Ik zelf heb sinds kort een 30D met een canon 400mm 5.6 en van bij de eerste foto's viel me op dat er precies toch wel wat ruis aanwezig was. Ook de scherpte vond ik maar matig. Vroeger fotografeerde ik met de 20D en naar mij gevoel scoorde die toch beter op ruis en scherpte.
Ik ben toen op het internet gaan zoeken naar wat meer informatie. Je leest soms dat er wel nog gebruikers zijn die hun 20D boven hun 30D verkiezen.
Het is ook zo dat een 30D met alle instellingen op 0 wordt geleverd, terwijl de 20D, de beste instellingen vanuit de fabriek mee kreeg. Dus bij de 30D moet je nog gaan zoeken naar de voor jou beste instellingen.
Toch heb ik het gevoel dat ik niet op hetzelfde niveau geraak als met mijn vroegere 20D.
Ik heb zelf een tijdje getwijfeld of ik mijn 30D niet zou verkopen en ergens een jonge tweedehandse 20D te zoeken. Uiteindelijk heb ik hem toch maar gehouden, maar toen ik bovenstaande topic las, begon ik toch opnieuw te twijfelen.
Ik moet wel toegeven dat ik de 30D nog maar weinig kunnen testen heb. Weinig tijd en problemen met mijn knie zorgen daarvoor. Misschien moet ik het toestel nog wat beter leren kennen?
Ik had graag eens van jullie gehoord wat jullie bevindingen zijn. Welke instellingen jullie gebruiken (scherpte, contrast, saturatie, spot of Center-weighted meting, ...), nabewerking, ...
Bart _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Posted: Thu 07 Dec 2006, 15:31 Post subject:
over de 30D kan ik (nog) niets zeggen, maar bij de 20D heb ik de standaard instellingen allemaal weer op 0 gezet, je kan achteraf op de computer toch ook alles aanpassen.
maar ik ben nu idd ook wel benieuwd naar de bevindingen van de 30D gebruikers, dit omdat ik van plan ben mijn 20D om te ruilen voor een 30D. _________________ www.ltdphoto.com
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 07 Dec 2006, 15:53 Post subject:
Wellicht ten overvloede: de parameters waar jullie het over hebben zijn alleen van invloed op JPG beelden. Als je RAW schiet hebben deze absoluut GEEN invloed.
Ik heb dit weekend de 30D even kunnen proberen. Denk idd dat de autofocus beter is dan die van de 20D. De camera laat zich minder snel afleiden door drukke achtergronden bij het volgen van vogels in de vlucht. Ook opnamen van vogels die op je af komen vliegen gaan een stuk beter dan met de 20D, die er om bekend staat heel slecht te zijn op dat specifieke punt.
Feitelijk is het dezelfde camera met een groter LCD, spotmeting en betere AF afstelling (en een paar andere kleine upgrades).
Ik ben een half jaar geleden overgestapt van een 350D naar een 30D en heb daar erg aan moeten wennen. Voor mijn gevoel had de 30D meer ruis dan de 350D. Maar aan de andere kant heb ik ook erg veel foto's gemaakt waarbij nauwelijks ruis optrad. Ook moet ik daaraan toevoegen dat ik vrijwel al mij foto's crop en verscherp omdat ik praktisch nooit vanuit een schuilhut werk en dus meestal de vogels van wat verderaf moet platen. En ja, croppen en verscherpen laat de ruis natuurlijk ook niet ongemoeid.
De 30D krijgt vooral snel last van ruis krijgt als je wat onderbelicht maar misschien is dat wel een eigenschap van alle camera's. Ik ga daarom meestal aan de veilige, wat lichtere kant ziten. Enfin, ondanks dat zou ik hem niet meer willen missen. Hij is snel, focust beter dan m'n 350D en is prettig robuust.
Jan _________________ Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Bij het verder zoeken op het internet kwam ik volgend artikel tegen: http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=102910
Het is dus wel degelijk zo dat de 30d meer ruis heeft. _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Ja dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar als je suft op het internet dan praten sommigen over bepaalde reeksen die meer ruis zouden vertonen dan andere. _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Gender: Male Age: 67 Joined: 05 Jun 2005 Posts: 380 Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Posted: Thu 07 Dec 2006, 18:39 Post subject:
Ik heb ze beide. Ook ik moest even wennen aan de instellingen maar nu heb ik het onder de knie. Mijn 20D zette ik altijd op "scherpst" in zijn instellingen. Dit beviel me het best. Uiteraard deed ik dat ook met mijn 30D die ik kocht om naar Turkije te gaan. Fout dus. Deze camera levert heel wat scherpere beelden af en elke foto kwam eigenlijk al "overscherpt" uit het doosje. Nu heb ik alles op de klassieke instellingen staan en zie dat de foto's al even scherp zijn als bij de "scherpste" stand bij de 20. Daarnaast is de 30D veel, maar dan ook veel rapper. Je kunt haast niet één foto nemen zo je op de stand "snelvuren" staat. De autofocus is vlugger en veel rapper zo je alle punten inschakeld. Daarnaast is het grote scherpmje leuk en de blauwe knop werkt ook makkelijk om je foto's te transporteren.
Wat ik nu wél heb, en vroeger haast nooit, dat is dat ik het wiek veel makkelijker manipuleer en dat ik dan ook vaak aan het fotograferen ben met de verkeerde stand, dus helemaal overbelicht of helemaal onderbelicht. Dat wieltje moet ik dan ongewild verzetten zonder dat ik het weet. Echt vervelend. Bij mijn 20D ben ik dat haast nooit ondervonden.
Zo, dat zijn mijn bevindingen.
Groet, Rudi _________________ Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Grappig Rudi, ik gebruik alleen maar het middelste focuspunt, nooit anders gedaan ook. Ik vond dat hij met alle punten actief minder goed focuste als er ook andere objecten in de buurt van de vogel waren.
Het verdraaien van dat wieltje gebeurt mij slechts hoogst zelden. Het zal alleen kunnen gebeuren als ik de camera in mijn tas stop of er weer uit haal. Ook gebruik ik vrijwel altijd F5.6 in de AV mode (de grootste lensopening) dus heeft het verdraaien bij mij alleen effect als het hoger, naar rechts, draait.
Daarnaast gaat mijn camera na 4 minuten op standby en dan heeft het al helemaal geen effect meer.
Jan _________________ Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Omdat ik toch nog steeds niet overtuigd was van mijn 30D heb ik van't weekend eens serieus gaan testen.
Ik heb 3 foto's online gezet. 2 op ISO 200 en eentje op ISO400. Vooral die foto op ISO400 vind ik behoorlijk wat ruis tonen. Alle foto's zijn genomen vanop statief. In RAW en dan omgezet naar jpg met een minimale compressie.
Ik had graag eens jullie mening gehoord ivm ruis en scherpte. Je kan ze best eens opslaan op je pc en ze eens goed bekijken op 100%. Let op ze zijn copyright :-) _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Sun 10 Dec 2006, 22:35 Post subject:
Ik kan niet anders zeggen dan dat de ruis in de foto op 400ISO inderdaad wel vrij prominent aanwezig is. Het lijkt me meer dan er met mijn 20D aan ruis optreed in de foto.
Overigens heb ik ergens een test gelezen waarin dit voor twee of drie verschillende 30D's tegenover eenzelfde aantal 20D's inderdaad werd aangetoond. Canon beweert volgens dat artikel in de hardware niks veranderd te hebben maar zwijgt over de software.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Ik ken dit probleem met mijn 30D niet. Regelmatig fotografeer ik op iso 800 en heb dan net zoveel/ weinig/ minder ruis als jij op iso 400. Dit is een voorbeeld:
De foto is met een iso waarde van iso 800 genomen en niet van ruis ontdaan.
Het helpt echter wel behoorlijk als je je belichting in een keer goed instelt. Wellicht kun je vooraf proefopnamen maken en dan manueel op de juiste sluitertijd/ diafragma instellen (check histogram). Onderbelichting veroorzaakt ruis.
De signal/ noise ratio is optimaal bij iso 160. De camera staat bij mij hier standaard op, maar ik pas de iso waarde aan afhankelijk van de sluitertijd/ onderwerp. Ik neem aan dat je in RAW fotografeert? Dan maakt de rest van de instellingen niet veel uit.
Fuse:
"Ik heb 3 foto's online gezet. 2 op ISO 200 en eentje op ISO400. Vooral die foto op ISO400 vind ik behoorlijk wat ruis tonen. Alle foto's zijn genomen vanop statief. In RAW en dan omgezet naar jpg met een minimale compressie."
Ik weet niet hoe je de rest hebt ingesteld maar het lijkt alsof de foto's, met ruis, behoorlijk verscherpt zijn. Als je verscherping in het menu op + hebt ingesteld zou ik dit onmiddelijk op neutraal zetten, net zoals de overige instellingen trouwens.
Als het komt door verscherping in Photoshop raad ik je aan om altijd eerst ruis te verwijderen en (indien mogelijk alleen het onderwerp waar het om gaat) daarna pas te verscherpen. _________________ Groeten Jan Bosch
http://www.jan-bosch.eu/
Fuse, ruis treedt sterk op bij onderbelichting. Ik krijg de indruk dat jouw foto's nogal onderbelicht zijn, althans zo komt het bij mij over, en dus is het niet zo verwonderlijk dat er nogal wat ruis op voorkomt. Probeer eens een test met goed belichte foto's.
Nog even ter verduidelijking. De foto's zijn onbewerkt. In RAW gefotografeerd en enkel in JPEG bewaard. Voor de rest is daar niets mee gebeurd. Geen verscherping.
Ik heb nu ook eens een RAW file van de foto aan ISO400 online gezet misschien zijn jullie daar iets meer mee?
Gender: Male Age: 60 Joined: 01 May 2004 Posts: 86 Location: Zeevang
Posted: Mon 11 Dec 2006, 19:26 Post subject: 30d
Ik heb sinds een paar maanden ook een 30d en heb mijn 10d verkocht. Het grooste nadeel van de 30d is dat ie enorm veel stof vreet. Bij de 10d heb ik in 2 jaar tijd de sensor 2x moeten reinigen terwijl bij de 30d in 3 maanden tijd al aan 2x reinigen toe kom. Bij konijnenberg zeiden ze dat ze die klacht ook al meerdere malen hadden binnen gekregen. Ze zeiden er nog bij dat het bij de 5d nog veel erger is.
Voor de rest biedt de 30d, wat mij betreft, alleen maar voordelen (supersnel, scherp, groot scherm, weinig ruis en natuurlijk spotmeting).
Groeten,
Hans _________________ CANON
Ik heb de cr2 even gedownload en het origineel en een bewerking in mijn PA gezet. Volgens mij is de originele opname ongeveer 1 tot 1,3 stop onderbelicht . Dit heb ik mbv BreezeBrowser gecorrigeerd/ geconverteerd naar een 8 bits tiff file. Door de onderbelichting is de ruis niet weg, maar kan wel tot een redelijk acceptabel niveau worden teruggebracht (voor de sterke crop en de onderbelichting). In PS enige kleine aanpassingen gedaan om het iets op te krikken en daarna selective verscherping op contrastlijnen toegepast. Ik heb geen ruisreductie (programma) toegepast. Wellicht is de foto nu ietsje te licht, maar dat kan naar smaak aangepast woren.
Voor de liefhebbers ook de exif en histogram geupload
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum