Jan Hendriks wrote: |
Ik wil binnenkort wat foto's laten afdrukken. Met het aanmaken binnen PS-elements van een niet-gecropte foto heb ik geen probleem. Gewoon in de pulldown van "Afbeelding" kiezen voor "Vergroten/verkleinen" en daarna resolutie 300 invullen, vervolgens het formaat in cm aangeven en klaar is kees.
Maar als ik wil croppen komt een ander probleem om de hoek kijken. Namelijk, hoe weet ik tot hoever ik mag croppen zonder dat de kwaliteit van de foto daaronder lijdt? Ik kan bij het croptool aangeven dat ik bv 15x10 cm wil hebben en daar ook 300 dpi bij invullen. Maar hoe weet ik of de crop die ik vervolgens laat uitsnijden niet te weinig pixels gaat bevatten? Hoe doen jullie dat, zijn daar vuistregels voor? Jan |
digidaan wrote: |
[
Het is helemaal niet nodig om in PS(E) 300 dpi/ppi in te vullen. Het gaat alleen om de resolutie. Invullen hiervan heeft alleen zin als je zelf gaat printen. Hoe hoger de resolutie hoe beter de afdruk, maar je kunt nog steeds prima afdrukken krijgen van 10x15 van een bestand van 1200x1600 pixels. Alleen de resolutie is dus van belang. |
Jan Hendriks wrote: |
Oeps, ik zie ineens een heleboel antwoorden. Ik ga daar even doorheen, maar een ding wil ik al opmerken. Daan, ik moet een enkele keer een foto aanleveren voor een verhaaltje in een blaadje van onze vogelvereniging en daar wordt toch 300ppi gevraagd.
Dat blaadje wordt niet geprint maar gedrukt. Gelden daar dan dezelfde regels voor als bij printwerk? En gelden die regels dus niet wanneer je foto's door een centrale laat afdrukken? Jan |
HJDT wrote: |
Ik heb al eens foto's op 10x15 laten afdrukken die niet groter waren dan 800x600 en dat leverde goede afdrukken op. Tuurlijk is dat geen kwaliteit om de foto groter af te drukken maar als je niet hoger gaat dan dat is het zeker te doen.
Groeten Michel |
Panthera wrote: |
Het maximale wat er nog goed uit zag met een 2,6 MP camera (2000x1300 pixels) is 3 x 2 meter!
Wie daaraan twijfelt, moet gewoon even naar de Beekse Bergen gaan. Daar zijn een hoop foto's te vinden als met die resolutie. |