Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Carbon-statieven

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 11:03    Post subject: Carbon-statieven
Beste mensen,

ik ben mij momenteel druk aan het oriënteren op carbon-tripods. Vroeger had je vooral Gitzo (diverse types), maar nu zijn bijvoorbeeld ook Manfrotto, Swarovski en Feisol met carbonstatieven gekomen. Van de verschillende sites is wel het een en ander te halen, maar niets zo interessant als ervaringen uit het veld! Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun ervaringen met (een van deze) statieven willen delen. Daarnaast: iemand al ervaring met de basalt-serie van Gitzo?

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

PeterH

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 11:30    Post subject:
WIKI dat Gitzo nog altijd bijna altijd door de meeste fotografen als meest geschikt wordt gezien. Ze zijn niet perfect, maar zeer stabiel en een goede prijs/kwaliteit. De Basalt statieven zie ik haast nooit, en ik weet niet of dat wel door blijft lopen. Je weet wsch wel dat Gitzo nu een nieuwe serie heeft de X6. Dwz dat de oude carbon statieven hier en daar wel in de aanbieding gaan. Daar kun je wellicht wat scoren. Zelf houd ik nog een oogje op een 1548, maar msch zwicht ik toch voor een nieuwe X6.

Ik heb laatst ook een Berlebach houten statief(je) gekocht. Hout is hardstikke stabiel en licht. Ze zijn msch niet zo erg handig als je een grote neemt, maar ik moest een kleintje hebben voor de laatste zonsverduistering in Libie.

Van Manfrotto heb ik allen mijn eerste statief nog. Die ligt alleen wat rond en gebruik ik wel eens voor astro foto's. Wat ik van dat statief wel lekker vind wrt Gitzo zijn de sluitingen met vlinder ipv twist. Die twist van mijn oude Gitzo 326 vind ik vervelend, omdat de poten mee kunnen gaan draaien. Dat schijnt opgelost te zijn met de nieuwere versies.

Succes met zoeken en laat ff weten wat het geworden is en waarom

Ciao

P
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 12:52    Post subject:
Quote:
Wat ik van dat statief wel lekker vind wrt Gitzo zijn de sluitingen met vlinder ipv twist. Die twist van mijn oude Gitzo 326 vind ik vervelend, omdat de poten mee kunnen gaan draaien. Dat schijnt opgelost te zijn met de nieuwere versies.

sluit ik me geheel bij aan. ik heb een 1325v. het enige wat ik er vervelend aan vind is de relatief lange tijd die het kost om het statief hoger/lager te zetten.

luc, leen deze 1325v met markins balhoofd gewoon eens bij je buurman.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 13:28    Post subject:
peter wijn wrote:
luc, leen deze 1325v met markins balhoofd gewoon eens bij je buurman.

Daar ga ik uiteraard gebruik van maken! Wink
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 17:17    Post subject:
Klopt PeterH, de x6-serie ziet veelbelovend uit. Ben benieuwd of die al de gebruikers bereikt heeft. Zelf neig ik op dit moment nog steeds naar Gitzo, vanwege "behaalde resultaten uit het verleden" (die geen garantie bieden voor de toekomst, ik weet het).

Ik heb hier wat links voor geinteresseerden van diverse carbon-aanbieders

Gitzo, 6X-serie intro, Foto Konijnenberg (geen idee wat deze kan, is wel (te?) goedkoop!), Manfrotto. Swarovski heeft op haar site nog geen uitgebreide beschrijving voor zover ik weet.
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 19:03    Post subject: Statief
Ik gebruik nu een maand of negen de Feisol CT-3371 met middenzuil en bevalt me uitstekend. Compleet met opbergtas en wat gereedschap geleverd voor minder dan de helft van een vergelijkbare Gitzo.
Hierop heb ik een Full Wimberley head II.
Heb ook de lichte uitvoering CT-3401voor als ik reis ga.
Had hierbij ook een ballhead CB-50H bijgekocht maar dat is geen succes.
Het schijnt dat de Cullman een heel goede ballhead heeft voor naar ik dacht ca.135 euro, zie
http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/magnesit/40200CULLMANNMagnesit35NmGA.htm

Succes bij de keuze.
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 12:53    Post subject:
Op www.naturephotographers.net , is een thread te vinden met welke keuzes te maken mtb vervanging van 'oude' gitzo's en lengte etc. Er zijn al een aantal gebruikers, maar ze zijn zo nieuw dat ze hier nog niet te krijgen zijn via de bekende adressen. Wel gewoon te importeren natuurlijk. Ik wil voor het vogelseizoen begint een X6 aanschaffen. Wsch de 5540LS of een 3540LS

Voor als je wilt weten waar de code voor staat:

1ste cijfer: type statief vergelijkbaar met het 2de cijfer van de vorige serie. Hoe hoger hoe sterker. Kier voor 3 0f 5 serie voor 500mm.

2de cijfer: materiaal. 5 voor carbon

3de cijfer: aantal secties per poot. Minder secties is meestal sterker, maar dan wordt je ingeklapte statief langer, wat lastig met vervoer kan zijn

4de cijfer: versie. Nu vooral 0, maar er is er al 1 verbeterd.

Grz

P
Reply with quote

madruud1

PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 13:06    Post subject:
Hoi moet je even hier kijken zijn copie maar dan goedkoper
http://photoaddict.fr/index.php
Laughing Laughing
kijk nog voor een hoor je nog van mijn
Gr Ruud
Back to top