Zie ook antwoord NicoBeun, zoomlenzen met teleconverters geeft (meestal) geen goede resultaten. Ik denk dat je beter de converter weg kunt laten. Verder zou ik idd wat testopnames vanaf statief en eventueel met draadontspanner/ afstandsbediening proberen (kun je gelijk naar ISO 200 - 400 gaan).

viewmasterqueen

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 21:27    Post subject:
okee, bedankt, ga ik allemaal eens overwegen en testen.

trouwens, maakt het gebruik van een UV filter nog uit? Is zonder beter?

gebruik hem eigenlijk alleen ter bescherming, maar ben toch al wel heel zuinig op de lens en de zonnekap beschermt ook aardig goed.
Back to top
Reply with quote

mtenbos

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 21:44    Post subject:
een uv filter heeft geen negatieve invloeden op je foto's

Imac 24" 2,4 Ghz 320 GB 4GB intern geheugen
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 21:49    Post subject:
Gebruik met of zonder UV filter maakt eigenlijk niks uit. Er gaat geen scherpte of licht verloren. Ik zou hem er op laten, puur voor bescherming van de lens.

Groeten Martin
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 20:26    Post subject:
Ik heb zelf ook deze Sigma gehad, een ouder type. De lens is zeker tot leuke plaatjes in staat, maar mijn ervaring is dat je minimaal op een diafragma waarde van F=9 moet zitten ! Mijn advies zou zijn om de camera op Av te gebruiken, diafragma 9, ISO niet boven de 400. De sluitertijdentijden die je zult krijgen zullen een statief noodzakelijk maken.

Sander
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 20:29    Post subject:
Overigens, welke focuspunt van de camera gebruik je ( dit omdat de vogel op je voorbeeld foto niet in het midden staat ).
Een slecht UV filter kan weldegelijk grote onscherpte veroorzaken, er staan diverse voorbeelden op internet, dit is zeer eenvoudig te testen, door het filter te verwijderen en een paar testshots te maken Very Happy

Sander
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 20:39    Post subject:
Sander L wrote:
Ik heb zelf ook deze Sigma gehad, een ouder type. De lens is zeker tot leuke plaatjes in staat, maar mijn ervaring is dat je minimaal op een diafragma waarde van F=9 moet zitten ! Mijn advies zou zijn om de camera op Av te gebruiken, diafragma 9, ISO niet boven de 400. De sluitertijdentijden die je zult krijgen zullen een statief noodzakelijk maken.

Dat was dus helaas niet mogelijk zonder hem te laten rechippen! Ik zit ook nog met een oude sigma lens, de 400mm apo tele macro welke trouwens heel erg mooie plaatjes maakt. Volgens mij is het niet meer mogelijk om deze te laten rechippen zodat je noodgedwongen op F5,6 moet platen.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 21:06    Post subject:
Maar mijn 170-500 was op 6.3@500 ( hoewel de cam 5.6 aangeeft ) behoorlijk soft. Dat gaat niet helpen bij het schieten van scherpe platen...
Mijns inzien is deze lens, als je deze alleen op 5.6 ( =6.3 ) kunt gebruiken, praktisch onbruikbaar.

Sander
Back to top
Reply with quote

viewmasterqueen

PostPosted: Sat 02 Dec 2006, 6:48    Post subject:
ok, das duidelijk. toch maar laten rechippen dus.
ritje naar nieuwegein en dan maar hopen dat t wat opschiet.

ik vond het ook wel wat beperkt hoor alleen f5.6. wel vreemd trouwens dat die lens van zo minne kwaliteit is. ik bedoel dat hoort toch een goed ding te zijn, ook op 5.6. nieuw was ie toch zon 800 a 900 euro. dat is ook niet niks.

dat uv filter ga ik ook eens verwijderen. op de een of andere manier komt er ook steeds stof onder. hoe kan dat?

bedankt allemaal!
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Sat 02 Dec 2006, 10:06    Post subject:
De Sigma 170-500 is een prima objectief, maar heel veel objectieven zullen niet optimaal scoren bij max. geopend diafragma.

Sander
Back to top
Reply with quote

viewmasterqueen

PostPosted: Sun 03 Dec 2006, 14:33    Post subject:
Quote:
Mijns inzien is deze lens, als je deze alleen op 5.6 ( =6.3 ) kunt gebruiken, praktisch onbruikbaar.

Toch vind ik dat een vreemd verhaal, voor toch best een kostbqare lens.
Waarom zou ik dan deze redelijk lichtsterke lens kopen als ik hem noodgedwongen alleen op F9 kan gebruiken?

Dan was ik beter af geweest met alleen de Kenko converter 1,5 x op mijn Canon EF 90-300 4.5-5.6. Dat komt dan ruwweg op hetzelfde neer. En is een stuk voordeliger: Kenko a 90 euro (nieuw) en de lens gebruikt voor 100. Tel uit je winst!

Eerlijk gezegd ben ik deze combi nu aan het testen en dat werkt eigenlijk nog niet eens zo slecht. Bovenal is de combi heel licht en handzaam.

Wat denken jullie? Deze combi aanhouden en de Sigma verkopen? Scheelt me ook het omchippen. Maar wat is wijsheid?
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum