Gender: Male Age: 71 Joined: 23 Nov 2006 Posts: 39 Location: apeldoorn
Posted: Fri 15 Dec 2006, 17:05 Post subject: welke lens
Hallo ben helemaal weg van al die mooie vogelfoto s die ik hier zie heb een duizend euro te besteden geef je niet zo maar even uit dus wat goede raad is nooit weg heb een nikon D50 waar ik mee fotografeer wat raden jullie mij nu aan een sigma 50-500 of een sigma 80-400 alle twee ongeveer duizend euro per stuk of is er een ander alternatief voor die prijs die ook goed is. Ik ga voor de lens die de meest scherpe foto s maakt ik begrijp ligt natuurlijk niet altijd aan de lens maar ook aan de geen die de foto s maakt maar al doende leert men natuurlijk heb nu een tamron 18-200 mm 3.5-6.3 XR maar daar veel te weinig bereik mee.
Ik zou met ongeveer dit budget kiezen voor nikkor 300/4 plus tc14e.
Maar kijk vooral verder rond in wat o.a. op dit forum (maar ook bijv. Nikonians) al over dit topic naar voren is gekomen.
Gender: Male Age: 59 Joined: 18 Nov 2005 Posts: 155 Location: ZETTEN
Posted: Fri 15 Dec 2006, 18:19 Post subject:
Zou zeker kijken voor een telelens, kijk anders 's op de site van bijvoorbeeld Konijnenberg.nl en vraagt dan de mening over de lenzen.
Ik heb jaren met een zoomobjectief gewerkt, maar ben sinds korte tijd overgestapt naar tele en kan je wel zeggen, is een verbetering geworden in scherpte en foto, helaas niet in prijs :)
Zelf heb ik een D70 met nikon 70-300 ed. Ik wilde meer en heb na veel lezen en kijken gekozen voor een Nikon 300 mm f4 afs met 1.4 TC. Deze ga ik van de week ophalen bij Corne van Iperen (http://www.cornevaniperen.nl/). Is volgens mij het goedkoopst in Ned.
Komt samen op 1360 euro. Voordeel van deze lens boven zoomlenzen is volgens mij dat hij lichtsterker is en scherper. Zoomlenzen blijven toch altijd een beetje een compromis. Verder is de lens redelijk handzaam en heeft hij een behoorlijke snelle afs. En hij kan behoorlijk dichtbij scherpstellen (ik geloof op 1,5m). Dit is handig bij klein spul en bv. reptielen.
Hopelijk kan ik hier binnenkort mooie plaatjes mee laten zien op birdpix.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 17 Dec 2006, 23:24 Post subject:
je kan beginnen met 300.
Maar er zijn ook zat mensen met de 50-500. Zeer populaire lens, waarschijnlijk dankzij behoorlijk snelle autofocus in vergelijking met 80-400 (allemaal van horen zeggen).
Je kan ook een 300 F4 kopen en de tc nog even laten wachten.
Eerlijk gezegd: ik weet niet of je nu meer hebt aan image stabilisatie of aan snelle af. Eigenlijk wil je allebij.
Gender: Male Age: 59 Joined: 18 Nov 2005 Posts: 155 Location: ZETTEN
Posted: Mon 18 Dec 2006, 9:09 Post subject:
De 50-500mm van Tamron is zeker een goede lens, mijn schoonmoeder gebruikt hem ook op een D50 body.
Is alleen jammer dat er geen IF motortje in zit waardoor de lens beweegt als je hem op een kussen wilt leggen, of zo.
Maar omdat de lens best lang is, kan je op de kap op het kussen leggen, het motortje zit namelijk achter op de lens (als je begrijp wat ik bedoel)
ik zat zelf ook met een beperkt budget en heb na een mislukte poging met een tweedehands Sigma 170-500, gekozen voor de Canon EF 100-400 IS USM. Die ligt iets boven je budget, maar als je zoekt, kun je hem voor rond de 1300 euro vinden. Die lens heeft USM en IS, en is een L-lens. IS is gewoon erg handig.
of je neemt eens een kijkje op http://www.fotoapparatuur.nl/, bij de tweedehands lenzen. Staat regelmatig iets in die trend tussen, zag net bijvoorbeeld zowel een 100-400 als een 300mm van Canon staan, twee van de meest gebruikte lenzen op deze site. Ik kan me voorstellen dat er ook regelmatig interessant nikon-glas voorbij komt.
Gender: Male Age: 71 Joined: 23 Nov 2006 Posts: 39 Location: apeldoorn
Posted: Mon 18 Dec 2006, 19:14 Post subject:
Mannen weer bedankt voor de reacties ga ik ook in de gaten houden.Ik heb alleen zo iets van als ik een ongeveer 750 euro moet betalen voor een tweedehands ,dan maar iets meer geven voor een nieuwe lens met garantie.
Of kan er weinig aan mankeren aan een lens ben niet echt een kenner voor wat dat betreft .
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum