Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sat 06 Jan 2007, 2:00 Post subject: Welke geheugenkaart?
Sindskort ben ik in het bezit van een 20D. De geheugenkaart die er bij zat (een 512 MB SD) is erg snel vol. Welke kan ik het beste aanschaffen?
Ik heb begrepen dat de 20D met type 2 kan werken? Ik zag bij Kamera-express diverse merken en soorten, waaronder de "extreme". Is dit een snellere kaart dan de reguliere?
Graag wat tips en tricks.
O ja, gebruiken jullie een card reader of het bijgeleverde snoertje om alles over te zetten?
Aad, ik heb mij dat vorig jaar ook afgevraagd. Ik ben via DPreview.com op de site van Rob Gailbraith gekomen die ontzettend veel kaartjes in combinatie met veel gangbare camera's heeft getest. Ik kwam tot de conclusie dat het voor mij weinig verschil maakte of ik Ultra of Extreme kaartjes gebruikte. Ik heb toen wat 2GB ultra II kaartjes gekocht en gebruik ze nog steeds tot volle tevredenheid, vaak in burst mode. Inmiddels zie ik wel dat er al Extreme IV op de markt is en dat gaat wel behoorlijk sneller. De cijfers voor de 20D vind je hier: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303
succes,
Jan _________________ Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Ja er zit verschil in de snelheid van de verschillende kaartjes. Ik zou de Sandisk extreme III of de Lexar 80x aanschaffen. (Je kunt natuurlijk ook meteen de Sandisk extreme VI, de snelste die er op dit moment is, of de Lexar 133x aanschaffen maar dat heeft voor jou camera geen zin.)
Door de grotere snelheid worden de bestanden sneller weggeschreven en is de buffer van de camera sneller leeg bij reeks opnamen. Ook het legen van de kaartjes, met een card reader, gaat sneller. Als ik me het goed herinner heeft de 20D een 1.1 USB aansluiting en de meeste card readers van tegenwoordig hebben een 2.0 USB aansluiting. Laat het snoertje dus maar lekker in de doos zitten.
Succes met je nieuwe aanwinst. _________________ Groeten Jan Bosch
http://www.jan-bosch.eu/
Posted: Sat 06 Jan 2007, 11:09 Post subject:
Ik sluit me helemaal aan bij Jan. Kies voor een goed merk (persoonlijke voorkeur Sandisk) en dan een snelle kaart. Let hier met name op de prijs / snelheid / capaciteit verhouding.
De nieuwste kaarten (dus sneller en/of meer opslag) zijn verhoudingsgewijs veel duurder dan de modellen die net wat ouder (dus minder snel / lagere capaciteit) zijn.
Kies daarnaast nooit net genoeg capaciteit (zo van dat krijg ik nooit vol), want over een tijdje moet je dan weer bijkopen (ik spreek uit eigen ervaring) en continue wisselen tussen je kaartjes.
Verder gebruik ik mijn imagetank als cardreader, maar ga die binnenkort vervangen door een ingebouwde cardreader (makkelijker en minder snoertjes).
Zoals Jan al aangeeft: kabeltje van de camera lekker in de doos laten zitten.
Valt me op dat de meesten maar veel geld uit te moeten geven omdat het dan ook wel goed zal zijn.
Ik was een poosje terug bij een (pers)fotograaf en die gebruikte de 2GB Dane-Elec 133X
2GB was ook het max wat hij gebruikte maar had uiteraard wel meerdere kaarten op zak, omdat hij het risico van stuk gaan hiermee kon spreiden.
Ik gebruik deze kaarten nu ook en ze kosten rond de 50 euro per stuk. _________________ If your pictures aren't good enough, you're not close enough
Ik gebruik twee merken die mij zeer goed bevallen: Transcend en Lexar. M.n. Transcend komt bijna altijd als eerste uit testen waarbij wordt gekeken naar prijs-kwaliteit verhouding.
Gender: Male Age: 82 Joined: 23 Dec 2005 Posts: 201 Location: Heerhugowaard
Posted: Sat 06 Jan 2007, 11:54 Post subject: geheugenkaarten
Zelf gebruik ik het liefst Transcend 120x kaarten en bij voorkeur die van 8gb. Ik heb er 1 x een probleem mee gehad en die werd keurig omgeruild tegen een nieuwe die notabene nog sneller was ook!
Inmiddels kun je die al kopen voor ca 140 euro na een beetje zoeken.
Als kaartlezer gebruik ik de Sandisk 12 in 1 model SDDR-89 V3.
Deze kwam uitstekend uit de testen qua snelheid en is goed betaalbaar.
Golf-man _________________ Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .
Ik heb standaard als eerste kaart in mijn 1D Mk.II de Lexar 2GB 80x zitten. Daar heb ik later nog twee Sandisk 2GB Ultra II kaarten bijgekocht.
In mijn 20D heb ik standaard als eerste kaart een Lexar 512MB 40x zitten.
Die 512MB is soms een beetje weinig dus zal ik er binnenkort nog een paar Sandisk 2GB Ultra II kaarten bijkopen (62 euro p.st. bij Kamera Express en bij Konijnenberg). Als je bij de CF database van Rob Galbraith kijkt dan zie je dat deze voor beide camera's aardig in de top zit en die snelheidsverschillen zijn voor mij niet dusdanig dat het prijsverschil gerechtvaardigd is.
Ik koop overigens geen grotere dan 2GB om risico te spreiden. Er gaan toch zo een 275 foto's op de kaart (RAW) en dat is al vrij pijnlijk als je dat kwijt raakt. Laat staan als dan een volle 4GB of 8GB kaart verliest! AUW!
Stuk gaan zal nog wel meevallen met CF. _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Aug 2005 Posts: 57 Location: Veendam
Posted: Sat 06 Jan 2007, 20:40 Post subject:
Type en soort kaart is al veel over geschreven.
Op de vraag of je met een kabeltje of een cardreader moet gaan werken zeg ik onmiddellijk CARDREADER.
Indien je nog iets moet aanschaffen overweeg dan heel serieus een firewire compactflash reader.
In mijn situatie gaat de firewire gevoelsmatig een keer zo snel. _________________ Canon 50D / Sigma 500mm f/4.5 EX APO DG HSM
en een HBN-Gimbal Head.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 07 Jan 2007, 0:25 Post subject:
grote schrijfsnelheid van de kaarten is van belang in het veld, als je veelschieter bent, al je kaarten vol zijn en er een visarend wasknijpers komt vouwen voor je neus.
Dan heb je wat aan uiterst snelle kaarten en een uiterst snelle mobiele harde schijf. anders heb je voldoende aan tip 1 van daan (die ik voorlopig volg).
Gender: Male Age: 78 Joined: 20 Oct 2004 Posts: 257 Location: Dordrecht
Posted: Sun 07 Jan 2007, 13:07 Post subject:
veel is er al in verschillende topics op Bp over gezegd en geschreven en ook de hier genoemde links zijn uiterst bruikbaar. kijk inderdaad welke kaartsnelheid bij jouw camera "past".meer is leuk in principe,maar wel duurder en vaak overbodig.
genoemde risicospreiding met meerdere maximaal 2 Gb i.p.v. 1 8+ Gb lijkt me een zinvolle tip.
wat betreft merken was ik altijd vrij conservatief; dus sandisc en lexar waren altijd mijn keuze. na een topic van panthera heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van enkele Transcend-kaartjes.stuk voordeliger en ze lijken tot nu toe aan de verwachtingen te voldoen.heb alleen een enkele keer een bugje , waar bij het converteren van raw naar tiff plotseling het beeld beschadigd wordt en er onherstelbaren strepen in het beeld verschijnen. gelukkig heb je dan het raw-beeld nog. of dit aan de kaart of aan adobe ( of aan mij? ) ligt weet ik eigenlijk niet.
overigens is niets geheel zonder fouten; er zijn niet voor niets allerlei rescue-programma's op de markt verschenen!
ook kaartjes van de bekende merken crashen wel eens en de oorzaak blijft dan vaak in nevelen gehuld. _________________ Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Gender: Male Age: 70 Joined: 13 Nov 2006 Posts: 60 Location: Heemstede
Posted: Sun 07 Jan 2007, 14:28 Post subject: geheugenkaart
Zoek de geheugenkaart uit die bij de camerapast en geef niet onnodig te veel geld uit aan snelle grote geheugenkaarten. Ik zelf heb een Nikon D200 en maakt foto's in gecomprimeerd NEF (kleiner 10MB). De camara maakt maximaal 5fps en een buffer voor 16-20 frames. Ik gebruik SanDisk extreme III met een snelheid van 20MB dus 1 frame wordt binnen de 1 sec geladen (oospronkelijk ging ik uit van ongecomprimeerd NEF = 20MB). Zelfs als ik Extreme II zougebruiken met 9MB dan heeft de camera een zeer geruime buffer en kan ik rustig blijven foto's maken. Extreme IV is dus te snel. Mijn advies kijk in je handleiding welke kaart je nodig hebt (niet te veel gehugen en zeker niet te snel) en besteed het extra geld beter aan een image tank (card reader) _________________ Nikon D850
Nikkor 80-400
Teleconverter TC-14E III
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum