Posted: Wed 20 Dec 2006, 12:57 Post subject: La Brenne? of toch ergens anders...?
Helaas ben ik gebonden aan een de maand augustus om daarin op vakantie te gaan. het staat nog steeds in de planning om een keer naar Frankrijk te gaan. Ik heb geen zin om heel de vakantie in de auto te zitten. Wat mij betreft is een mooie locatie met veel vogels in een straal van maximaal 1000 km (liever 500) vanaf Rotterdam een serieuze optie. O ja, lekker eten is ook niet verkeerd. 2 vragen dus:
1. Weet iemand zo'n locatie voor de 1e twee weken in augustus (mag ook het water over)?
2. Weet iemand of La Brenne in deze periode de moeite waard is?
Alvast heel erg bedankt!
groeten,
Elbert _________________ Canon DSRL: ouder spul
Posted: Wed 20 Dec 2006, 15:01 Post subject:
Ha Rick, bedankt! Het ziet er uit als een erg mooi gebied. De reisverslagen waren beide jammergenoeg uit een andere periode van het jaar, maar toch, de engelstalige brochure is zeker handig. Ik ga zelf nog wel even neuzen, maar als er mensen zijn die meer weten of een andere locatie tip hebben.... dan hoor ik het graag!!!
groeten _________________ Canon DSRL: ouder spul
Posted: Wed 20 Dec 2006, 17:30 Post subject:
Hallo Elbert,
Ik ben er in augustus 2005 een paar dagen geweest, eigenlijk alleen om Europese Moerasschildpad te zoeken (niet erg lastig) op weg naar de Pyreneeën.
De vogels hadden wat minder mijn aandacht: veel Witwangsterns, reigers, al wat steltlopers, Orpheusspotvogel, Cetti's Zanger, Cirlgors. Het is wel zoeken naar de beste plekken. Er zijn wat schuilhutten die niet per se het beste uitzicht opleveren, maar wellicht interessant zijn. Veel Étangs staan aangegeven: dat helpt! Ook zitten er wel wat leuke vlinders (Blauwe IJsvogelvlinder doet het altijd goed).
De "droge" gebieden heb ik niet afgezocht – daardoor had ik geen Bijeneter, Griel of Provençaalse Grasmus bijvoorbeeld.
Jan Hein _________________ Fuji FinePix E900 / Leica AT 62 / zoom-oculair (16–48×); na juni 2007 Nikon Coolpix P5000.
Posted: Wed 20 Dec 2006, 18:57 Post subject:
Bedankt Jan Hein, klinkt al behoorlijk!
Zijn er volgens anderen voor augustus nog veel mooiere locaties??? Ik had zelf nog gekeken bij Müritz. Tja, eigenlijk gewoon lauwersmeer natuurlijk...
Posted: Thu 21 Dec 2006, 7:55 Post subject:
Dwergarend zou ik helemaal top vinden! Maar inderdaad, als er alleen vogels zitten is het ook maar saai. Vlinders en planten hebben ook mijn interesse. Tot zover bedankt. Ik ga La Brenne als serieuze optie meewegen!
Gender: Male Age: 64 Joined: 22 Dec 2004 Posts: 35 Location: België
Posted: Thu 21 Dec 2006, 10:38 Post subject:
Hans van Mullekom wrote:
Als ik jouw was zou ik ook informeren naar de opening van het jachtseizoen aldaar, vanaf dat moment is het helemaal gedaan met de rust.
Groet.
De jacht wordt geopend het laatste weekend van augustus (althans in het binnenland,aan de kust is dit het eerste weekend van augustus,als ik me goed herinner).Tot voor enkele jaren was dit zelfs 14 juli,maar onder andere door druk van Europa is dit gelukkig gewijzigd.
En in heel Frankrijk zouden er 2,5 à 3 miljoen jagers zijn...
Posted: Tue 26 Dec 2006, 22:28 Post subject:
Hallo Elbert,
Zelf ben ik er een keer in de zomer geweest.
Het is dan absoluut de moeite waard.
Leuke dingen die ik me kan herinneren zijn: rode patrijs, griel, moerasschildpad, smaragdhagedis, slangenarend, veel koereigers, kwak, beide zilverreigersoorten, witwangstern, bijeneters, koninginnepage, koningspage, cirlgors, cettis zanger, verder zitten er veel boomkikkers, de hop kun je er ook wel vinden. Er zijn daar veel vogelkijkhutten, een goed geoutilleerd maison du parc. Het is daar erg vogelaarsvriendelijk. Kijk ook eens op:
http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=375
Groet,
Gerard
PS: Mail me maar eens!
Posted: Tue 26 Dec 2006, 22:37 Post subject:
Ik ben er 2 jaar geleden geweest (in de Brenne), in juli. Een 72tal soorten waargenomen: wespendieven volop, grauwe klauwieren, buizerden, slangenarend was gemeld maar nie gezien, ook snor, dat is ook eens interessant. Om van de ontelbare reigers nog niet te spreken. Ik heb het enkel met mijn verrekijker gedaan en eerlijk gezegd, een telescoop is hier wel eerder noodzakelijk dan een extra...
Veel plezier
Robin _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Posted: Wed 27 Dec 2006, 16:34 Post subject:
Ho Gerard en Robin, erg bedankt voor de reacties! Het klinkt allemaal erg goed. Ik ga maar eens met mijn vrouw overleggen..
groeten en alle goede wensen voor het nieuwe jaar!
Elbert _________________ Canon DSRL: ouder spul
Het aanschaffen van het boekje "Where to watch birds / France" is een handig (verlaat) kerstgeschenk. Veel gebieden met kaartjes en welke vogels er zijn en wanneer. Z-Frankrijk is wel erg heet in augustus. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Posted: Thu 28 Dec 2006, 14:12 Post subject:
Hoi Hans, bedankt voor de tip.
Wat het laatste betreft (de hitte), we hadden Schotland ook nog als optie open staan. Maar om daar nu ook weer een boom over op te starten... _________________ Canon DSRL: ouder spul
Dag Elbert,
Zoals je op de link op het Natuur.forum zou kunnen hebben gemerkt ben ik zowel in 2005 en 2006 in de zomer (juli en augustus) naar de Brenne geweest.
Het is echt, ook in het zomerseizoen, een aanrader. Er heerst een soort van micro-klimaat waardoor je grote kans hebt op mooi weer (het kan natuurlijk wel eens verkeren), het gebied is niet zo groot en daardoor perfect uitvlooibaar. Dwergarend heb ik er nog niet gezien in de zomer. Slangenarend kan je dagelijks zien. Vorige zomer hadden we er vaak 2 tot 3 ter gelijkertijd. Zwarte Wouw, Buizerd, Kiekendieven, ... maar ook Hop, Bijeneter, Wielewaal, Ijsvogel : een bont gekleurd gezelschap. Alle soorten reigers : Kleine en Grote Zilverreiger, Purpers, Blauwe, Woudaap, Kwak, ... Steltopers bij de vleet : naast de broeders zijn er al heel wat stellopers die in augustus al terug naar het zuiden trekken. Groenpoot, Bontbekplevier, Kleine Plevier, Witgat, Oeverloper, Wulp, Kluut, Steltkluut, ...
Hagedissen ook bijzonder leuk (Muur-, Zand-, Smaragd-).
En vlinders, libellen en krekels en sprinkhanen bij de vleet.
Echt wel ideaal voor een natuurvakantie niet veraf.
En mocht je met kinderen op stap gaan : er is ook een dierenpark niet eens zo veraf met allerlei leuks (als je niet principieel tegen dieren in dierenparken hebt). _________________ www.zondervleugels.be
Posted: Fri 29 Dec 2006, 16:00 Post subject:
Hoi Yves, ik heb die verslagen en foto's inderdaad bekeken, maar het wa me ontgaan dt je daar ook in augustus bent geweest. Bedankt voor de zeer uitgebreide uiteenzetting! Zwarte Wouw en Woudaap zou ik geweldig vinden! ik begreep dat de wat drogere omgeving ook veel kansen biedt.
Allen erg bedankt!
Posted: Fri 29 Dec 2006, 23:52 Post subject:
Hallo Elbert,
Nog even heel kort: Schotland is landschappelijk gezien heel wat mooier.
Het landschap van la Brenne kan wat saai overkomen voor niet-natuurliefhebbers. Ik weet niet of je vrouw natuurliefhebster is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Cultureel en historisch interessant is het daar ook niet echt.
Maar verder..................ideaal voor natuurliefhebbers.
Groet,
Gerard
Posted: Sat 30 Dec 2006, 10:55 Post subject:
Inderdaad niet geheel onbelangrijk Gerard! Ik vind het zelf ook belangrijk dat het er ook gewoon mooi is!
Jullie horen wel wat het geworden is! _________________ Canon DSRL: ouder spul
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum