Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

instelingen bij gebruik TC

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Dec 2006, 20:25    Post subject: instelingen bij gebruik TC
Wat voor gevolgen heeft het gebruik van een TC op de te gebruiken instellingen?
Mijn 300D met 100-400 Canon lens met Kenko 1.4 TC bijvoorbeeld.

Wat gebeurt er als ik fotos schiet op F5.6 (dat kan namelijk met de kenko)? eigenlijk zit je dan op F8. De fotos worden dus te donker?

Ik vraag dit omdat mijn fotos juist erg licht worden; of is dit gewoon te weinig contrast?

Maar als ik het diafragma op F8 instel, moet ik met de TC dus weer goed zitten met mijn lens? ja toch? Heeft het voordelen om toch op f5.6 te schieten? In elk geval snellere sluitertijden.

nog een vraag, wie heeft er ervaringen met de parameter instellingen van de 300D. Heb de SHARPNESS nu reeds voluit staan en dat bevalt prima. Maar wie heeft ervaring met SATURATION? Moet die op +1, of ook maar voluit?

en nog een vraag: welk bewerkingprogramma voor RAW is handig en goed? voor windows dus.

alvast dank!
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Dec 2006, 20:44    Post subject: Re: instelingen bij gebruik TC
viewmasterqueen wrote:
nog een vraag, wie heeft er ervaringen met de parameter instellingen van de 300D. Heb de SHARPNESS nu reeds voluit staan en dat bevalt prima. Maar wie heeft ervaring met SATURATION? Moet die op +1, of ook maar voluit?

en nog een vraag: welk bewerkingprogramma voor RAW is handig en goed? voor windows dus.

alvast dank!

Ik heb zelf alle instellingen in de camera op 0 staan. Als ik er iets aan moet veranderen, doe ik dat liever op de computer, dan kan ik beter zien wat ik doe. Ik gebruik hiervoor RawShooter essentials, werkt prima. Dit is te downloaden via http://www.pixmantec.com/

Succes ermee

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

bart.k

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 23 Dec 2006, 1:06    Post subject:
Het is niet zo dat de belichting verkeerd is als je met teleconverter in de diafragma-voorkeuzestand (AV) F 5.6 kiest, en goed als je F 8 kiest.
Als je een tc toepast die zijn aanwezigheid niet doorgeeft aan de camera, dan geeft de camera consequent een diafragmastap te laag aan, dus als jij F 5.6 instelt dan heb je in werkelijkheid F 8, en als jij F 8 instelt dan heb je in werkelijkheid F 11 enzovoorts.
Nou maakt het niet zoveel uit welk diafragma de camera aangeeft, de camera meet tenslotte door de lens hoeveel licht beschikbaar is, en past daar de sluitertijd op aan. De camera "weet" niet of het donkerder is, omdat er een wolk voor de zon zit, of omdat er een tc toegepast wordt, of dat je voor mijn part je hand voor de lens houdt. Dus als je een tc gebruikt is de belichting net zo accuraat als zonder tc.
Wel wordt de sluitertijd door het gebruik van een 1.4x tc natuurlijk twee keer zo lang, en de scherpte en het contrast lopen wat terug.
Je kunt weer wat scherpte terugwinnen door het diafragma wat te knijpen, maar dan wordt je sluitertijd nog langer.
Alleen onder goede omstandigheden kun je m.i. goede resultaten behalen met tc.

Bart

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum