Hallo Patrick, gefeliciteerd met je nieuwe lens en je zal er ongetwijfeld mooie plaatjes mee gaan maken.
Ik lees het bovenstaande en het zijn eigenlijk twee verschillende vragen.
Ten eerste de ruis heeft met de nabewerking te maken en niet met de lens.
Ik ga door op je andere vraag over de lens.
Zelf ben ik heel tevreden over deze lens, nu heb ik het voordat ik de Sigma 50-500 APO had ook met veel minder gedaan. Voor mij was het een grote vooruitgang (en betaalbaar voor me). Ik lees op het forum ook negatieve verhalen, maar ik ben er positief over en krijg daarom vrijwel wekelijks een aantal persoonlijke berichtjes met vragen over de lens, die ik helaas niet altijd meer beantwoord (zijn er gewoon teveel).
Nu ben ik altijd al een zoomlens gewend en kan aardig daarmee overweg.
Een zoomlens blijft een zoomlens!
Een goed resultaat behaal je als je het onderwerp redelijk vol in beeld hebt op de 500 mm.
Zit het onderwerp verderweg en ga je helemaal uitzomen, kom je eigenlijk vaste milimeters te kort. Het onderwerp mist dan de scherpte die je hebt als het dichterbij zit. Daar zijn natuurlijk de vaste lenzen geschikt voor. Een converter zou je kunnen proberen, maar daar win je geen scherpte mee, wel de vogel dichterbij, maar tegelijkertijd de vogel wat vlak en weinig detailering. Gewoon geduld hebben en wachten tot de vogel dichterbij komt.
Het allerbeste resultat haal je als je kan terugzomen van 500 mm naar 400 mm.
Als je mijn foto's bekijkt zijn het ook 100% foto's en niet of nauwelijks gecropt.
Zo dichtbij zat de vogel dus, 3 a 4 meter voor een kleine en 5 a 6 meter een wat grotere vogel.
Ook niet afhankelijk zijn van 1 opname, meestal is de eerste opname die ik maak ook niet geheel scherp. Bij de tweede opname kan ik een klein beetje nafocussen op bijvoorbeeld kop/oog.
Ik heb je voorbeeld van de aalscholver bekeken en kan naar aanleiding hiervan niet zo goed oordelen.
Mijn eerste gedachte, zit net te ver weg voor een zoomlens (vlakke vogel). Tweede gedachte, ruis is ontstaan door nabewerking en crop.
Patrick, ik hoop dat je aan dit verhaal wat hebt.
Groetjes Els